loading...

Payannameh

پژوهش ها نشان داده اند که باورهای خودکارآمدی بر بسیاری از جنبه های کارکرد شخصی تأثیر می گذارند. کسانیکه در مقایسه با دیگران دارای خودکارآمدی سطح بالاتری هستند، امکانات شغلی گسترده تری را مورد ملاحظه قرار می دهند و موقعیت شغلی بیشتری دارند، در مدرسه نمرات بالاتری می گیرند، هدف های شخصی عالی تری را برای خود بر می گزینند و از سلامتی جسمی و روانی بهتری برخوردارند. احساس کارآمدی بالا، سلامت شخصی، توانایی انجام تکلیف و کارها را به طرق مختلف افزایش می دهد. افرادی که به قابلیت های خود اطمینان دارند تکلیف مشکل را به عنوان چالش در نظر می گیرند.          آنها اطمینان دارند که می توانند موقعیت های تهدید آمیز را تحت کنترل خود درآورند. چنین برداشتی نسبت به قابلیت ها، تنیدگی و افسردگی را کاهش می دهد و به تکمیل تکالیف، منجر می شود. (بندورا،1994، پاجارزوشانک،2002).

از دیدگاه بندورا ناکارآمدی ادراک شده[1] نقش مهمی در افسردگی، اضطراب، استرس، روان آزردگی و دیگر حالت های عاطفی بازی می کند. ناکارآمدی ادراک شده می تواند منجر به احساسات و باورهای پوچی، اندوهگینی و اضطراب گردد. زمانی که فرد خود را در رسیدن به انتظارات با ارزش ناکارآمد بداند افسرده خواهد شد و وقتی خود را در کنارآمدن با محرک های بالقوه تهدیدآمیز ناتوان ببیند، مضطرب خواهد شد . (موریس[2]،2002).

1) از انجام دادن تکلیف دشوار پرهیز می کنند.

2) در مقابل مشکلات ایستادگی نمی کنند.

3) نسبت به اهدافی که خود انتخاب کرده اند، احساس تعهد نمی کنند.

4) در موقعیت های دشوار روی ناتوانی های خود و نتایج منفی شکست تأکید می کنند.

6) عملکردهای پایین را علامت کم استعداد خود تعبیر می کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد: جرائم مستمرو صلاحیت محلی - صلاحیت و تشکیلات دادگاه کیفری یک در قانون آ.د.ک سال 1392

7) احساس فشارروانی می کنند و در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند.

خودکارآمدی بیشتر منجر به تلاش و استقامت بیشتر با موانع و مشکلات می شود. همچنین خودکارآمدی از طریق هدف گذاری بر انگیزش تأثیر می گذارد. در صورتی که فرد در زمینه ای خاص احساس کارآمدی بالایی داشته باشد، اهداف بالاتری را برای خود تعیین می کند، کمتر از شکست می ترسد و در صورت ناموفق بودن استراتژی های قدیمی، استراتژی های جدیدی را می یابد. اما در صورت پائین بودن احساس کارآمدی، فرد یا به طور کامل از تکلیف اجتناب می کند.

 

یا در صورت برخورد با مشکلات به سرعت صحنه را خالی می کند(بندورا،1997،1993، زیمرمن،1995، به نقل از وول فولک[4]،2001). بسیاری از نظریه هایی که در مورد انگیزش انسان وجود دارند، ادراک دانش آموزان از باور کارآمدی خویش را از عوامل مؤثر بر رفتار انگیزش و انجام تکلیف می دانند.

بنابراین زمانی که دانش آموزان خود را در کارهای تحصیلی با کفایت و خودمختار می شناسند، خود را بهتر در می یابند و خود را با اهداف و تکالیف درسی درگیر می کنند. و در نتیجه در امر آموزش موفق می شوند. به علاوه در این صورت آنها در مورد یادگیری خود از رضایت لازم برخوردار می شوند. در واقع زمانی که دانش آموزان خود را کارآمد بدانند، و تکالیف درسی را در حوزه کنترل خود قرار دهند، انگیزش درونی شان برای تکالیف تحصیلی افزایش خواهد یافت (اسپالدینگ، ترجمه نائینیان و بیابانگرد،1384).  پاجاریس (2000) اظهار داشت که باورهای خودکارآمدی، انگیزش را تقویت می کنند. او تحقیقات مربوط به خودکارآمدی را مورد بررسی قرار دارد. پاجاریس با تایید نظر بندورا(1997)، اشاره می کند که خودکارآمدی در این مورد نیست که فرد تا چه اندازه تواناست بلکه در این مورد است که فرد فکر می کند تا چه اندازه تواناست.

مطلب مرتبط :   فروش فایل پایان نامه : چالش های بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی و تاثیر آن بر اشتغال

دانلود پایان نامه ارشد : رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان

 خودکارآمدی و اسناد بر یکدیگر تأثیر می گذارند در صورتیکه موفقیت به علل درونی یا قابل کنترل نسبت داده می شود، خودکارآمدی را تقویت می کند. اما در صورتی که موفقیت به شانس یا مداخله دیگران نسبت داده می شود، ممکن است خودکارآمدی را تقویت نکند. خودکارآمدی هم بر اسناد تأثیر می گذارد. افرادی که در مورد یک تکلیف خاص حس نیرومندی از خودکارآمدی دارند. (من در ریاضی قوی هستم) گرایش دارند به اینکه شکست خود را ناکافی بودن تلاش نسبت دهند من باید تکلیفم را دوباره چک کنم. اما افرادی که خودکارآمدی پایین دارند، شکست را به فقدان توانایی ها نسبت می دهند«من خنگ هستم» بنابراین داشتن حس خودکارآمدی قوی در مورد تکلیف خاص، موجب گرایش فرد به سمت اسنادهای قابل کنترل می شود و اسنادهای قابل کنترل هم خودکارآمدی را افزایش می دهند. بنابراین می توان نتیجه گرفت در صورتیکه یکی از دانش آموزان دیدگاهی جبری داشته باشد(توانایی را نمی توان تغییر داد) و خودکارآمدی هم پایین باشد.

انگیزش خود را در برخورد با شکست ها نسبت می دهد(که او آنها را به فقدان توانایی نسبت می دهد)، به طور کامل از دست می دهد(وول فولک[6]،2001) شواهدی وجود دارد که نشان می دهد احساس خودکارآمدی، حتی در صورتی که این احساس غیر واقع، بنیانه باشد، انگیزش را تقویت می کند. کودکان و والدینی که در مورد آینده خوشبین هستند بر این باورند که می توانند موثر باشند و انتظارات بالایی دارند، از سلامت جسمی و روانی بالاتری برخوردارند و انگیزش پیشرفت بالاتری دارند تحقیقات در مورد خودکارآمدی و پیشرفت نشان می دهد که عملکرد در مدرسه زمانی بهبود پیدا می کند که :

1) دانش آموزان اهداف کوتاه و مدت دارتری را انتخاب کنند تا قضاوت در مورد پیشرفت آسان تر باشد.

2) استراتژی های خاص مانند خلاصه کردن به دانش آموزان داده شود تا آنها را در متمرکز نمودن توجه یاری دهد.

[1] – Perceived Inefficacy

[2] – Muris

[3] – Attribution

[4] -Fulck

[5] – Griffin

[6] – Eool Fulck

[7]- Bihler& Snowan

شهید مطهری بازدید : 49 یکشنبه 22 مهر 1397 زمان : 2:33 نظرات (0)

 

 

 

در کنش بین ارگانیسم و محیط بر محیط تاکید دارند.

 

 

در کنش ارگانیسم و محیط ، بر ارگانیسم تاکید دارند.

 

 

 

چگونگی رشد انسان هدف رشد ماهیت فرد نظریات
برای افراد بشر هیچگونه هدف نهایی در نظر نمی گیرند و معتقدند که هر موجود زنده از طریق منطبق کردن خود با محیطی که در آن زندگی می کند و بسته به شرایط آن محیط عادتهای خاصی را کسب      می کنند. کودک به آسانی به وسیله عوامل محیطی شکل می گیرد. این عوامل ، عواملی هستند که می توانند پاداشها و تنبیه های محیطی را اعمال کنند و مدلهایی هستند که کودک می تواند از آن ها تقلید کند.
کودک بطور فعال تجربیاتی را که علاقمند به درک و کشف آنهاست ، انتخاب می کند.
از دید آنان هر مرحله، انتقال و تغییر مرحله قبل نیست بلکه مرحله جدید است که در دوره های خاصی از زندگی اتفاق می افتد.

 

در کنش بین ارگانیسم و محیط ، بر حسب این که کدام قسمت از شخصیت مورد نظر باشد ، زمانی بر ارگانیسم و گاهی بر محیط تاکید دارند.

کنترل هیجانات و انگیزه ها فرد رشد یافته باید از تضادهایی که در کودکی برای او به وجود آمده، نسبتا آزاد باشد. کودک به وسیله غرایز قدرتمند درونی هدایت می شود.

 

نظریه رشد پیاژه( 1896- 1980) یکی از معروفترین و متحول ترین نظریه های شناختی است. شاید یکی از دلایل پذیرش سریع نظریه ژان پیاژه این باشد که این نظریه در نظر همه کسانی که مدتی را با کودکان گذرانده باشند، صحیح می نماید. مشاهدات ژان پیاژه در مورد کودکان خردسال منجر به این پیشنهاد او شد که تفکر کودکان به ترتیب در چهار مرحله پدید می آید ، که سه مرحله آن در طی سالهای اولیه دوره کودکی روی می دهد. این چهار مرحله عبارتند از مرحله حسی حرکتی، مرحله پیش عملیاتی، مرحله عملیات عینی و در نهایت مرحله عملیات صوری.

پیاژه به عنوان زیست شناس تصدیق کرد که کودکان در صورتی که بخواهند زنده بمانند باید محیط خود را سازمان دهند و با تغییرات موجود در آن سازگار شوند. پیاژه این دو اصل زیست شناسی را طرحواره (عناصر سازمان یافته فکر) و فرایندهایدرونسازی و برونسازی (شیوه ای که انسانها اطلاعات جدید را پردازش می کنند یا با انطباق می یابند) نام نهاد.

 

 

 

خود را به عنوان عامل ( فاعل ) اعمال خویش باز می شناسد و شروع به فعالیت هدفمند می کند . برای مثال ریسمانی را می کشد تا شی قابل حرکتی را به حرکت درآورد.

به مفهوم پایداری شی دست می یابد ، درک می کند که اشیاء وقتی حواس را تحریک نمی کنند ، باز هم وجود دارند.

 

 

به نگهداری عدد ( 6 سالگی ) ، جرم ( 7 سالگی ) ، وزن ( 9 سالگی ) دست می یابد.

اشیاء را بر حسب چند ویژگی طبقه بندی می کند و می تواند آن ها را بر حسب بعد معینی نظیر اندازه ، طبقه بندی کند.

 

به مسایل فرضی ، آینده و جهان بینی می پردازد .

 

ویژگی ها مرحله
حسی – حرکتی (تولدتا 2 سالگی)
استفاده از زبان و بازنمایی اشیاء به صورت تصویر ذهنی و واژه را می آموزد.

 

تفکرش هنوز خود محور است ، نگریستن از دیدگاه دیگران برایش مشکل است.

اشیاء را برحسب یک ویژگی طبقه بندی می کند ، برای مثال همه قطعات چوبی قرمز را صرفنظر از شکل آن ها ، با تمام قطعات چوبی مربعی شکل را صرفنظر از رنگ آن ها در یک گروه قرار می دهد.

پیش عملیاتی(2 تا 7 سالگی)
عملیات عینی (7 تا 11 سالگی)
عملیات صوری (11 سالگی به بعد)

 

حساس ترین دوران زندگی کودک 7 سال اولیه زندگی او است. شخصیت فرد در این دوره پایه ریزی می شود. تغییر روز به روز کودک از جنبه های مختلف در این دوران کاملا محسوس است. این تغییرات در برخورد رابطه ای که او با محیط برقرار می کند خود را آشکار می سازد. خصوصیات جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودکان در سنین پیش از 7 سالگی به صورت خلاصه درجدول زیر آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         اهمیت دادن به تایید و تحسین بزرگترها

سن خصوصیات جسمانی خصوصیات روانی خصوصیات عاطفی خصوصیات اجتماعی
1 تا 3 سال ·         رشد جسمانی سریع      
4 و 5 سال ·         رشد منظم و آهسته

 

·         رفتار حرکتی هماهنگ بین چشمها و دست ها

·         خود مداری

 

·         کنجکاو وعلاقمند به حیوانات

·         صداقت و صمیمیت در بیان عواطف

 

·         آزادی در اظهار حالات درونی

·         تاثیر پذیری شدید از محرک های خارجی

·         قادر به تحمل درونی محیط خانه

 

 

6 و 7 سال ·         رشد منظم و آهسته

 

·         فعال و پر انرژی

·         عدم داشتن مهارت در انجام عملیات

·         کنجکاو

 

·         استقلال نسبی

·         علاقه مند به جمع آوری و نگهداری اشیاء

·         آزادی در بیان عواطف در عین تلاش برای کنترل آن ها

 

·         حساسیت نسبت به گفتار و رفتار بزرگترها

جدول2-3: ویژگیهای جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودکان در 7 سال اول زندگی

 

الف) در هدف های شناختی موضوعاتی مانند آگاهی، ادراک، تشخیص و استقلال مطرح می شوند.

ب) هدف های انفعالی یا عاطفی به اموری مانند احساس، هیجان و … اطلاق می شود.

ج) هدف های روانی- حرکتی با حرکات ظریف وماهرانه ای چون نقاشی،خط،رقص،نواختن آلات موسیقی سروکار پیدا می کند. نکته مهم آن است که هیچ یک از این رفتارها نم یتواند به طور کامل از دیگری جداباشد.

یادگیری کودک در هر مرحله به عوامل متعددی بستگی دارد. رشد و پرورش کودک چه از نظر جسمی، روانی و تربیتی تحت تاثیر عوامل آموزشی و محیطی بسیار است. اولین کانون اجتماعی که کودک در آن پای می گذارد خانواده است ،سپس وارد جامعه بزرگتر می شود. در این قسمت رابطه کودک با خانواده، اجتماع و آموزش پذیری بررسی می شود.

 

·        کودک و خانواده

بهترین تعریف خانواده آن است که آن را نظام پیچیده ای بنامیم که مستلزم کارکرد به هم وابسته ای در میان اعضا باشد. خانواده هم اولین و هم قدیمی ترین محل ارتباط اجتماعی کودک به شمارمی رود. در سال های اولیه تنها روابط موجود برای کودک ، رابطه او با والدینش است . کنش متقابل و رابطه عاطفی بین نوزادان و والدین، به انتظارات و واکنش های کودک در روابط اجتماعی آینده شکل می دهد. اعتقادات و ارزش ها و نگرش های فرهنگی توسط والدین پالایش می شوند و به صورتی بسیار مجسم و منتخب به کودک ارائه می شوند. شخصیت، نگرش ها، طبقه اجتماعی- اقتصادی، عقاید مذهبی و تحصیلات پدر و مادر در ارائه ارزشهای فرهنگی و معیارهای آن ها به فرزند تاثیر می گذارد.

 

·        کودک و اجتماع

گروه ها و سازمان های مشخصی در چارچوب جامعه، در پرورش اجتماعی کودک نقش عمده ای ایفا می کنند . پدر و مادر ، همسالان و معلمان مقدار زیادی از وقت خود را صرف انتقال ارزشها و همچنین هدایت و اصلاح رفتار کودکان می کنند. برخی از سازمانها مانند مدرسه، مراکز مذهبی و موسسات قانونی و حقوقی با این هدف به وجود آمده اند که علم فرهنگ و معیار های اخلاقی و اجتماعی آن را منتقل و رفتارهای ارزشمند فرهنگی را حفظ کنند. به علاوه رسانه های گروهی بخصوص تلویزیون، جریان بسیار قوی و نسبتا جدیدی هستند که می توانند افکار، خواسته ها و رفتارهای کودک در حال رشد را شکل دهند (هترنیکتون ودی پارک،1372).

 

2-4 کودک و آموزش

در مورد آموزش کودک پیش از دبستان نیز نظریات متعددی وجود دارد . مهد کودک های اولیه تا حد زیادی از عقاید اریکسون ناشی شده بود، اریکسون که ادامه دهنده راه فروید بود به نیازهای کودکان برای رسیدن به رشد اجتماعی اهمیت می داد. به عقیده او سازگاری اجتماعی و عاطفی هر فرد و کارایی او در بزرگسالی بستگی به آموزش های خردسالی در زمینه رشد اعتماد به نفس، استقلال شخصی، ابتکار و اهمیتی که فرد برای خود قائل است دارد. تاثیرات محیط ، هسته اصلی عقاید بیجود (1959) درباره رشد را تشکیل می دهد، از نظر او نتایج رفتار کودک بسیار مهم است، طبق نظر او کودکان به یاد گرفتن رفتاری تمایل دارند، که به نتایج مثبت می انجامد و از تجاربی که به شکست منتهی می شود پرهیز می کنند.

 

2-4-1 سابقه و ضرورت آموزش کودکان در خارج از ایران

اولین مؤسسات مراقبت از کودک با الگو قرار دادن یتیم‌خانه‌ها، 261 سال پیش؛ یعنی در سال 1129 شمسی (1750 میلادی) در کشور اتریش شکل گرفت. صاحبان سرمایه در اروپا که به نیروی کار ارزان احتیاج داشتند به استخدام زنان و دختران در کارگاه ها و کارخانه پرداختند؛ اما برای این کار یک مشکل اساسی وجود داشت و آن بچه های خردسالی بودند که در زمانی که مادرشان در محل کار حضور مییافت به نگهداری و آموزش احتیاج داشتند. از همین رو این مؤسسات در کنار کارگاه‌های تولیدی و در ساعات کاری زنان کارگر، به امر حمایت و نگهداری کودکان و کمتر به آموزش آنان می‌پرداخت. مؤسسات مراقبت از کودک برای خانواده‌های فقیر طراحی شده بود تا زمانی که زنان در شرایط سخت مشغول به کار هستند، کودکان آنها به دنبال بزهکاری نباشند و برای جامعه دردسر جدید درست نکنند.

با وجود نقطه نظر های مختلف در زمینه چگونگی فرآیند آموزش کودکان پیش از دبستان کل این حرکت از اوایل قرن 17 شروع شد. (دیوید ستاو) متخصص تعلیم و تربیت اسکاتلندی به بازی های کودکان بیشتر از برخوردهای مکانیکی با آن ها توجه کرده و معتقد بود که زمین بازی یک بهشت است. (فردریکفروبل) که معاصر او بود و تقریبا مبدع مفهوم (باغ کودکان) به حساب می آید نیز معتقد بود که (باغ کودکان باید نمونه کوچکی از این دنیا باشد که جنبه های مثبت و گوناگون آن را منعکس می کند).آموزش پیش از دبستان در کشور های مختلف جهان در بر گیرنده اصطلاحاتی چون(محل پرستاری از کودکان) و نیز همان باغ کودکان می باشد که عموما طیف 3 تا 5 ساله (در بعضی جاها 2تا6 ساله و در بعضی 3 تا 6 ساله) را در بر می گیرد.

دانلود پایان نامه ارشد : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

در مهدکودک‌های جدید، آموزش در کنار بازی گنجانده شده بود که به مرور از لحاظ کیفی و کمی پیشرفته‌تر میشد؛ تشکیل اتحادیه شغلی مربیان مهدکودک، وضع قوانین مربوط به تأسیس، برنامه‌ریزی، اداره، نظارت و مراقبت‌های تربیتی، تغییر در ساختار ظاهری و فضا و مسائل آموزشی از جمله پشتیبانی هایی است که زمینه گسترش مهدکودکها را فراهم تر ساخت. موفقیت فروبل در تاسیس موسسه پیش‌دبستانی این نوع موسسات را با همان لقب “کیندرگارتن” جهانی کرد و بعد از آلمان در کل اروپا و جهان تکثیرپیدا کرد. به تدریج از سال 1299 (1920 میلادی) به بعد، مراکزمراقبتی به سمت حاشیه رانده شدند و سیاستگذاریهای کلان به سمت مهدکودکهای همراه با آموزش می رفت. در این سالها بیشتر پایتختهای جهان دارای مهدکودک بودند و برنامه ریزیها بسیار دقیقتر صورت می گرفت. تفکیک گروههای سنی، تهیه اسباب بازیهای مفید برای هر گروه، تنظیم کلاسهای ژیمناستیک و تدریس موسیقی از جمله این برنامه ها بود. به هر حال این ایده اولیه ( آموزش کودکان پیش از دبستان ) که به نیازهای محیطی تا تربیتی وابسته بود به تدریج در تعدادی جهش های معماری در قرن 20 ظهور کرد. اکنون مهد کودک های الکترونیک در کشورهای اروپایی رایج شده است که از طریق اینترنت کودک را با برنامه درخواستی والدین سرگرم میکنند و آموزشهایی به آنان می دهند.

مطلب مرتبط :   نرم افزار فروشگاهی چیست
شهید مطهری بازدید : 53 یکشنبه 22 مهر 1397 زمان : 2:33 نظرات (0)

 

gl/l (1153)

مWindows 2000 Server

Windows 2000 Server نگارش جدید سیستم عامل شبکه ای میکروسافت و جایگذین ویندوز NT است.در فاز اولیه تولید آن با نام5.0 Windows NT Server از آن یاد می شد ، اما در هنگام انتشار به ویندوز 2000 تغییر نام یافت. تقریباً تمامی جنبه های این سیستم عامل تغییر یافته است و ویژگیهای قدیمی آن مورد بازنگری قرار نگرفته اند تا استفاده و درک آنها آسانتر گردد ، و همچنین صدها ویژگی جدید به آن افزوده شده است.

وقتی که Windows 2000 Server قلب شبکه شما باشد ، میتوانید مجموعه خدماتی را که هر موسسه مدرن به آنها نیاز دارد فراهم آورید:ذخیره فایل وچاپ ، امنیت ، دستیابی به اینترنت ، پشتیبانی از سرویس گیرها ، خدمات ارتباطی ، و مجموعه ای از خدمات وپشتیبانی های کاربردی.

آنچه Windows 2000 Server عرضه می کند

با انتشار سیستم عامل ویندوز 2000 ، میکروسافت گام بزرگی در جهت این خواسته که سرویس گر ویندوز NT استاندارد عملیات کامپیوتری موسسات شود ، برداشته است. پروژه ویندوز 2000 یکی از بزرگترین پروژه های نرم افزاری بوده است که تا به امروز به پایان رسیده است و اگرچه تخمین های مربوط به میزان بزرگی آن متفاوت از یکدیگر است، اما برآورد می شود که چیزی در حدود 40 تا 65 میلیون خط کد برای آن نوشته شده باشد.بیش از 2000 برنامه نویس بر روی این پروژه کار کرده اند. برای تولید Windows 2000 Server مشارکتی فنی بین حدود 24 شرکت صورت پذیرفته است.

میزان تفاوت بین ویندوز NT نگارش 0/4 و Windows 2000 Server را می توانیم با تفاوت بین ویندوز 1/3 و ویندوز 95 مقایسه کنیم. بیل گیتس در این مورد گفته است ، « ویندوز 2000 قابل ملاحظه ترین ارتقا در تاریخ میکروسافت است.»

بسیاری از این مشارکت ها ، امکانات جدیدی را در سیستم عامل فراهم آورده است که از جمله آنها را میتوان به الحاق ذخیره سازی سلسله مراتبی اشاره کرد که باعث می شود فایلهایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند به نوار منتقل شوند ودر هنگام لزوم بازیابی گردند. این کار بر اساس محصول High Ground انجام می شود.برخی از قابلیت ها باعث بهبود فن آوری شده است که قبلاً در نگارشهایی از سیستم عامل یا در بسته های اختیاری آن وجود داشته است ، نظیر الحاق عملیات چند جلسه ای مبتنی بر سرویس گر در Windows Terminal Services که بر اساس کار مشترکی از میکروسافت و Citirix است.

چیزهایی در Windows 2000 Server وجود دارد که تقریباً باعث خوشحالی تمامی مدیران سیستم می شود ومیکروسافت امیدوار است که با استفاده از آنها مشکلات ارتقا سیستم عامل به اندازه قابل قبولی کاهش یابد. باعث خوشحالی ماست که در این کتاب می تو.انیم این ویژگیهای جدید را آموزش دهیم.

اگر از مدیران ویندوز NT بپرسید که بهترین جنبه ویندوز چیست وبهترین ویژگی که آنها می خواهند در نسل بعدی سیستم عامل سرویس گر ویندوز ببینند چه می باشد ، پاسخ پایداری وقابلیت اطمینان خواهد بود.ویژگی بعدی که مد نظر خواهد بود سادگی مدیریت است ، وموارد بعدی در این لیست ویژگیهای متعدد دیگری هستند که در حین دوره شکل گیری این سیستم عامل توسط مایکروسافت برای جلب مشتریان مطرح گشته اند.

در حقیقت میکروسافت تلاش زیادی را به خرج داده است تا اینکه ویندوز 2000 پایدارتر باشد ، امکان متوقف گشتن آن در حین عملیات کمتر شود وبا بسیار کمتر بودن مواقعی که نیاز به راه اندازی مجدد سیستم است ، بیشتر قابل پیکربندی باشد. Jim Allchin یکی از مدیران میکروسافت گفته است که با وجودی که ویندوز NT نگارش 0/4 لازم بود که در 75 وضعیت مختلف سیستم عامل مجدداً راه انذازی گردد ، ویندوز 2000 تنها دارای 5 وضعیت است که در آنها باید چنین اقدامی صورت پذیرد.هر کسی که تجربه ای در نصب وپیکر بندی ویندوز NT نگارش 4 داشته باشد از این تغییرات لذت خواهد برد . تنها تغییر تنظیمات TCP/IP سرویسگر نیاز به راه اندازی مجدد سیستم عامل دارد.

اگر چه Windows 2000 Server کاملاً فاصله بین خود و ویندوز 98 را از لحاظ خود پیکربندی برای سخت افزار نمی پوشاند ، اما نسبت به نگارشهای قبلی این سیستم عامل با استانداردهای اتصال و اجرا pnp سازگارتر است.وقتی که کارت تصویر یا کارت صدای سیستم خود را در Windows 2000 Server تغییر می دهید متعجب نگردید که سیستم عامل پیگر بندی جدی را می شناسد.ولیکن از آنجایی که خاموش کردن سرویسگر کاری نیست که به طور معمول انجام دهید Windows 2000 Server در قابلیت های مدیریت برق سهولت چندانی را ایجاد نمیکند ، اگر چه میکروسافت ادعای پشتیبانه Advanced Configuration and power interface یا ACPI را دارد.

بهبودهای دیگری نیز برای پشتیبانی از سخت افزارها در سیستم عامل ویندوز 2000 انجام شده است. اگرچه ویندوز NT پشتیبانی خارق العاده ای از دیسک گردانها می کرد ، اما گاهی اوقات چاپگرهای رنگی یا اسکنرهایی وجود داشتند که در کار با سیستم عامل دچار مشکل می شدند. ویندوز 2000 ، Windows Driver Model یا WDM را برای خود انتخاب کرده است که به تولید کننده گان اجازه می دهد تنها تا یک راه انداز هم برای ویندوز 98 و هم برای و هم برای ویندوز 2000 تولید کنند. آن راه انداز باید برای هر سیستم عامل به طور مجزا ترجمه گردد ، اما اکنون حداقل کد آن دو یکی است. بنابراین تولید کنندگان تجهیزات جانبی اکنون دلگرم هستند و نگهداری راه اندازهایی برای Windows 2000 Server را آسان یافته اند. نتیجه این سازگاری این است که ابزارهای جانبی بیشتری برای Windows 2000 Server نسبت به دیگر سیستم های سرویس گر قابل دست یابی است.

مدیریت سرویس گر

بهبود دیگری که میکروسافت در سیستم عامل ویندوز 2000 ایجاد کرده است ، ساده تر بودن مدیریت و درک است.جهت رسیدن به این هدف ، میکروسافت ابزارهای مدیریتی را درون چارچوبی به نام Microsoft Management Console یا MMC باز نویسی کرده است. MMC ابتدا در ویندوز NT نگارش 0/4 در Option Pack به همراه ابزارهای مربوط به مدیریت IIS پدیدار گشت. بنابراین در حالی که چیزی در حدود 28 ابزار مدیریتی در Windows 2000 Server وجود دارد ، بیشتر آنها در MMC جا گرفته اند و با وجودی که ممکن است فرمانها وتنظیمات آنها کاملاً متفاوت باشند ، اما همگی آنها از لحاظ عملیاتی شبیه به هم هستند.

تمامی ابزارهای مدیریتی که کاربران ویندوز NT نگارش 0/4 با آنها آشنا هستند User Manager ُ ، Server Manager ، Disk Adiministrator ، Event Viewer ، وبسیاری دیگر به صورت MMC وجود دارند.حتی اتصالات اسم دار ، اتصالات شماره گیری ، اتصالات دست یابی از راه دور ، و دیگر مجاری ارتباطی به صورت MMC وجود دارند.تمامی این ابزارها و دیگر ابزارههای مهم جهت مدیریت زیر ساخت شبکه به تفضیل در این کتاب توضیح داده می شوند.

Windows 2000 Server دارای ویزاردهایی است که مدیریت را آسان می سازد. بیشتر فرامین پیکربندی که در ابزارهای مدیریتی صادر می کنید باعث باز شدن ویزاردی می گردند که در طول انجام فرآیند به شما کمک می نماید.همان طوری که در این کتاب خواهید دید ، صدها ویزارد وجود دارد.اگر ویزاردها را دوست داشته باشید ، از تغییراتی که میکروسافت ایجاد کرده است لذت خواهید برد.

این ویزاردها تنظیمات و انتخابهایی را که می توانید صورت دهید توضیح می دهند ، اما کمکی در فراگیری نحوه نصب و پیکربندی مولفه ها و سرویس های متعددی که لازم است یک مدیر یا اپراتور سرویس گر Windows 2000 Server بداند ، نمی کنند.

سیستم راهنمای حین کار Windows 2000 Server بسیار بسیط و کامل می باشد اما اطلاعات بسیار بیشتری از آنچه که می خواهید بخوانید ودرک کنید فراهم می آورد. دست چین کردن این اطلاعات ودر دید قرار دادن آنها یکی از کارهای مفیدی است که این کتاب قصد دارد انجام دهد.

یکی از پیامهای تجاری قوی که میکروسافت برای انتخاب سیستم عامل ویندوز 2000 بر روی آن تاکید میکند این است که این سیستم Total Cost of Ownership یا TCO سیستم های شبکه شما را کاهش خواهد داد. TCO مفهومی اندازه گیری است که به وسیله,Connecticut Gartner Group of Stamford ایجاد شده است که با در نظر گرفتن تمامی عوامل نظیر سخت افزار ، نرم افزار ، مدیریت ، ومیزان استفاده ، تعیین می کند که یک سیستم در طول حیات خود چقدر هزینه در بر دارد.

میکروسافت مجموعه کارهای ابزارها وفنون مدیریت سرویسگر را درون Zero Administrator for Windows یا ZAW جمع نموده است. ZAW شامل خودکار شده جدید ومعماری بهنگام برای ایستگاههای کاری Windows 2000 Professional است. Windows 2000 Professional به عنوان سیستم عامل سرویسگیر به جای ویندوز 9x جای پیدا خواهد کرد.

یکی از ویژگیهای مشتری جلب کن ZAW ، IntelliMirror است. این فن آوری ، مستندات حیاتی ، برنامه های کاربردی ، و تنظیمات رومیزی کاربر را درون Windows 2000 Server ذخیره می سازد. IntelliMirrorرا می توانید به مانند Briefcase ویندوز 9x در نظر گیرید.در قبل ، وقتی که کاربر نمی توانست به دلیل مشکلات سرویس گر ، قطع شبکه ، یا هر مسئله دیگری وارد شبکه شود، آن کاربر نمی توانست به دلیل مشکلات سرویس گر ، قطع شبکه ، یا هر مساله دیگری وارد شبکه شود ، آن کاربر نمی توانست به منابع شبکه دست یابی داشته باشد وکار خود را دنبال با IntelliMirror کاربر به یک کپی محلی از فایل یا برنامه دستیابی دارد، وهنگامی که اتصال شبکه به سرویسگر دوباره برقرار گردید تغییرات همگام می گردند. IntelliMirror همچنین داده ها را از رومیزی کاربر بر روی سرویسگرکپی می کند وکاربر را قادر می سازد تا با وارد شدن در کامپیوتری دیگر ، دوباره محیط کاری خود را برقرار سازد و تنظیمات رومیزی ، برنامه ها ، وفایلهای داده ای خود را در آنجا داشته باشد.

خدمات فایلی وچاپی

ویندوز 2000 دارای نگارش جدیدی از سیستم فایلی NTFS است.در بسیاری از اوقات می خواهید که از سیستم NTFS استفاده کنید زیرا این سیستم دارای امنیت بیشتری است و کنترل بیشتری بر روی سیستم فایلی و منابع شبکه دارد. به منظور سازگاری با سرویسگر ها و سرویسگیر های ویندوز NT وویندوز 98 ، ویندوز 2000 همچنین امکان استفاده از سیستم فایلی FAT 32 را نیز فراهم می آورد . حتی می توانید دیسکهای خود را به صورت FAT (FAT 16) و قالب بندی کنید تا اینکه سرویس گیرهای ویندوز 95 (پیش از OSR 2) ، ویندوز 3.1 ، و MS DOS بتوالنند به این دیسکها دستیابی داشته باشند.

Disk Administrator کنترل بهتری را در ایجاد ومدیریت بخشها وحجمها در اختیارتان میگذارد. دیسکها می تو.انند به صورت اصلی یا پویا باشند ، و دیسکهای پوئیا میتوانند حجمهایی داشته باشند که چندین دیسک گسترش می یابند. ویندوز 2000 پشتیبانی خود از شکلهای متعدد RAID نرم افزاری را ادامه می دهد.

یکی از ویژگیهای جدید سیستم فایلی که بخشی از ZAW به حساب می آید ایجاد سهمیه دیسکها است. اکنون میتوانید محدوده حداکثر فضای دیسکی را که کاربر مجاز به استفاده از آن است تایین کنید ، یا اینکه بعد از اینکه حد هشدار تایین گشت آستانه ای را تنظیم نمائید. سهمیه دیسکها در نت ور و یونیکس وجود داشتند واکنون در ویندوز نیز موجود هستند.

از جمله بسیاری از بهبودهای سیستم فایلی ویندوز 2000 ، Microsoft Distributed File system یا Dfs است. Dfs امکان ایجاد نقاط مشترکی را فراهم می آورد که می توانند به صورت آئینه ای بر روی سرویسهای مختلف شبکه قرار گیرند. بنابراین وقتی که سرویس گیری به فایلی که در یک نقطه مشترک Dfs وجود دارد نیاز پیدا میکند ، آن تقاضای خواندن یا نوشتن به نزدیکترین سرویس گر فرستاده می شود. وقتی که Dfs را به وسیله مدیران پیاده سازی می گردد ، چندین اثر مهم خواهد داشت.اول اینکه ترافیک شبکه را کاهش خواهد داد. واشتراکات Dfs را بر روی هر محل جغرافیایی یا بخش شبکه ایجاد خواهد نمود.دوم ، بار هر سرویس گر را برای این اطلاعات کاهش خواهد داد. سوم ، دسترس پذیری این اطلاعات را بر روی شبکه افزایش خواهد داد.

خدمات شبکه ای

Windows 2000 Server به دربرگیری اینترنت وپروتکل شبکه ای TCP/IP ادامه می دهد.این سیستم عامل از لحاظ شبکه ای ، مدلی ترکیبی از مدل شبکه ای سرویسگیر / سرویسگر دهه 1990 ومدل محاسباتی توزیع شده اینترنت است. Windows 2000 Server از سرویس گیرهای کامل نظیر ایستگاههای کاری وپی سی ها ، سرویس گیرهای کوچک نظیر ترمینال های مبتنی بر ویندوز ، و سرویس گیرهایی که انواع سیستم عامل های دیگر نظیر Macintash OS ویونیکس را اجرا میکنند ، پشتیبینی می نماید. در یک موسسه ، محاسبات نه تنها به صورت توزیع است بلکه به صورت نا همگن نیز می باشد.

بسیاری از خدمات شبکه بندی میکروسافت نسبت به نگارشهای قبلی بهبود یافته اند.بهبودهای DNS ، WINS ، و DHCP فراتر از رابط سراسری جدید MMC می رود. Domain Naming Service اکنون از پروتکل بهنگام شده پویای DNS پشتیبانی می کند که مدیریت وپیگیری تغییرات در ساختارهای DNS را آسانتر می سازد .WINS نیز اکنون افزونگی بهتری را در میان اتصالات تکثیری دایمی فراهم می آورد. همچنین بر خلاف نگارشهای قبلی سیستم عامل ، وقتی که سرویس گر DHCP غیر فعال است ، سرویس گرها باز هم می توانند راه اندازی شوند و با موفقیت به شبکه متصل گردند. سرویس گیر به طور مرتب شبکه را به دنبال DHCP مورد جستجو قرار می دهد تا اینکه اتصال برقرار شود.

میکروسافت به بهبود پشته IP ویندوز ادامه داده است وبه عنوان مثال ویژگیهای زیر را به آن افزوده است ( Internet Pretocol Security ) استانداردی برای تراکنش ها ایمن در اینترنت ؛ L2TP (Layer 2 Tunneling Protocol) و PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) برای فراهم آوری خدمات شبکه بندی خصوصی مجازی (VPN) وخدمات تلفنی IP برای انتقال صدا بر روی شبکه های داده ای .سعی زیادی شده است تا مزایای ارتباط کم هزینه اینترنت به سیستم های تراکنشی پر هزینه وپر ارزش نظیر (EDI) Electronic Document Interchange فراهم آید. ویندوز 2000 همچنین به گسترش خدمات درون Windows Routing و RAS (Romote Access Services) ادامه می دهد که به Windows 2000 Server امکان بازی کردن نقش یک ابزار سوییچینگ هوشمند را در شبکه می بخشد.

برای پشتیبانی از شبکه های ناهمگن ، میکروسافت استاندارد Windows Management Instrumentation یا WMI را درون ویندوز 2000 جای داده است. WMI به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا با استفاده از شمارندهایی نظیر آنچه در استاندارد SNMP وجود دارد ، حالات دیگر سیستم های عامل را مدیریت و نظارت کنند. در شبکه ای از سیستم های ویندوز 2000 و یونیکس ، برنامه های کاربردی ممکن است با استفاده از WMI نوشته شده باشند که به این امکان را می دهند تا مرور گری را باز کنید و آن سیستم ها را از راه دور مدیریت نمایید.

ایجاد سیستم عاملی که درون خود دارای خدمات اینترنت است در واقع نگاهی پیش بینانه می باشد ، چرا که پیش بینی می شود درز آینده ای نه چندان دور بیشتر مردم دستیابی به اینترنت داشته باشند. اگر چه این قضیه در هنگام انتشار اولیه Windows 2000 Server درست نخواهد بود ، اما به نظر می رسد که در هنگام انتشار Service Pack 3 یا 4 در سال 2002 این پیش بینی به واقعیت بپیوندد.در آن زمان سیستم عامل ویندوز 2000 به دوران بلوغ خود رسیده است.

این مدل ترکیبی شبکه ای مزایای اقتصادی قابل ملاحظه ای را برای سازمانهای توزیع شده ، برای موسساتی که درگیر تجارت الکترونیکی هستند ، و برای هر شرکتی که از اینترنت به عنوان یکسرویس استفاده می کند ، فراهم می آورد. ولیکن این مزایا بدون هزینه به دست نمی آیند. برای بسیاری از ما در واقع بیشتر ما Windows 2000 Server با ویژگیهای متعدد خود مجبورمان خواهد کرد که ساختار حوزه را از اساس تغییر دهیم و مدل امنیتی شبکه خود را به این ساختار جدید تبدیل نماییم.تمامی حوزه ها در یک ساختار حوزه ای بومی ویندوز 2000 (که تنها در Windows 2000 Server وجود دارد) باید با معماری DNS اینترنت سازگار باشند. Windows 2000 Server از داشتن انواع مختلف کنترلگرهای حوزه صرف نظر میکند وتنها یک نوع کنترلگر حوزه ایجاد مینماید ، از این رو مسوولیت روی دوش هر کنترلگر حوزه شبکه را آسان می سازد.این مدل جدید حوزه ، مفاهیم تازه ای نظیر جنگل ها ، درخت ها ، وواحدهای سازمانی را معرفی میکند وکنترل مدیریتی بیشتری را به مدیران شبکه می بخشد. به عنوان مثال اکنون یک مدیر می تواند بسیاری از وظایف مدیریتی را به افراد دیگری که در موقعیت معادلی قرار دارد منسوب سازد.

امنیت

یکی از اهداف ویندوز 2000 ، بهبود امنیت شبکه هم برای سیستم عامل و هم برای برنامه هایی که روی آن اجرا می شوند ، بوده است.خدمات امنیتی بخشی از سیستم عامل هستند و به میزان قابل توجهی توسعه یافته اند.در حالی که ویندوز NT از رویه اعتبار سنجی ورود به سیستم به همراه مکانیزم بازخواست و پاسخ استفاده می نماید ، ویندوز 2000 پروتکل اعتبار سنجی Kerberos را انتخاب کرده است.وقتی که کاربری با موفقیت وارد شبکه می شود ، Kerberos بلیطی برای آن جلسه کاربر ایجاد میکند که با هر تقاضا برای یک منبع شبکه ترکیب می گردد. بنابرای در سیستم عامل ویندوز 2000 تقاضاهای اعتبار سنجی بسیار کمتری از سرویسگرهای حوزه وجود دارد.

Windows 2000 Server همچنین از مفهوم سرویسگرهای گواهی پشتیبانی میکند. می توانید سرویس گر گواهی را بر روی شبکه خود ایجاد کنید ، گواهی خود را در یک آژانس مجوزدهی ثبت کنید وسیستم های تراکنشی داخلی ایمنی را ایجاد نمایید. Windows 2000 Server دارای این قابلیت است واین توانایی به عنوان بخشی از سیستم عامل پایه وجود دارد وانتظار می رود که نیازی اساسی برای فراهم آوری سرویس های شبکه ای بر روی اینترنت گردد که در آن شناسه هر سیستم ممکن است به درستی تشخیص داده نشود.

در سطح فایل ها ، ویندوز 2000 ، Encrypted File System یا EFS را عرضه می کند که می توانید آن را به عنوان گسترشی از NTFS نصب کنید. EFS از الگوی رمز گذاری کلید عمومی برا ی رمز گذاری کلید عمومی برای رمز گذاری داده های محلی بر روی دیسک گردان های NTFS استفاده می کند.وقتی که کاربردی دارای دست یابی مناسب باشد ، به صورت شفاف از داده های روز گذاری شده استفاده می نماید.

ویندوز 2000 همچنین از ابزارهای امنیتی سخت افزاری نظیر کارت های هوشمند استفاده می کند.در این کتاب این سیستم ها را مورد بررسی قرار نمی دهیم.

مروری کلی بر ویژگیهای جدید Windows 2000 Server داشتیم.اهداف اصلی طراحی این سیستم عامل جدید بهبود مدیریت ، ساده تر شدن استفاده و مدیریت سرویسگر ، وکاهش هزینه کلی مالکیت محصول است. دست یابی به اینترنت و سازگاری با خدمات اینترنت به نحو قابل ملاحظه ای بهبود یافته اند وبه طور مستقیم درون خدمات سیستم عامل جای داده شده اند.

Windows 2000 Server خدمات فهرست را به همراه Active Directory به سیستم عامل افزوده است. Active Directory مدیریت وآرایش ویندوز را در موسسه آسانتر می سازد.ولیکن این سیستم عامل محتاج تغییراتی اساسی در توپولوژی ساختار حوضه است وراههای جدیدی را برای مدیریت کاربران ، ماشینها ، ابزارها ، برنامه های کاربردی پیشنهاد می کند.

خدمات و ویژگیهای جدید به ویندوز 2000 افزوده شده است. بسیاری از آنها از دید کاربر پنهان هستند، اما برای تولید کنندگان نقشی اساسی ایفا می کنند ، نظیر شامل شدن COM+ برای پشتیبانی پیام دهی و تراکنتش ها .پشتیبانی سخت افزاری جدید ، راه اندازهای بهتر ، دست یابی به ابزارهای جانبی بیشتر ، ومدل امنیتی متفاوتی در آن وجود دارد.

Windows 2000 Server یکی از اعضای خانواده سیستم عامل های میکروسافت می باشد. همچنین علاوه بر Windows 2000 Professional که نسخه ایستگاه کاری این سیستم عامل است ، ویندوز 2000 به صورت Advanced Server و در فصل اول سال 2000 به صورت DataCenter Server عرضه می گردد.این دو نسخه آخر دارای پشتیبانی بیشتری برای سیستم های چند پردازنده ای ، دستیابی به حافظه بیشتر ، توازن بار ، و پیشتیبانی خوشه بندی هستند.

معماری و فرآِند راه اندازی

Windows 2000 Server بر اساس سیستم عامل ویندوز NT (سر نام New Technology) که توسط میکروسافت در اوایل دهه 1990 تولید گردید ، بنا شده است. این سیستم عامل حول هسته ای کوچک که قابلیتهای پردازشی اولیه وتبادلات سخت افزاری را فراهم می آورد ، طراحی شده بود.هسته ولایه انتزاعی سخت افزار (HAL) آن طوری نوشته شده بودند که در حالی که هسته یکسان باقی می ماند ، HAL می توانست به سادگی برای ریز پردازنده های مختلف دوباره ترجمه گردد تا این سیستم عامل بین سیستم های مختلف قابل انتقال باشد.در این خصوص ویندوز NT نقطه نظرات مشترک بسیاری با ارثیه Digital VMS خود داشت. بسیاری از اعضای تیم اولیه طراحی به این سیستم عامل تسلط داشتند.نسخه هایی از سیستم عامل ویندوز NT برای معماری X86 اینتل ، پردازنده های آلفا Digital Computer ، PPC های Motarolla ، و پردازنده MIPS تولید گشته بود ، اگر چه دونگارش آخر متروک شده بودند.

وقتی که معماری مورد استفاده جهت ایجاد مدیریت Windows 2000 Server و ویندوز NT پیش از آن را درک می کنید ، می توانید نحوه کار فرآیند نصب ، شیوه اجرای برنامه ها ، طریقه نصب ابزارها وکار آنها ، و بسیاری از مطالب دیگر را که پیکر بندی ، بهینه سازی ، و رفع اشکال سرویس گر را آسان می سازند ، متوجه شوید.

این درس همچنین جزئیات مربوط به فرآیند راه اندازی سیستم عامل را تشریح می کند و فایل ها ، سرویس ها ، ومنابعسیستمی که در سیستم های اینتل مورد استفاده قرار می گیرند توضیح می دهد. درک توالی راه اندازی ، امکان رفع اشکال سیستمی را که مختل گشته است یا به درستی راه اندازی نمی شود در اختیارتان می گذارد.

شیوه ساخت سیستم عامل از پیمانه های سیستمی

دو حالت مختلف سیستم عامل

نحوه پردازش فرمان ها توسط ویندوز 2000 ، توانایی آن در چند وظیفه ای کردن برنامه ها ، و قابلیت آن در عملکرد همزمان بر روی چندین پردازنده

مدل حافظه ویندوز 2000

توالی راه اندازی برای سیستم های اینتل
ساخت پیمانه ای
معماری داخلی Windows 2000 Server حول مجموعه ای از پیمانه ها ایجاد شده است.دلیل آن این بوده است که هر پیمانه می تواند به طور مجزا و بدون اثر گذاری زیاد بر روی کل سیستم عامل ، ارتقا و بهبود یابد. اگر چه متن کد داخلی سیستم عامل با طراحی یکهسته کوچک بخشی از سیستم عامل که CPU را کنترل میکند که حول آن تعدادی پیمانه قرار گرفته اند که با یکدیگر ارتباط دارند. سیستم عامل NT بیشتر فرآیندهای مهم CPU و I/O سخت تافزاری را از فرایندهایی که توسط برنامه های کاربردی آغاز می گردد ، بدین معنی که Windows 2000 Server قادر به اجرای چندین برنامه کاربردی است ومی تواند بدون مختل شده عملیات خود چندین خطای برنامه های کاربردی را تحمل کند. بدین دلایل ویندوز 2000 و NT بسیار قابل اطمینان تر از نسخه های قدیمی تر ویندوز و بسیاری از دیگر سیستم عامل ها می باشد.

وجه کاربر

سیستم عامل ویندوز 2000 طوری طراحی شده است که برنامه های کاربردی ودیگر فرآیندهای مخصوص کاربر را از فرآیندهای بنیادی لازم جهت انجام I/O با ابزارهای جانبی مجزا سازد. بخشی از سیستم عامل که کاربر با آن ارتباط دارد ، وجه کاربر خوانده می شود. وجه کاربر متشکل از زیر سیستم های محیطی است نظیر: Win32 ,POSIX OS/2 ، غیره است که به برنامه های نوشته شده برای این سیستم عامل ها امکان اجرا شدن در Windows 2000 Server را بدون نیاز به ترجمه مجدد ، می بخشند. زیر سیستم محیطی Win32 علاوه بر بسیاری از روالها وکتابخانه های گرافیکی ویندوز ، ورودی/خروجی صفحه نمایش و صفحه کلید را نیز امکان پذیر می سازد.

زیر سیستم ها

زیر سیستم های محیطی وتکمیلی که بخشی از وجه کاربر هستند به Windows 2000 Server اجازه می دهند تا برنامه های کاربردی را که جهت اجرا بر روی دیگر سیستم عامل ها طراحی شده اند ، اجرا نمایند.این زیر سیستم ها را میتوانید به عنوان مقلدهایی برای دیگر سیستم های عامل نظیر POSIX (شکل استاندارد شده ای از یونیکس) و OS/2 (نسخه کاراکتری 16 بیتی ) سیستم عامل رومیزی وسرویس گر IBM ) در نظر گیرید..هر زیر سیستم محیطی ، یک API با فراخوانی های سیستمی استاندارد را فراهم می آورد که برنامه هایی که بر روی دیگر سیستمهای عامل اجرا می شوند انتظار داشتن آنها را دارند.البته کد زیرینی که برای تقلید به کار می رود کاملاً متفاوت از کدی است که ان سیستم عامل را به طور بومی بر روی سیستم های سخت افزاری خود اجرا می نماید.

مهمترین زیر سیستم محیطی ، پیمانه Win32 است.این زیر سیستم اجازه می دهد تا برنامه های نوشته شده به صورت برنامه های کاربردی 32 بیتی بر روی ویندوز 2000 اجرا شوند.بخشهایی از این سیستم امکان سازگاری با برنامه های کاربردی Win16 و برنامه کاربردی اماس داس را فراهم می آورند.

پردازش

ویندوز 2000 سرویس هایی را فراهم می آورد کهبا دویا چند برنامه کاربردی اجازه میدهند تا در یک زمان بر روی یک یا چند پردازنده اجرا شوند. به منظور فعال سازی این ویژگیها ، این سیستم عامل قادر به خرد کردن فرایندها و اجرای چندین بند اجرایی در یک زمان است. به این ویژگی چند بندی گفته می شود. سیستمهای چند بندی برنامه های کاربردی را قادر می سازند تا در هر زمان بیش از یک فرآیند را اجرا نمایند.تمامی پردازنده ها وسیستم عامل های جدید دارای این قابلیت هستند. با چند بندی، یک فرایند به چندین بند اجرایی تقسیم می گردد که ریز پردازنده کامپیوتر قادر به اجرای آنهاست.

ویندوز 2000 سیستم عاملی چند وظیفه ای است که در آن بندها در صف قرار می گیرند ، اولویت بندی می شوند ، و بر اساس تعداد چرخه های در دسترس CPU ، توسط CPU اجرا می گردند.چند وظیفه ای به CPU اجازه می دهد تا بندها را به شیوه نوبتی اجرا کند بدون اینکه اجازه دهد یک فرآیند کل وقت CPU را به تصرف خود در آورد.در برخی از سیستمعامل های رومیزی نظیر Macintash OS ، چندین برنامه کاربردی با تکیه بر اینکه برنامه های کاربردی در وقت مناسب CPU را آزاد می سازند ، بر روی یک سیستم اجرا می شوند.در سیستم عامل ویندوز 2000 پلیس ترافیک درون خود سیستم عامل وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگیهایی که ویندوز 2000 را از برخی دیگر از سیستم عامل ها نظیر Macintash OS و نگارش های اولیه لینوکس مجزا می سازد ف توانایی آن در اجرا بر روی دو یا چند پردازنده در یک زمان است.این ویژگی چند بردازشی متقارن یا SMP خوانده می شود.در حالی که Windows 2000 Server به یکسیستم چهار پردازنده ای محدود شده است ، Windows 2000 Advanced Server می تواند بر روی حداکثر 8 پردازنده در یک سیستم اجرا گردد. Windows 2000 Datacenter Server میتواند بر روی 8 ، 16 و حتی 32 پردازنده در یک سیستم اجرا گردد ، البته وقتی که سخت افزار مناسب برای این نوع سرویس گر وجود داشته باشد.

حافظه

ممکن است متوجه شده باشید که ویندوز 2000 از حافظه زیادی برای یک سیستم عامل در مقایسه با دیگر سیستم عامل های رومیزی استفاده می کند.ویندوز 2000 همچنین اجازه دستیابی به حجم زیادی از RAM فیزیکی نصب شده را فراهم می آورد..ویندوز 2000 از یکفضای آدرس تخت یا خطی 32 بیتی استفاده می کند.در فضای 32 بیتی چهار بایت همزمان اجرا می گردند.حداکثر مقدار RAM که یک سیستم عامل 32 بیتی می تواند به آن دست یابی داشته باشد 4 گیگا بایت است ، بدین معنی که سیستم عامل 4 گیگا بایت ادرس ممکن یا مجازی را می شناسد. نگارش های بعدی سیستم عامل ویندوز به صورت سیستم های 64 بیتی و بات دست یابی های بیشتر به حافظه وفضای آدرس مجازی خواهند بود.

فضای آدرس مجازی چیزی است که برنامه کاربردی در هنگامی که به حافظه ارجاع می دهند از آن استفاده می نمایند. اگر چه امکان آدرس دهی 4 گیگا بایت فراهم گشته است ، اما 2 گیگا بایت اول یا بالاتر آدرس ها برای فرآیندهای وجه هسته رزرو شده اند و تنها بندهای هسته در آن اجرا خواهند شد.قسمت پایینی 2 گیگا بایت بالایی برای دست یابی بسیار سریع به سختت افزار و برای ورودی/خروجی نگه داشته می شود. 2 گیگا بایت پایینی فضای آدرس هم برای فرآیندهای وجه کاربر و هم برای فرآیندهای وجه هسته مورد استفاده قرار می گیرد. بخش بالایی 2 گیگا بایت پائینی فضای آدرس دهی مجازی به استخرهای آدرس صفحه بندی شده و صفحه بندی نشده تقسیم می گردد. کد میتواند در استخر صفحه بندی نشده قرار گیرد وهمیشه در حافظه فیزیکی باقی بماند. مدیر حافظه مجازی (VMM) میتواند بین دیسک و استخر صفحه بندی شده مبادله را صورت دهد. این فرایند به صورت خودکار وپویا توسط سیستم عاملویندوز مدیریت می گردد.

نصب Windows 2000 Server

میکرو سافت تلاش زیادی نموده است تا اینکه برنامه نصب ویندوز 2000 ، نصب این سیستم عامل را نسبت به نسخه های قبلی ان آسان تر سازد.در حین نصب کمتر لازم است که سیستم راه اندازی مجدد شود ، ومیکروسافت با تولید کنندگانسخت افزاری بسیاری کار کرده است تا به هنگام ترین راه اندازهای موجود را برای پشتیبانی سخت افزارها در این سیستم عامل جای دهد. هنوز لازم است که چیزهایی در مورد انواع تجهیزاتی که برای ویندوز 2000 لازم می باشد بدانید.همچنین لازم است جایی را که میتوانید در مورد سازگاری سخت افزاری اطلاعاتی کسب کنید وجایی را که در هنگام بروز مشکل باید به آن رجوع کنید ، بشناسید.اگر چه نصب ویندوز 2000 کاملاً سر راست می باشد اما به هر حال باید زمانی را به آن اختصاص دهید. خواندن این درس قبل از شروع نصب ممکن است باعث سرعت بخشیدن کار شود.

در این درس مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

ملزومات سخت افزاری Windows 2000 Server

کارهایی که باید قبل از نصب انجام دهید.

انجام نصب جدید یا ارتقا سیستم عامل

نحوه تصمیم گیری در مورد نوع سیستم فایلی که Windows 2000 Server باید بر روی آن نصب گردد.

آنچه که در هنگام نصب در هر مرحله باید بدانید

ایجاد راه اندازی دوگانه ویندوز 2000 و یک سیستمعامل دیگر

ملزومات حق تالیف Windows 2000 Server

طریقه پیوستن به یک گروه کاری یا حوزه در هنگام نصب
ملزومات سرویسگر
Windows 2000 Server به سخت افزارهای قوی نیاز دارد که اجرای آن بر روی سیستم های قدیمی تر را مشکل می سازد.حتی کامپیوترهای سری پنتیوم کندتر از 166 مگا هرتز که حداقل مشخص شده توسط میکرو سافت است نیز برای نصب این سیستم عامل مناسب نیستند.اما با فرض اینکه ملزومات سخت افزاری بریا پیکر بندی Windows 2000 Server را در اختیار داشته باشید ، متوجه خواهید شد که Windows 2000 Server بسیار مستحکم است و مجموعه ابزارهای پیشرفته ای را در اختیارشان می گذارد که فراگیری آنها و استفاده از آنها آسانتر می باشد.

چند گام اولیه

با فرض اینکه سیستم شما با ملزومات Windows 2000 Server مطابقت دارد ، باید چند مرحله مقدماتی را طی کنید تا اینکه مطمئن شوید نصب بدون اشکال انجام می شود.کمی آمادگی قبل از شروع کار باعث صرفه جویی در وقت و تلاش جهت رفع اشکالات می گردد.در اینجا کارهایی آمده است که میکروسافت توصیه می کند حتماً انجام دهید:

به صورتی که در بخش قبل گفته شد ، لیست سخت افزارهای سازگار (HCL) را مورد بررسی قرار دهید.

فایل های Read1st.TXT و Relnotes.DOC را که درون سی دی رام نصب وجود دارند مطالعه کنید. آخرین اطلاعاتی که امکان گنجاندن آنها در کتابچه های راهنما وجود نداشته است ، در این فایلها قرار دارند.

Read1st.TXT حاوی نکات نصب است و Relnotes.DOC شامل اطلاعاتی در مورد استفاده از سخت افزارها ، ابزارها ، برنامه های کاربردی وچاپگرها است.

چنانچه اقدام به ارتقای سیستم عامل خود می کنید ، از فایلهای خود کپی پشتیبان تهیه نمایید. چنانچه از فایلها کپی پشتیبان داشته باشید همیشه می توانید بعداً فایلهای از دست رفته یا خراب شده را سر جای خود باز گردانید.

قرینه سازی از دیسک را غیر فعال سازید.در حین عملیات قالب بندی ريال قرینه سازی از دیسک با مشکل روبرو خواهد شد.

دستگاههای UPS را از سیستم قطع کنید زیرا آن دستگاهها و نرم افزارهایی که آنها را کنترل می کنند با فرآیند راهاندازی مجدد سرویس گر تداخل پیدا می کنند.

بررسی کنید که آخرین نگارش بایوس سازنده کامپیوترتان بر روی سیستم نصب شده باشد. اگر نگارش جدیدتری وجود دارد ، سعی کنید که بایوس را ارتقا دهید. اگر سیستم شما دارای بایوس فلاشی است وقابل ارتقا می باشد (بیشتر سیستم های مدرن این چنین هستند) اغلب بر روی سایت وب سازنده کامپیوتر یا سایت وب سازنده برد اصلی میتوانید فایل به هنگام را بیابید.

لیستی از ابزارهای درون سیستم تهیه کنید:کارت تصویر ، کارت شبکه ، کارت صدا ، سیستم گرداننده وغیره ، تا اینکهبتوانید در صورت لزوم راه اندازهای مناسب را شناسایی کنید.

بررسی کنید که برنامه های کاربردی که میخواهید بر روی Windows 2000 Server نصب کنید با این سیتم عامل سازگاری داشته باشند.
ارتقای سیستم معامل اغلب بهترین زمان برای ارتقای دستگاههای سخت افزاری است.در صورتی که می خواهید سخت افزار خود را ارتقا دهید ابتدا نگاهی به HCL بیاندازید. یکی از ویژگیهای زیبایی که ویندوز 2000 عرضه میکند سازگاری توسعه یافته اتصال و اجرا است.کاربران ویندوز 95 و ویندوز 98 به داشتن کامپیوترهایی که ابزارها را به صورت اشتباه تشخیص می دادند یا آنها را اشتباه پیکر بندی می کردند عادت کرده اند.اکنون این سازگاری در Windows 2000 Server و Windows 2000 Professional بهبود یافته است.اتصال و اجرا کامل نیست.اما راهی طولانی را پیموده است تا اینکه پیکربندی کامپیوتر را آسان تر سازد.
نکته: اگر تصمیمداشته گرفته اید که ویندوز 2000 را در کنار سیستم عامل قبلی خود به صورت دوگانه داشته باشید ، Windows 2000 Server را در بخش جداگانه ای مخصوص خود قرار دهید.علت این است که برخی از فهرست ها نظیر Program Files در نسخه های مختلف ویندوز دارای نام یکسانی هستند.انجام چنین کاری باعث می شود که برنامه ها را برای هر سیستم عامل به طور مجزا نصب کنید تا اینکه حداکثر سازگاری را برای کار با آنها داشته باشید.

استفاده از رابط Windows 2000

در این درس برخی از مسائل مقدماتی در رابطه با ویندوز 2000 را به بحث خواهیم گذاشت و بر روی ویژگیهایی که کاربران سرویس گر جهت انجام کار خود نیاز دارند تاکید خواهیم کرد.به علاوه در مورد Microsoft Management Console یا MMC جدید صحبت خواهیم کرد. MMC نیز دارای یک رابط Explorer مانند است که از آن به عنوان دروازه ای به بسیاری دیگر از ابزارها بهره خواهیم گرفت.

استفاده از منوی Start و نوار وظیفه جهت اجرای برنامه ها و مدیریت مستندات

شناسایی عناصر رابط رو میزی

کار با اقلام روی میز

استفاده از Explorer ویندوز 2000 بریا مدیریت فایل ها و تعیین انتخابها

باز کردن وکار کردن با ابزارهای مدیریتی در MicroSoft Management Console
رومیزی ویندوز 2000
بعد از اینکه Windows 2000 Server را نصب کردید ، چندین شمایل به طور خودکار در رومیزی Explorer بار گذاری می شوند.رومیزی ، نمایشی بصری از فایل های درون دو فهرست خاص می باشند:فهرست All User Desktop و فهرست Desktop کاربری که در حال حاضر وارد سیستم شده است این دوفهرست درون فهرست Profiles در

<root Drive>\DOCUMENTS AND SETTING\%USERNAME%\DESKTOP برای ایجاد میانبری در ALL USER DESKTOP:

دکمه استارت را با دکمه راست ماوس کلیک کنید.این کار باعث نمایش منوی وابسته به زمینه آن می شود.

فرمان Explore را کلیلک کنید.

پوشه ALL Users را کلیککنید.

پوشه Desktop را کلیک کنید.اکنون میتوانید ویزارد Create shortcut را اجرا نمایید.

در قاب سمت راست پنجره Explorer دکمه راستماوس را کلیک کنید و New Shortcut را کلیک نمایید.

میانبر جدیدی را به \WINNT\SOL.EXE ایجاد کنید.
رومیزی تمامی کاربران اکنون باید دارای solitrate باشد

Task Manager

ابزار مفید دیگری را میتوان در رومیزی یا به طور خاص در نوار وظیفه یافت: Task Manager . اگرلازم است که برنامه ها و فرآیندهای جاری را ببینید ، از Task Manager میتوانید برنامه ای را خاتمه دهید ، فرآیندی را پایان دهید ، اولویت فرآیندی را تغییر دهید ، یا کارهای دیگر را به انجام رسانید.

گاهی اوقات انجام این وظایف در وقتی که فرایند به کندی در حال اجراست یا اصلا در حال اجرا نمی باشد.الزامی است برنامه چیزی است که همه ما با آن آشنایی داریم برنامه ای کاربردی نظیر Notepad، Solarateیا غیره.لیکن فرآیند میتواند بخشی از یک برنامه کاربردی ، یکسرویس یا یک زیر سیستم باشد.

برای آغاز TaskManager:

در فضایی خالی بر روی نوار وظیفه با دکمه راست کلیک کنید.

TaskManager را کلیک کنید
به شیوه دیگری نیز می توانید TaskManager را شروع نمایید:

CTRL + ALT + DEL را فشار دهید.

TaskManager را کلیک کنید.
وقتی که برنامه ای خاتمه می دهید ، اجرای مجدد آۀن معمولاً کار دشواری نیست ، و لیکن داده های درون برنامه کاربردی را از دست خواهید داد. برای خاتمه دادن برنامه ای که در حال اجرا است:

با استفاده از روشهایی که در بالا توضیح داده شد Task Manager را اجراکنید.

برگه Applications را کلیک نمایید.

وظیفه ای را که می خواهید متوقف سازید انتخاب کنید.

دکمه END Task را کلیک نمایید.

اگر اعلانی را دریافت کردید ، تایید کنید که میخواهید وظیفه را خاتمه دهید.

در هنگام خاتمه دادن یک فرآیند دقت بیشتری باید صورت گیرد. اغلب تعیین اینکه کدام نام مرتبط با چه فرآیندی است دشوار می باشد. TechNet و Resource Kits میکروسافت منابهع ارزشمندی دراین زمینه هستند. به علاوه برنامه های کاربردی که دچار مشکل شده اند در هنگام تقاضای خاتمه یافتن همیشه به درستی پاسخ نمی دهند.گاهی اوقات برنامه های کاربردی جهت پاسخگویی به تقاضای خاتمه به چندین دقیقه وقت نیاز دارند.

برای خاتمه یک فرایند در حال اجرا:

با استفاده از یکی از روشهای تئضیح داده شده در بالا Task manager را فعال سازید

برگه Precess را کلیک کنید.

فرآیندی را که می خواهید خاتمه دهید انتخاب کنید.

دکمه End Precess را کلیک نمایید.

اگر اعلانی را دریافت کردید ، موافقت خود را با خاتمه فرآیند اعلام کنید.
Windows Terminal Services
Windows Terminal Services یا WTS تصور کامپیوتر شخصی ومحاسبات شبکه ای سرویس گیر / سرویس گر رات می گیرد و آن را تبدیل به راس خود می نماید. وقتی که WTS نصب وفعال گشت ، Windows 2000 Server میتواند به ترمینالهای مبتنی بر ویندوز (WBT) و سرویسگرهای ویندوز سرویس دهی کند ، و بسیاری از پردازشهای برنامه ها ی کاربردی را بر روی سرویس گر انجام دهد. با استفاده Protocol سیم بندی جهت انتقال نمایش داده ها از سرویس گر به سرویس گیر ، این طور به نظر می رسد که سرویس گر به صورت یک کامپیوتر شخصی کاملاً عملیاتی در حال کار است.

مزایایی که WTS برای موسسات به همراه می آورد بی شمار است ، سربار مدیریتی کمتر به دلیل مدل محاسباتی متمرکز ، امنیت بیشتر ، قابلیت کاهش هزینه ها ی مالکیت ، استفاده از کامپیوترها ویا ایستگاههای کاری خارج از رده یا ارزان قیمت به عنوان سرویس گیر ، وقابلیت ایجاد پیکربندیهای پراکنده از لحاظ جغرافیایی . Windows Terminal Services ومحصول مرتبط با آن از شرکت Citrix به نام MetaFrame ارزش بسیاری دارد وامکان داشتن مدلهای محاسباتی کوچک سرویس گیر / سرویس گر را فراهم می آورد.

در این درس مطالب زیر مورد بحث قرار میگیرند:

خدمات ترمینالی چه هستند وچگونه عمل می کنند.

نحوه نصب وپیکر بندی Windows Terminal Services بر روی یک Windows 2000 Server

طریقه نصب سرویس گیرها وچگونگی اتصال به سرویس

نحوه ایجاد پروفایلها ومدیریت آنها

چگونگی نصب نرم افزار ومدیریت جلسات برنامه های کاربردی

درک فاکتورهایی که بر کارایی WTS اثر میگذارند

نوع الگوی مجوز مورد استفاده توسط میکروسافت برای WTS

ویژگیها و مزایای عرضه شده توسط MetaFrame شرکت Citrix

Windows Terminal Services چیست؟

Windows Terminal Services یا WTS مولفه افزودنی در Windows 2000 Server است. WTS سرویس گیرها را وارد سرویس گرمی کند ورومیزی ها وبرنامه های کاربردی آنها را بر روی سرویس گر ودر جلسات مخصوص خودشان اجرا مینماید.آن چه بر روی صفحه سرویس گر پدیدار می شود ، شبیه به رومیزی استاندارد یا برنامه کاربردی است که آنها به طور معمول بر روی کامپیوتر شخصی اجرا می کنند ، اما در واقع پردازش بر روی سرویس گرانجام پذیرفته است.نمایش گرافیکی بر روی سرویس گیر راه دور از طریق کابلها به سرویس گیر ارسال می شود وهر تغییر بعدی بر روی صفحه نمایش به صورت لازم انجام می پذیرد. وقتیت که سرویس گیر از صفحه کلید وماوس جهت برقراری ارتباط با کامپیوتر استفاده می کند ، تنها کلیدهای فشرده شده وحرکات ماوس از روی کابل به سرویس گر برگردانده می شوند تا ، در جلسه مربوط به آن سرویس گیر مورد بررسی قرار گیرند.بسته به قدرت سرویسگر و بار پردازشی که بر روی آن وجود دارد ، اجرای جلسه ای در یک ترمینال ویندوزممکن است این طور به نظر رسد که برنامه کاربردی به صورت محلی و بر روی PC کاربر در حال اجرا است.پاسخگویی ، معمولاً برای بیشتر برنامه های کاربردی خوب است، مگر آنکه آن برنامه کاربردی به حجم انتقال گرافیکی زیادی (تصاویر ویدئویی ، عکسها ، وغیره) نیاز داشته باشند.

خدمات سرویس گیر ، intelliMirror ، و ZAW

در قلب Windows 2000 Server توانایی آن برای میزبانی سرویس گیرها نهفته است.در این درس نحوه آماده سازی سرویس گر برای سرویس گیرهای متفاوتی را میتوانند به آن متصل شوند ، خواهید آموخت.در مورد intelliMirror حرفهای بسیاری زده شده است.از جمله اینکه یکی از به روز ترین فن آوریها برای ویندوز 2000 میباشد.در این درس واقعات از افسانه ها مجزا خواهیم نمود.فرآیند Zero Administrative for Windows را مورد بررسی قرار خواهیم داد وبرخی از قدرتهای آن را درک خواهیم نمود. نحوه داشتن فایلهای داده ای کاربران را که به دنبال آنها بر روی شبکه حرکت میکنند ووقتی که شبکه در دسترس نباشد قابل دستیابی هستند ، خواهید آموخت . همچنین طریقه بارگذاری یک ماشین Windows 2000 Professional را با سیستم عامل و برنامه ها ی کاربردی فرا خواهید گرفت.

 


شهید مطهری بازدید : 128 یکشنبه 16 مهر 1396 زمان : 15:09 نظرات (0)

 

gl/l (1194)

یکی دیگر از تکنیکهای بازیابی وقایع ثبت شده از کار افتاده شدوپیجینگ است.

تکنیک شدوپیجینگ برای بهبودی در تکنیک کپی برداری عکسی الزامی است.که آنها را ما در

بخش 13.3 شرح داده ایم.شدوپیجینگ به فضای دیسک کمتری از روش های ثبت وقایع که در

قبل شرح داده شد احتیاج دارد.

اگرچه. بی فایده است که به سمت شدوپیجینگ برویم. برای مثال :شدوپیجینگ سخت می

پذیرد که عملیات چند تایی را به طور یکجا با هم انجام دهد.

قدیما . پایگاه داده بخش بندی می شد به تعدادی بلاک با طول ثابت. که آنها به صفحات اشاره

می کردند. اصطلاح صفحه از سیستم عامل بر گرفته شده است. که ما از نمای صفحات برای

مدیریت حافظه استفاده می کنیم. اجازه دهید N صفحه را به طور فرض بگیریم.عدد یک از N

(در این تمرین N ممکن است از 10 تا 100 باشد) این صفحات احتیاجی به ذخیره شدن در

قسمتی از دیسک را ندارد.(اینجا دلایلی هستند که چرا آنها از این استفاده نمی کنند که در

درس 10 به شما خواهیم گفت.اگرچه اینجا مجبور هستیم راهی برای پیدا کردن صفحه I از

دیتابیس را برای هر عددی پیدا کنیم. از صفحه جدولی که در شکل 15.8 نشان داده شده

است استفاده می کنیم. برای این هدف صفحه جدولی N تا ورودی دارد.برای هر صفحه پایگاه

داده ها یکی.

هر ورودی تشکیل شده است از اشاره گری در صفحه روی دیسک اولین ورودی شامل اشاره

گری است که به صفحه اول دیتابیس اشاره می کند. و دومین ورودی اشاره می کند به دومین

صفحه و الی آخر. در شکل 15.8 شکل منطقی دیتا بیس صفحه ای نشان داده شده است که

نمی تواند برابری کند با دستور فیزیکی آن که در صفحاتی روی دیسک قرار دارد.

ایده اصلی این است که در کنار تکنیک شدوپیجینگ از دو صفحه جدول که طول عمر عملیات

ها را نگه می دارند استفاده شود.

صفحه جدول جاری و جدول شدوپیجینگ زمانی که عملیات شروع شد. دو صفحه جدول ها

هم برابرند.

جدول شدو پیجینگ هر گز تغییر نمی کند در طول عملیات جدول صفحه جاری شاید تغییر کند

زمانی که عملیات به مرحله نوشتن برسد. تمامی دستورالعملهای ورودی و خروجی استفاده

می شوند به روی صفحه جدول جاری که در روی دیسک و در پایگاه داده است.

قراره که انجام عملیات نوشتن X باشد. و X در صفحه I ام ساکن است. عملیات نوشتن پیروی

می کند از عملهای زیر:

1)اگر صفحه I ام(که آن .صفحه ای است که در آن X ساکن است)پیش از این در حافظه اصلی

نباشد. پس صادر می کند (فرمان می دهد وارد شود X ).

2) اگر این نوشتن اولین کار در روی صفحه I ام توسط این دستور باشد. پس تغییر می دهد

جدول صفحه جاری را طبق زیر:

الف)پیدا می کند یک صفحه ای که بدون استفاده باشد بر روی دیسک . کاملا سیستم پایگاه

داده ها دسترسی دارد به لیستی از صفحات استفاده نشده (آزاد) که در درس 10 خواهیم

دید.

ب)از بین می برد صفحه پیدا شده را طی دو مرحله از لیست صفحات آزاد.

ج) تغییر می دهد صفحه جاری جدول را به مانند ورودی I ام که اشاره کننده به صفحه پیدا

شده طی دو مرحله.

3) واگذاری می کند مقدار Xi را به X در صفحه بافر.

اجازه بدهید ما مقایسه کنیم عملیات قبلی را برای دستور نوشتن با تعریف کردن در بخش

15.2.

تنها تفاوت آن برای ما فقط یک گام می باشد. گام یک و سه بالا برابر است با گا مهای یک و

دو در بخش 15.2.

گام اضافه شده گام 2 . با درست کردن صفحه جدید جاری انجام می شود.شکل 15.9 نشان

می دهد.سایه و صفحه جدول جاری را برای انجام عملیات نوشتن صفحه چهارم از پایگاه داده

ای که تشکیل شده از 10 صفحه.

به صورت حسی شدوپیجینگ که به مانند ترمیم می باشد. در جدول غیر فرار ذخیره سازی

می شود.

بنابراین آن قسمتی از دیتا بیس قبلی که اجرا شده بود در عملیات می تواند ترمیم شود در

رویدادی که سپری شده است.

یا عملیاتی زمانی متوقف می شود که آن عملیات های فرار در جدول صفحه جاری نوشته

شده باشند در یک ذخیره ساز غیر فرار.

پس جدول صفحه جاری یک جدول صفحه شدوپیجینگ جدید را بر می گرداند و شروع عملیات

بعدی به اجرای آن دسترسی دارد.(مهم است که جدول صفحه شدوپیجینگ در ذخیره ساز

غیر فرار ذخیره شوند)

صفحات پایگاه داده جدول صفحه جاری شاید نگهداری شود در حافظه اصلی (حافظه فرار).

از زمانی که سیستمهای ترمیم استفاده می کنند از جدول صفحه شدوپیجینگ ما از عمل

کرش برای از بین بردن جداول استفاده می کنیم.

موفقیت ترمیم نیاز دارد جدول صفحه شدوپیجینگ را روی دیسک بعد از کرش کردن پیدا کنیم.

راه ساده برای پیدا کردن آن انتخاب یک مکان درست شده در حافظه سخت که آن تشکیل

شده از آدرس دیسک که در آن جدول صفحه شدوپیجینگ است.

وقتی که سیستم در حالت بک آپ گیری کرش می کند . ما کپی می کنیم . جدول صفحه

شدوپیجینگ را در حافظه اصلی از آن و استفاده می کنیم. برای پردازش عملیات بعدی برای

اینکه عملیات نوشتن را ضمانت کنیم که جدول صفحه شدوپیجینگ اشاره کند به صفحه

دیتابیس برابر با جایی که دیتابیس قبلی. که عملیاتی در آن فعال بوده در زمان کرش کردن. از

اینقرار به طور اتوماتیک رد شود بی شباهت به نمای ثبت وقایع ها که نیازی به در خواست

کردن به برگشت به عملیات قبلی برای سپری کردن عملیات . ما باید طبق زیر پیروی کنیم.

1)مراقبت از کل صفحه های بافر در حافظه اصلی که با عملیات خروج از دیسک تغییر کرده

است.

(نوشته شده که آنها عملیات خروجی .صفحات دیتابیس را که توسط گوشه ای از اطلاعات

ورودی در جدول صفحه شدوپیجینگ) تغییر نخواهند داد.

2) خروج صفحه جدول جاری از دیسک (نوشته شده که ما نباید جانویسی کنیم جدول صفحه

شدوپیجینگ را از زمانی که ما نیاز به ترمیم کرش کردن داریم)

3) آدرس دیسک خارجی از جدول صفحه جاری در جای تعمیر شده در حافظه استوار که شامل

آدرسی از جدول صفحه شدوپیجینگ است. این عمل جانویسی می کند آدرس قدیمی را در

جدول صفحه شدوپیجینگ از اینرو صفحه جدول جاری بر می گرداند جدول صفحه شدوپیجینگ

را و عملیات سپری می شود.

اگر رویداد کرش قبلی تکمیل شود در گام 3 ما بر می گردیم به تنها جایی که عملیات قبلی در

آن اجرا شده است.

اگر رویداد کرش روی دهد بعد از تکمیل گام سوم افکتهای عملیات محافظت خواهد شد از

دوباره انجام دادن عملیات که نیازی به درخواست نشود.

شدوپیجینگ کوشش می کند که بیشتر از ثبت وقایع سود دهی داشته باشد.

در بالای ثبت رکورد خروجی حذف می شود. و ترمیم از کرش کردن سریع تر است(به

عملیات دوباره انجام دادن و عملیات قبلی نیاز نداریم)اگر چه آنجا مانع تکنیک

شدوپیجینگ می شود.

سپردن به بالایی:سپری شدن یک عملیات که استفاده می کند از شدوپیجینگ نیازمند

به بلاکهای چند گانه خروجی-بلوکهای داده اختصاصی-جدول صفحه جاری-و آدرس

دیسک از جدول صفحه جاری.شمای ثبت مبنایی است و نیاز دارد به ثبت رکوردهای

خروجی تنها-برای عملیات عمومی کوچک(که در یک بلاک جا می شود)

قطعه کردن داده:در فصل 10.ما بحث می کنیم درباره استراتژی گرفتن .صفحات دیتابیس

بسته فیزیکی بر روی دیسک را که ظرفیت دستیابی برای جا به جا کردن داده ها در آن

سریع تر است.

دلایل استفاده شدوپیجینگ به دلیل تغییر جای صفحات دیتابیس در زمان به روز رسانی

است.که در نتیجه جای خصوصیات را در صفحات از دست می دهیم که ما باید دست

کاری کنیم آنها را که پیچیده تر می شوند.بالاترین-سرریز-نمایش برای مدیریت ذخیره

ساز فیزیکی(ببینید نوشته های کتاب های مرجع را)

جمع آوری اطلاعات خراب شده(کرش):

هر زمانی که عملیات انجام می شود.صفحات دیتابیس ها شامل.نسخه قدیمی از داده

های تغییر یافته توسط عملیات بازگرداننده قابل دسترسی است.در شکل 15.9 صفحه

اشاره می کند به ورودی چهارم از جدول شدوپیج که می خواهد قابلیت بازگشت یک

عملیات از آن امتحان را سپری کند.

صفحات که مانند آشغال مطرح شده است.آنها قسمتی از فضای آزاد نیستند و شامل

اطلاعات قابل استفاده هم نیستند. آشغال شاید ایجاد کند یک قسمتی از یک کرش را.

در نوبت های معین . نیاز هست که همه صفحات گاربیج را پیدا کنند.واضافه کنند آنها را

به لیست صفحات آزاد.این پردازش .به نام جمع کننده است که گاربیج(آشغال) یا که

پیچیده است و شامل سرریز می شود در سیستم معروف است.

آنها یکسری الگوریتم های استاندارد برای جمع آوری گاربیج هستند(به کتاب آن مراجعه

شود )

در جمع بندی ما. زیانی در شدوپیجینگ هست که آن ذکر شده .شدوپیجینگ سخت تر

موافقت می کند با ثبت رکورد در سیستم ها که آنها را بکار می برند.

از چندین عملیات در اجرا کردن یکباره- در یک سیستم نمونه .بعضی از ثبت ها کلا نیاز

دارند به آن. حتی اگر شدوپیجینگ هم استفاده شود.سیستم R نمونه.برای مثال

استفاده می کند از ترکیبی از شدوپیجینگ و نمایش ثبت ها . شبیه به بخش 15.4.2

حاضر. که نسبتا ساده است بزرگ کردن ثبت نمایش ترمیم ها برای به کار بردن عملیات

های همزمان . که دلایلش را ما ترجیح می دهیم در بخش 10.6 بگوییم.شدوپیجینگ زیاد

استفاده نمی شود.

15.6-ترمیم با عملیاتهای یکجا(همزمان):

تا الان . بحث ما دوروبر بازیابی بود که تنها عملیات یک بار در یک زمان اجرا می شود.

ما الان مطرح می کنیم که چگونه می توانیم تغییر دهیم و بزرگ کنیم نمایش ثبت رکورد

ها را به مقدار چند عملیات همزمان-فارغ از تعداد عملیات هایی که در حال همزمان اجرا

خواهند شد.سیستمی که یک دیسک بافر دارد و یک ثبت.

بلوک های بافر اشتراک پیدا می کنند با تمامی عملیاتها – ما فوری بروز رسانی را انجام

دهیم و اجازه می دهیم بلوک بافر نشانه های دیتا های بروزرسانی را در یک یا چند

عملیات را داشته باشد.

15.6.1-عمل متقابل با کنترل همزمان:

نمایش بازیابی بستگی زیادی به کنترل همزمان نمایش آن دارد که چطور استفاده می

شود.در فهرست قبلی که عملیاتها رد شده بود. ما باید عملیات قبلی به روز رسانی را

انجام می دادیم.قراره که آن عملیات T0 .در فهرست قبلی باشد.ونشانه دیتا Q که به

روز رسانی شده بود توسط T0 داره بر می گرده به مقدار قدیمی خودش .از نمایش ثبت

رکورد برای بازیابی استفاده می شود . ما برمی گردانیم مقادیر استفاده شده در

عملیات قبلی اطلاعات در ثبت رکورد را . قراره که الان دومین عملیات T1 را انجام بدهید.

یکی دیگر از بروز رسانی Q قبل از اینکه T0 فهرست قبلی انجام شود.بعد.بروز رسانی

انجام شده توسط T1 از دست خواهد رفت اگر T0 در فهرست قبلی باشد.

اگر چه ما نیاز داریم به آن.اگر عملیات T به روز رسانی کند.نشانه داده Q در عملیات

دیگری به روز رسانی نمی شود از نظر نشانه های داده ها تا T سپری شود یا به عقب

برگردد.ما از این نیازمندیها به آسانی توسط استفاده از دو فاز قفل گذاری سخت مراقبت

می کنیم که آن هست. دو فاز قفل گذاری انحصاری که تا انتهای عملیات نگه داشته

می شود.

15.6.2-عقب گرد عملیات:

عقب گرد می کنیم به عملیات از دست رفته. T1 استفاده می کند از ثبت وقایع .ثبت

وقایع قبل از این خودش را پویش می کند.برای هر ثبت رکورد از فرم <v2,v1,x1,t1> پیدا

شده در ثبت وقایع .داده نشانه x1 بر می گرداند مقدار قدیمی اش را به v1 و پویش می

کند ثبت پایانه ها را زمانی که ثبت رکورد ها <شروع.t1 > پیدا شد.

پویش ثبت قبلی مهم است .در علمیات به روز رسانی شده نشان دیتا پس از یک بار

انجام می دهد.

برای شرح دادن به جفتی از ثبت رکورد رسیدگی می کنیم.

<t1,a,10,20>

<t1,a,20,30>

ثبت رکورد ها نشان می دهد تغییرات از یک دیتا آیتم A به T1 را.که پیروی می کند از

تغییرات دیگری از A تا T1 پویش ثبت قبلی دقیقا با 10 جفت می شود.اگر ثبت پویش در

شاخه بعدی بود. A با 20 جفت خواهد شد که مقدار آن نادرست است.اگر دقیقا 2 فاز

قفل گذاری برای کنترل یکجا استفاده بشود قفل ها آن ها را نگه داشته اند و توسط

عملیات T شاید تنها بعد از عملیات عقب گرد رها کند.یکبار عملیات T (آن شروع به عقب

گرد می کند) که نشانه داده آن به روز رسانی شده دیگر عملیاتی نمی تواند به روز

رسانی کند داده های آن را و حق کنترل یکجا نیازمند مذکور قبلی است-اگر چه بر

گرداندن مقدار قدیمی از نشانه داده پاک نخواهد کرد اثر دیگر عملیاتها را .

15.6.3-محل بازرسی

در بخش 15.4.3 ما استفاده می کنیم از محل بازرسی برای تبدیل کردن شماره های

ثبت شده رکورد آنها که باید پویش شود زمانی که پوشش سیستم از کرش استفاده

کند. ما فرض می کنیم –یکجا انجام نمی دهیم-که نیازمند بود که تنها بحث کنیم پیروی

عملیات جاری بازیابی.

آن عملیاتها شروع شدن بعد از محل های بازرسی جدید یک عملیات.در آن زمان فعال

بود از بیشترین محل های بازرسی جدید.

موقعیت بسیار پیچیده وقتی است که عملیات ها می توانند اجرا کنند یکجا از چندین

عملیات که فعال است در بیشتر محل بازرسی جدید.

در سیستم عملیات پردازش یکجا ما نیاز داریم به محل بازرسی ثبت رکورد از فرم –

<محل بازرسی L > که ما در لیستی از عملیات های فعال است که در زمان محل

بازرسی است.دوباره ما بخود گرفتیم که آن دستور العمل ها انجام نمی دهد. به

روزرسانی در بلوکهای بافر یا ثبت آن را-اگر محل بازرسی در توسعه باشد.

نیازمندیهای عملیات ها لزوم ندارد که انجام دهند هر به روزرسانی را در بلوکهای بافر یا

در جریان ثبت محل بازرسی که می تواند دردسرساز باشد.عملیات پردازش نیاز به تامل

خواهد داشت اگر محل بازرسی در توسعه باشد .محل بازرسی فازی .محل بازرسی

است که عملیات ها اجازه می دهند انجام شود به روز رسانی به راحتی اگر بلوکهای

بافر شروع به نوشتن بکنند.کتابشناسی نوشته ها آماده می کند مراجع را برای بسط

دادن تکنیک ترمیم برای اجازه دادن به محل بازرسی فازی .محل بازرسی فازی نشان

داده شده و توضیح داده شده در قسمت 15.9.5

15.6.4 – شروع مجدد ترمیم

زمانی که سیستم های ترمیم کرش را درست می کنند.2 لیست می سازند .لیست

باطل کردن که تشکیل شده است از دستورات که نا تمام مانده و لیست دوباره انجام

دادن که تشکیل شده از عملیاتهایی که تمام شده اند.

این دو لیست ساخته می شوند بر روی قسمت ترمیم به صورت زیر:

در آغاز .آنها هر دو خالی هستند .ما پویش می کنیم ثبت شده های قبلی را . امتحان

می کنیم هر رکورد را تا زمانیکه اولین نقطه رکورد پیدا شود.

برای هر رکورد فرمی به نام (T1 commit) پیدا می شود ما این T1 را به لیست تمام

شده ها اضافه می کنیم.

برای هر رکورد پیدا می کنیم فرمی به نام (T1 start) اگر Ti در لیست انجام شده ها

قرار نداشت پس ما آنها را با لیست ناتمام مانده ها جمع می کنیم.

وقتی که کل آن تصرف شد ثبت رکورد ها امتحان می شود.ما امتحان می کنیم لیست L

را در رکورد آغازین –برای هر عملیات T1در L0 اگر T1 در لیست تمام شده ها نباشد ما

آن را با لیست ناتمام مانده ها جمع می کنیم.

یکبار که لیست تمام شده ها و لیست ناتمام مانده ها ساخته شدند-عملکرد ترمیم به

صورت زیر خواهد بود.

1) دوباره پویش می کند.ثبت شده ها را از رکورد قبلی که نزدیکتر است و انجام آنها

را باطل می کند برای هر ثبت رکوردی که آنها وابسته به عملیات T1 در لیست باطل

شده ها ثبت رکورد ها در عملیات ها که روی لیست دوباره انجام دادن هستند.در

این مرحله رد می شوند.پویش متوقف می شود زمانی که <t1 start> رکوردهایش

پیدا شده برای هر عملیات Ti در لیست باطل شده ها.

2) جای بیشتر <چک پوینت L >نزدیک رکورد در ثبت است.اعلام می کند که آن در

این مرحله می خواهد پویش کند ثبت بعدی را .اگر چک پوینت رکورد در مرحله 1

گذشته بود.

3) پویش می کند بیشتر ثبت بعدی را از نزدیکتر ین رکورد<چک پوینت L >و انجام

دوباره آنها برای هر ثبت رکورد وابسته است به عملیات Ti که آن در لیست دوباره

انجام دادن وجود دارد و نادیده می گیریم ثبت رکورد ها را در عملیات در لیست باطل

شده در این مرحله.

مهم است که در گام یک پردازش شود ثبت قبلی تهیه کردن آن نتیجه از پایگاه داده

ها صحیح است.

بعد از همه عملیات ها در لیست باطل شده ها که نا تمام مانده اند.آن عملیات ها

در روی لیست دوباره انجام شونده ها هستند همه آنها اتمام پیدا کردند.مهم است

در این قالب پردازش ثبت بعدی زمانی که پردازش ترمیم کامل گشت.پردازش عملیات

ها از سر گرفته خواهد شد.

مهم است باطل کردن عملیات در لیست باطل کردن ها قبل از انجام دوباره عملیات.

در لیست دوباره انجام دادن استفاده می کنیم از الگوریتم قبلی از جهات دیگر.

ممکن است مشکلات روی دهد .فرض است آن نشانه داده ها A در آغاز مقدارش

10 باشد. و فرض است که آن عملیات Ti به روز رسانی کند آن نشانه داده A را به

20. تغییر و صرف نظر می کند از آن.

عملیات عقب گرد خواهد کرد و باز خواهد گرداند A را به مقدار 10.فرض است که آن

یک عملیات دیگر Ti است پس به روزرسانی نشانه داده A به 30 می شود و این

انجام می شود.مثل اینکه سیستم کرش کند .میزان از ثبت در زمان کرش هست.

<Ti,A,10,20>

<Tj,A,10,30>

<Tj commit>

اگر دوباره انجام شدن در اول انجام شود. A.30 خواهد شد.سپس.در باطل

کردن.A.20 خواهد شد که اشتباه است.آخرین مقدار Q باید 30 باشد که ما می

توانیم به طور حتمی انجام دهیم باطل کردن قبل از انجام دادن دوباره آن.

15.7-مدیریت بافر:

در این قسمت . ما بحث خواهیم کرد مقداری در مورد جزییات ضروری برای انجام

ترمیم-کرش یک شمایی از آن به طور حتمی از داده ها تشکیل شده و تحمیل می

کند .کوچکترین مقدار از سر ریزی در عمل متقابل با پایگاه داده ها را.

15.7.1-بافرینگ ثبت رکورد:

به تازگی ما فرض گرفته بودیم که آنها در ثبت رکورد خروجی در روی یک ذخیره ساز

استوار در یک زمان ایجاد می شود.این فرض تحمیل می کند بالاترین سرریزی روی

سیستمی که اجرا می کند و پیروی می کند از دلایل آن مخصوصا خروجی ذخیره

ساز استوار واحدی از بلاک هاست.در بیشتر قالب ها ثبت رکورد کوچکتر از یک بلاک

است.از این جهت خروجی از هر ثبت رکورد ترجمه می کند بیشتر خروجی را در

مرحله فیزیکی از این گذشته ما دیده بودیم در قسمت 15.2.2 خروجی از یک بلاک

در ذخیره ساز استوار می خواهد که چندین اجرای خروجی در مرحله فیزیکی داشته

باشد.

مقدارانجام خروجی از بلاک در ذخیره ساز استوار بیشتر از حد کفایت است.

که آن مرغوب است در خروجی های چند گانه ثبت رکورد که در یکبار انجام می

شود. پس برای انجام .ما می نویسیم ثبت رکورد در ثبت بافر در حافظه اصلی آنجا

آنها می مانند به طور موقتی تا آنها خارج شونداز ذخیره ساز استوار ثبت رکورد چند

گانه می تواند جمع کند ثبت بافر و خروجی ذخیره ساز استوار در یک عملیات

خروجی را.سفارش ثبت رکورد ها در یک ذخیره ساز استوار باید به درستی

سفارشی باشد که آنها می نویسند در ثبت بافر.

می طلبد که استفاده کنیم از ثبت بافر ثبت رکورد تنها در حافظه اصلی می ماند

(ذخیره ساز فرار)برای زمان قابل بحث قبل از این خروجی در ذخیره ساز استوار قرار

گیردو ثبت رکورد از دست می رود اگر سیستم کرش کند.

ما باید تحمیل کنیم نیازمندیهای جمع کننده در تکنیک ترمیم را در حتمی کردن

عملیات مولکولی.

عملیات Tj وارد می کند اجرا شده ها را در میدان بعد از <Tj commit> ثبت رکورد ها

وابسته به عملیات Tj را که باید در خروجی در ذخیره ساز استوار باشند.

قبل از اینکه یک بلاک از داده ها در حافظه اصلی بتواند خارج شود از دیتابیس (در

ذخیره ساز غیر فرار)همه ثبت رکورد ها وابسته به داده هستند باید در آن بلاک

خروجی داشته باشند به ذخیره ساز استوار.

آخرین قانون نامیده میشود.نوشتن مستقیم ثبت قانون(WAL ) دقیقا گفته می شود.

قانون WAL نیازمند است که تنها در اطلاعات باطل شده در خروجی در ذخیره ساز

استوار ثبت شود واجازه میدهد که دوباره اطلاعات بعدی نوشته شوند. تفاوت مربوط

در سیستم ها در دوباره انجام دادن وبا طل کردن اطلاعات در ذخیره کردن در ثبت

رکورد های جداگانه است.

نوشته می شود ثبت بافر در دیسک در بعضی مواقع که مراجعه می شود به قوانین

قبلی میدان موقعیت در ثبت رکورد های مطمئن که باید در خروجی ذخیره ساز

استوار باشند .آنجادر جواب مشکلی نیست از خروجی که ثبت رکوردها زودتر از نیاز

انجام شوند.از اینقرار وقتی که سیستم احتیاج پیدا می کند به خروج ثبت رکورد در

ذخیره ساز استوار در خروجی ها وارد می شود بلوکی از ثبت رکورد ها اگر به مقدار

کافی ثبت رکورد ها در حافظه اصلی پر کند بلاک را و اگر مقدار کمی ثبت رکورد پر

کند بلاک را . همه ثبت رکورد ها در حافظه اصلی به هم می پیوندند در قسمت پر

بلاک و خروج پیدا می کنند به ذخیره ساز استوار.

15.7.2-بافرینگ پایگاه داده ها:

در قسمت 15.2 ما توصیف کردیم استفاده از 2 مرحله ذخیره سلسله مراتبی را

پایگاه داده در یک ذخیره ساز غیر فرار ذخیره می شد(دیسک)و بلاک های داده در

حافظه اصلی آورده می شد که به آنها احتیاج است.مخصوصا که حافظه اصلی

کوچکتر از ورودی پایگاه داده ها است.شاید نیاز دارد جانویسی شود بلاک B1 در

حافظه اصلی زمانیکه یک بلاک دیگر B2 نیاز است به آوردنش در حافظه اگر B1

اصلاح شده باشد. B1 باید خارج شود در ورودی از B2 بحث در قسمت 10.5.1 در

درس 10واین ذخیره ساز سلسله مراتبی هست و سیستم اجرایی استاندارد که

شامل حافظه مجازی است.

قوانین برای خروج از ثبت رکورد های محدود آزاد است در سیستم خرو جی بلاک از

دیتا .اگر ورودی از بلاک B2 سبب بلاک B1 برای انتخاب خروجی باشد .همه ثبت

رکورد های وابسته به داده B1 باید خارج شوند از ذخیره ساز استوار . قبل از اینکه

B1 خارج شود.از این رو ترتیب اعمال از طرف سیستم باید از این مراحل پیروی کند.

خروجی ثبت رکورد ها در ذخیره ساز استوار تا زمانیکه همه ثبت رکورد ها

وابسته به بلاک B1 هستند خارج شده باشند.

خروجی بلاک B1 در دیسک ذخیره شود.

ورودی بلاک B2 از دیسک به حافظه اصلی برود.

مهم است که نوشته نشود چیزی روی بلاک B1 در این روش اگر عمل های

قبلی به صورت متوالی انجام شوند.ما می توانیم حتمی کنیم آنها را توسط

استفاده مخصوص از قفل گذاری مثال:قبل از اینکه عملیات نوشتن روی نشانه

داده صورت گیرد.باید یک بلاک انحصاری باز را بدست بیاوریم که در نشانه داده

مانده باشد.قفل می تواند فورا بعد از به روز رسانی که انجام شد رها شود. قبل

از اینکه بلاک خارج شود.سیستم بدست می آورد.یک بلاک باز انحصاری که تهیه

نکرده عملیاتی برای به روز رسانی بلاک .قفل رها می کند یک بلاک خارجی را

که کامل شده و قفل ها نگه می دارند برای یک مدت کوتاه که معمولا نامیده می

شوند قفل فنری. قفل فنری ایجاد می کند فرمی جدا از قفل که استفاده می

شوند در سیستم کنترل یکجا در نتیجه آنها رها می کنند بدون ملاحظه قوانین

قفل گذاری مثل دو مرحله قفل گذاری نیاز دارد به سیستم کنترل یکجا.برای

شرح دادن احتیاجات برای عملیات متوالی قبلی ما بحث می کنیم.درباره مثال

بانک با عملیات T0 .T1 فرض است که در میدان

ثبت و آن عملیات T0می فرستد و می خواند B را و

می پنداریم که بلاک در B مانده و در حافظه اصلی نیست و حافظه اصلی آن پر

است. <T0 start>

T0,A,1000,950> <

فرض است که آن بلاک که در A مانده می تواند انتخاب کند برای خارج شدن از

دیسک.اگر خروجی سیستم این بلاک به دیسک ودر این حال کرش رخ

بدهد.مقادیر در پایگاه داده ها برای مقادیر A,b,c به ترتیب 700$و2000$و950$

.در این حال پایگاه داده اگر چه تناقض دارد.از این رو نیازمندیهای قبلی ثبت رکورد.

<T0,A,1000,950>

باید خارج شود از ذخیره ساز استوار برای خروج از بلاک که در A مانده

است.سیستم می تواند استفاده کند از ثبت رکورد جاری ترمیم برای رساندن

پایگاه داده قبلی در حال موافق.

15.7.3-نقش سیستم عامل در مدیریت بافر:

ما می توانیم مدیریت کنیم بافر پایگاه داده را با استفاده از یکی از دو مثال زیر:

سیستم پایگاه داده قسمتی از حافظه اصلی اختصاص داده شده به بافر را

2)بیشتر از سیستم عامل مدیریت اختصاص می دهد.سیستم پایگاه داده

مدیریت می کند جا به جایی بلاک داده در مطابقت با نیازمندیهای آن .ما بررسی

می کنیم این مثال را که مانع دارد .از محدودیت تغییر پذیری در استفاده حافظه

اصلی .بافر باید نگه دارد مقدار کوچکی از کاربردهای دیگر را.

 


شهید مطهری بازدید : 56 یکشنبه 16 مهر 1396 زمان : 13:47 نظرات (0)

 

 

واحد بین الملل

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق عمومی

 

 

 

 

بررسی تطبیقی ساز و کارهای کنترل نقض قانون اساسی

در

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه

 

 

استاد راهنما:دکتر محمد امامی تلارمی

اساتید مشاور:دکتر مردانی-دکتراستوارسنگری

به کوشش:رمضان الطافی

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

تقدیم به تمام کسانی که در راه اعتلای عدل و عدالت در این جامعه کوشیده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

*تقدیر و تشکر از اساتید.....................................................................................................7

*اظهارنامه (سوگندنامه)......................................................................................................8

*چکیده ای موجز و مختصر از تحقیق به کوشش رمضان الطافی.................................9

*انگیزه انتخاب موضوع...................................................................................................11

*هدف از انتخاب موضوع................................................................................................12

*سوالهای مطرح در تحقیق..............................................................................................13

*فرضیه های تحقیق.........................................................................................................14

*سابقه علمی موضوع بحث.............................................................................................15

*روش تحقیق(کتابخانه ای-مصاحبه ای)......................................................................16

*سازماندهی تحقیق........................................................................................................17

*پیشگفتار ......................................................................................................................18

*فصل اول:(کلیات)......................................................................................................37-21 1-1)حقوق اساسی .........................................................................................................22

2-1)ویژگیهای لازم برای حقوق اساسی .......................................................................25

3-1)اقسام قوانین اساسی .............................................................................................26

4-1)تفکیک قوا-اختلاط قوا-همکاری قوا.........................................................................28

5-1)کنترل قوا در سیستمهای مختلف حکومتی..............................................................35

*فصل دوم: سازوکارهای کنترل و نظارت بر قانون اساسی.............................................93-39

*بخش اول:کنترل و نظارت..........................................................................................................53-39

1-2)کنترل و نظارت حقوقی................................................................................................39

2-2)سیر تاریخی کنترل و نظارت بر قوانین اساسی...............................................................39

3-2)انواع و اقسام کنترل و نظارت...............................................................................54-44

بند1)نظارت تاسیسی......................................................................................................44

بند2)نظارت استطلاعی...................................................................................................44

بند 3)نظارت استصوابی................................................................................................45

بند4)نظارت پیشینی............................................................................................................46

بند5)نظارت پسینی.............................................................................................................47

بند6)نظارت سیاسی........................................................................................................49

بند 7)نظارت قضایی.........................................................................................................50

بخش دوم:خبرگان رهبری(از بعد نظارتی)................................................................... 70-54

بند1)مجلس خبرگان از بعد نظارتی:................................................................................54

بند 2)وظایف مجلس خبرگان رهبری:............................................................................54

بند3)انتخاب رهبری.......................................................................................................56

بند4)عزل رهبری:..........................................................................................................60

بند5)نظارت بر رهبری:..................................................................................................61

بند6)وضع قوانین مجلس خبرگان و تفسیر آنها:...........................................................67

بخش سوم:کمیسیون اصل 90..........................................................................................84-71

بند1)تقسیم قوا................................................................................................................71

بند2)نظارت بر اعمال قوای سه گانه................................................................................71

بند3)نکاتی در رابطه با اصل 90 قانون اساسی..............................................................73

بند4)منابع قانونی اصل 90 قانون اساسی.......................................................................74

بند5)تشکیلات-صلاحیت و اختیارات کمیسون اصل 90...............................................77

بند 6)سازمان بندی کمیسیون اصل 90...........................................................................81

بند7)تصمیمات کمیسیون اصل 90..................................................................................83

بخش چهاروم:دیوان عدالت اداری.....................................................................................85

بخش پنجم: سازمان بازرسی کل کشور...................................................................................89

*فصل سوم:مطالعه تطبیقی سازو کارهای کنترل بر موارد نقض قانون اساسی در ج.ا.ایران  و جمهوری ترکیه..........................................................................................................146-94

بخش اول: ساختار و ترکیب نهاد کنترلی و نظارتی در ایران......................................96

بخش دوم: نظام حقوقی جمهوری ترکیه......................................................................102

بخش سوم:ساختار و تشکیلات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی ج. ترکیه...112

بخش چهاروم:حدود و ثغور نظارت شورای نگهبان...................................................119

بخش پنجم:وظایف و اختیارات شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی...................122

بخش ششم:حدود وظایف و اختیارات دادگاه قانون اساسی ج.ترکیه.......................131

بخش هفتم:آخرین اصلاحات قانون اساسی ج.ترکیه در باب دادگاه قانون اساسی............137

*نتیجه گیری از بحث و بیان سازوکارها و راه کارهای عملی چگونگی نظارت و کنترل بر موارد نقض قانون اساسی...............................................................................163-147

* منابع و مآخذ فارسی ترکی استانبولی ...............................................................166-164

 


*تقدیر و تشکر از اساتید

در اینجا برخود لازم میدانم تا سپاس و تشکر خود را از اساتید بزرگوار جناب آقایان دکتر محمد امامی بعنوان استاد راهنمای این وجیزه تحقیقی و دکتر نادر مردانی و دکتر استوار سنگری بعنوان اساتید مشاور که مرا در تحقیق و طبع و نشر این اثر یاری فرمودند اعلام و ابراز نمایم و صمیمانه ترین آرزوهای خود را جهت آن جنابان در راه  اعتلای هرچه بیشتر علم و دانش این مملکت ابراز نمایم.

 

رمضان الطافی

14/اسفند/1390

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*اظهارنامه (سوگندنامه)

اینجانب رمضان الطافی فرزند کلام الله دانشجوی رشته حقوق عمومی در مقطع کارشناسی ارشد به شماره دانشجویی 875094 به خداوند متعال سوگند یاد مینمایم که این پروژه تحقیقی را در کمال صحت و سلامت و با سعی و کوشش و تلاش خود به انجام رسانده ام و از هر منبعی هم که مطالعه یا برداشت توضیحی نموده ام ذکر آنرا در پانویسهای تحقیقی خود آورده ام .

 

رمضان الطافی

14/اسفند/1390

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*چکیده ای موجز و مختصر از تحقیق :

دادرسی اساسی یکی از بنیادی ترین اصول حقوق اساسی است چه آنکه تضمین کننده وجود و کارکرد قانون اساسی در جوامع مختلف بشری است.بررسی ساز و کارهای نهاد کنترل کننده و نظارت کننده بر حسن اجرای قانون اساسی و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی از جمله ماهوی ترین مفاهیم ذهن نگارنده بوده و هست. نگارنده در ارائه بحث خود  به بیان مفاهیمی کلی نظیر حقوق اساسی و ویژگیها و کارکردهای آن در قالب قانون اساسی - کنترل و نظارت- انواع کنترل و نظارت -بررسی نهاد قدرت و انواع اشکال آن در عرصه حکومت بعنوان مقدمه بحث ماهیتی در چارچوب حقوق اساسی  پرداخته است و پس از آن به ذکر نظارت و کنترل های غیر قضایی و ساز و کارهای کنترلی  بر روند اجرای قانون اساسی و  سیر تاریخی - ترکیب-ساختار-عملکرد و کارکرد هریک از این ساز و کارها پرداخته است و پس از آن  به بیان نقاط ضعف و قوت شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی بعنوان دو نهاد کنترلی و نظارتی پرداخته ام و در این راستا عملکرد هریک از این دو نهاد را بعنوان متولی دادرسی اساسی سلبی و ایجابی مورد مداقه قرار داده ام و پس از آن نگارنده به بیان پیشنهادات خود جهت نیل هر چه بهتر به کنترل و نظارت و جلوگیری از موارد نقض قانون اساسی پرداخته است و در این گذر ما را به این مهم رهنمون ساخته که نام و عنوان دادرسی اساسی هر آنچه که میخواهد باشد مهم آنست که در نیل به دفاع از حقوق اولیه و اساسی آحاد جامعه و تضمین برخورداری افراد جامعه از این حقوق صرف نظر و بدور از هرکونه نگاه و گرایشی موفق باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*انگیزه انتخاب موضوع:

انگیزه اصلی من در انتخاب موضوع پایان نامه ام همانا ابتدا جذابیت ذاتی بوده که اساسا حقوق اساسی بعنوان یکی از محوری ترین مبانی زندگی اجتماعی بشر داشته است چه آنکه به نظر من مطالعه حقوق عمومی بطور عام و حقوق اساسی و قانون اساسی بطور خاص با توجه به اهمیتی که این دو مهم در زندگی انسانها بازی مینماید از اهمیت ویژه ای برخوردار است حال به این اهمیت زمانی بیشتر افزوده میشود که ما نهاد دادرسی اساسی دو سیستم متفاوت از هم را نیز مورد مداقه نظر قرار دهیم.

علاوه بر مورد برشمرده فوق بعنوان انگیزه اصلی من در انتخاب موضوع مورد مطالعه ام یکی دیگر از مواردی که انگیزه زیادی را در من در جهت بررسی نهاد کنترلی نقض قانون اساسی شکل داد و ایجاد کرد همانا جستجوی پاسخ به این سوالها بوده است که مگر رسالت حقوق اساسی ایجاد و تضمین حقوق انسانها نیست؟ اگر هست پس نهادی باید ضامن اجرا و بقاء این حقوق باشد حال این نهاد چه باید باشد؟چگونه باید عمل نماید و چرا تاکنون برغم وجود این نهادهای دادرسی اساسی بشر به موفقیت در حفظ حقوق اساسی و توسعه دامنه آن نتوانسته رهنمون گردد  و....؟ 

پس بطور خلاصه دلایل انگیزشی خود را در دو محور کلی دلیل ذاتی و ماهوی و دلیل شکلی خلاصه مینمایم

*هدف از انتخاب موضوع:

من هدف از پروژه تحقیقاتی خود را بطور مشخص بشرح ذیل میتوانم بیان نمایم:

اول:شناخت دو سیستم کنترلی متفاوت از هم که یکی غیرمذهبی یا بعبارت دیگر مدل اروپایی و دیگری مذهبی یا بعبارت دیگر شورایی (هرچند بعدها نگارنده استدلال خواهد نمود که این مدل شورایی مطلق نیست.)

دوم:شناخت کارکردهای این دو سیستم بهمراه نقاط ضعف و قوت آنها.

سوم: دسترسی به این مهم که نهاد سیاست به چه میزان بر نهاد کنترل و نظارت تاثیر گذار است؟

چهارم:گستره شکلی و ماهوی نهادهای نظارتی و کنترلی مورد بحث چه میزان است؟ و اساسا آیا نهادهای کنترلی قانون اساسی ذاتا تحدید کننده هستند؟

و نهایتا در قاموس تحقیق خود این هدف را دنبال مینمایم که چگونه میتوان یک نهاد کنترلی سالم- مستقل- تاثیر ناپذیر و... در نیل به اجرا و اعمال و تضمین هر چه بیشتر حقوق اساسی جامعه شکل داد و بنیان نهاد.

 

 

 

 

 

*سوالهای مطرح در تحقیق:

در تحقیق پیش رو سوالاتی بشرح ذیل مطرح گشته و تا آنجا که در بضاعت نگارنده بوده سعی در پاسخ به آنها نموده است که ذیلا اهم آنها از خاطر شما سروران گرامی میگذرد:

الف)مفهوم حقوق اساسی-قانون اساسی -کنترل- نظارت- دادرسی اساسی و انواع و اقسام آنها چیست؟

ب)مفهوم دولت-حاکمیت- تفکیک قوا- اختلاط قوا- مدلهای مختلف کنترل نقض قانون اساسی و انواع آنها و...

ج)ساختارهای سلبی و ایجابی کنترل و صیانت از قانون اساسی کدامهایند؟

د)سیر جریان تاریخی ساختار شکلی و ماهوی نهاد دادرسی اساسی- نحوه کنترل و نظارت در دو مدل مذهبی و غیر مذهبی چگونه است؟

د)شورای نگهبان و دادگاه قانون اساسی جمهوری ترکیه از پیدایش تاکنون چگونه بوده و هستند؟

ذ)چگونگی کارکردها و دامنه و گستره این کارکردها در این دو مدل کنترلی از دیگر سوالاتی است که به آن پاسخ داده خواهد شد.

ر) چه مدل و نظام کنترلی میتواند با توجه به ویژگیهای مذهبی-فرهنگی سیاسی اجتماعی-برای جامعه ایران و ترکیه مثمر باشد و از نتیجه بهتری برخوردار باشد.

و دیگر سوالاتی که در بطن و دل پروژه تحقیقی به آنها پاسخ داده خواهد شد.

*فرضیه های تحقیق:

در تحقیقی که در پیش رو داریم سعی نگارنده بر اینست که به فرضیات ذیل دست یابد و به آنها پاسخی حقوقی علمی یابد.

فرضیه اول اینست که ترکیب فکری و ایدئولژیکی اعضاء نهاد دادرسی اساسی بر کارکرد نهاد دادرسی تاثیر دارد و اگر دارد به چه میزان است این تاثیر گذاری؟

فرضیه دوم مطرح در پروژه تحقیقی اینست که هدف در صیانت و جلوگیری از نقض قانون اساسی حفظ حاکمیت است یا حفظ منافع عمومی جامعه؟

فرضیه سوم مطرح در موضوع را می توان چنین عنوان داشت که آیا مداخله اعضاء فقیه شورای نگهبان در تطبیق با قانون اساسی  مصوبات مجلس و یا تفسیر  اصول قانون اساسی می تواند بدور از ذهنیت فقهی و شرعی مورد بررسی از سوی ایشان قرار گیرد؟بعبارت دیگر وجهه شرعی تطابق با قانون اساسی  آیا بر وجه قانونی آن استیلاء دارد یا خیر؟

شهید مطهری بازدید : 114 دوشنبه 15 خرداد 1396 زمان : 0:31 نظرات (0)

 

1 .مقدمه 

       در دنیای کنونی که ما در آن مشغول به زندگی هستیم  دستيابيبهرشدوتوسعهپايداريكيازمباحثعمده و حائز اهمیت برایكشورهابويژهكشورهايدرحالتوسعه به شمارميرود. كشورهايدرحالتوسعهجهتجبرانعقبماندگيها،فرارازفقرسياسي،اقتصادي،فرهنگي و. . . وبرايرسيدنبهتوسعهايمعتدلوهمهجانبهكهبتواندبهبهبودوضعزندگيهمهمردم آنهامنجرگردد، نيازمندشناختصحيح از دنیا و امکانات پیرامون خودوبرنامهريزيهايمناسبوبهينهدرسطحمليومنطقهايهستند.هرچنداقداماتتوسعهايوسمتوسوياينتحولاتدرگذرزمانشاهدتغييراتبنياديبوده استوشكستهاوموفقيتهاييرابههمراهداشتهاست،اماباگذشتنيمقرنهنوزبهاهدافخودكهاصلي ترينآنهامقابلهبافقروبهبودشرايطزندگيمحرومانميباشد،نائلنگرديدهاست. شكافروبهتزايدفقير وغنيدرسطحملي،فرامليومنطقهايوبحرانهايزيستمحيطيدرنيمقرناخيرهمهشواهديهستنداز عدمموفقيتكاملاهدافوراهبردهايتوسعه (عمادي، 1376)

        معمولاتابحالاكثربرنامهريزيهادركشورهايدرحالتوسعهتوسطدولتوبصورتمتمركز صورتگرفتهوبهنيازهاوپتانسيلهايمناطقتوجهكمتريشدهاست. تجربهنشاندادهاستكهدراين كشورهانهتنهاتخصيصبهينهمنابعصورتنميپذيرد،بلكهعمدتامنابعتخصيصيافتهارتباطچندانيبا نيازهاوپتانسيلهانداشتهوشكافودوگانگيبينمناطقمرتباافزايشيافتهاست. بهنظرميرسدكهدرايراننيزماننداكثركشورهايدرحالتوسعه،فرآيندرشدوتوسعهبهدلايل مختلف جملهفقدانبرنامهريزيهايبهينهبراساسآمايشسرزمينوتوانایی هايمنطقهاي،عدمتعادلوتناسبدرجذبسرمايههايدولتيوخصوصيدرشهرستانهاومناطقمختلف،عدمگردشو جابه جایی مناسبسرمايه دراقتصاداكثرشهرستانهاو  ... رونديناموزونونامتعادلراطيكردهاستومناطقيوجوددارندكهاز رشدوتوسعهكمترينسبتبهسايرمناطقبرخوردارهستند. باوجوداينعدمتعادلوتوازنها،لزومبرنامه ريزيمنطقهايامريواجببشمارميآيد. گزينهايكهامروزهتقريبأدراكثركشورهابخصوصكشورهاي توسعهيافتهبهآناهميتزياديدادهميشود. ازآنجايي كهيكيازجوانبواهدافمهمبرنامهريزيتوسعهكمكبهمناطقكمترتوسعهيافتهو اقشارفقيرترجامعهوانتقال و توزيععادلانهامكاناتودرآمدهاباتوجهبهمزيتهاينسبيمناطقوعقبماندگيهاي آنهاميباشد،ضرورياستكهبهارزيابيواندازهگيريميزانبرخورداريوسطحتوسعهيافتگيونقاط قوتوضعفمناطقمختلفوبررسيشرايطبهبوديياعدمبهبوديآنهاپرداختهشود.

      توسعهفرآينديچندبعدياستوبرايبررسيهمهجانبهآنوبرايآنكهبتوانتصويردرستياز وضعيتمناطقارائهنمود،بايدشاخصهايمتعددوگوناگونيرادرابعادمختلفاقتصادي،سياسي،اجتماعي وفرهنگيودرنظرگرفت. مطمئناهرچهاينابعادوسيعترباشد،نتايجارائهشدهدقيقتروبهواقعيتنزديكتر خواهدبود. دراينزمينهبهتكنيكهاوروشهايينيازاستتابتوانبااستفادهازشاخصهايتعريفشدهو منتخب،بهرتبهبنديوبررسيوضعيتمناطقوبراساسآنبهتحليلوبرنامهريزيتوسعهآنهاپرداخت.

      تكنيكهاوروشهايمتفاوتيبرايرتبهبنديمناطقبراساسشاخصهايتوسعهوجودداردکه می توان به برخی از آنها از جمله گاتمن،تاكسونوميعددي،استانداردسازيشاخصها،،Topsis اشاره کرد .همچنینميتوان ازروشهایكمينظير ناموزونموريس،تحليلعامليو . . . یادكرد.درميان اینروشها  روش تاکسونومی عددی یکی از  متدهايرتبهبنديبشمارميرود.

        تحقيقحاضر از نوع کاربردی می باشد و به تعیین درجه توسعه یافتگی ورتبهبنديشهرستانهاياستانکرمان با تاکید بر تسهیلات بانکی بااستفادهازروشتاکسونومی عددی و بصورت توصیفی و تحلیلی  پرداختهاست.پژوهشحاضردرمقطع زمانی نیمه اول سال 1392 بر اساس آمار مندرج در سالنامه آماری سال 1390 انجام وبصورتنسبتاجامع بيانگروضعيتبرخورداريوتوسعهيافتگيشهرستانهاياستان کرمان می باشد.ازاينروآمارواطلاعاتمورداستفاده تمامأمربوطبهسال 1390  بودهوبرايتهيهشاخصهاازجديدترينآمارموجوداستفادهشدهاست.

 

1-2. شرح و بيان مساله­ي پژوهشي

      توسعه به عنوان یک پدیده گسترده با موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره از دید متفکرین جهان پنهان نبوده و در دوره‌های مختلف تاریخی بحث از توسعه و تحول یک بحث جدی و طبقه‌بندی شده بوده است، اما بطور اخص، بحث توسعه به قرن ۲۰ اختصاص دارد. برخی شروع این بحث را بعد از جنگ جهانی دوم می‌دانند، اما گروهی دیگر بحث راجع به توسعه به عنوان یک حرکت آگاهانه، نهادینه و اندیشیده شده، به منظور ترقی را، به انقلاب کبیر روسیه در سال ۱۹۱۷ نسبت می‌دهند، در طی سالهای بعد از انقلاب کبیر، شوروی سعی کرد در طی نیم قرن با یک برنامه‌ریزی متمرکز حرکت به سمت توسعه را آغاز کند و توانست خود را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دهد.

    عده‌ای معتقدند سرآغاز مباحث توسعه، آگاهی و توجه به شکاف بین کشورهای توسعه ‌یافته و توسعه‌ نیافته است. جنگ جهانی دوم و ویرانی‌ها و تبعات وسیع ناشی از آن ، دو واکنش متفاوت را در کشورها به همراه داشت؛ برخی کشورها همچون آلمان سعی کردند دست به بازسازی زده و در جهت رشد و ترقی حرکت کنند و در مقابل برخی کشورها روند معکوس را طی نمودند. از این رو بعد از جنگ جهانی با دو دسته کشور مواجه هستیم: کشورهای توسعه یافته و کشورهای توسعه نیافته یا عقب‌مانده. در این میان دسته‌ای دیگر از کشورها نیز وجود دارند که بین این دو گروه قرار دارند و کشورهای درحال توسعه نامیده می‌شوند. توسعه و توسعه‌یافتگی از جمله دغدغه‌های مهم اندیشمندان و نظریه‌پردازان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، به گونه‌ای که هر یک از آنها سعی می‌کنند با بیان دیدگاهها و نظریات خود، از منظری خاص این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. دولت‌ها نیز سعی می‌کنند تا با استفاده از این نظریات و بالا بردن شاخص‌های توسعه‌یافتگی، خود را در زمره کشورهای توسعه یافته جهان قرار دهند. این مسئله، خاص دولت یا جامعه‌ای ویژه نمی‌باشد امری جهانی است و هدف اصلی اکثر برنامه ریزان کشورهای مختلف رسیدن به توسعه پایدار است. یکی از مسائل مهمی که برنامه ریزان هر کشور با آن مواجه هستند توسعه زیاد شهرهای اصلی در مقابل توسعه کم شهرهای کوچک و نواحی یا روستاها می باشد در حالیکه شهرهای کوچکتر می توانند یکی از نمونه های سکونت گاهی در زمینه تحقیق و توسعه پایدار باشند. حال با توجه به مطالب فوق  سوالات زیر  به عنوان سوالات اصلي مطرح است که تحقیق به دنبال پاسخ  به آنها است . 

1-  آیا با توجه به شاخص های توسعه می توان رتبه بندی و سطح بندی  شهرستانهای استان را انجام داد ؟

2-  آيا  تسهیلات بانکی بر درجه توسعه یافتگی شهرستانهای استان کرمان تاثیر می گذارد ؟

 

1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقيق

    همانگونه که همگان اذعان دارند اكثر برنامه ريزي ها در كشورهاي در حال توسعه توسط دولت و به صورت متمركز و با گزینه هایی مانند توزیع یا تقسم بندی (مثلا اعتبار) صورت گرفته و به نيازها و پتانسيلهاي یا نقاط ضعف و قدرت مناطق توجه كمتري شده است.  تجربه نشان داده است كه در اين كشورها  گرچه ممکن است توزیع بصورت عادلانه باشد اما  تخصيص بهينه منابع صورت نمي پذيرد، بلكه عمدتا منابع تخصيص يافته ارتباط چنداني با نيازها و پتانسيلها نداشته وشكاف و دوگانگي بين مناطق مرتبا افزايش يافته است و نهايتا اين عدم تعادل مشكلات عديده وغير قابل جبراني را در مناطق كمتر برخوردار بوجود خواهد آورد.  بنابراين از آنجايي كه يكي از جوانب و ضرورتهای مهم برنامه ريزي برای توسعه، كمك به مناطق كمتر توسعه يافته و اقشار فقيرتر جامعه و توزيع عادلانه امكانات و درآمدها با توجه به مزيتهاي نسبي و مطلق  مناطق وعقب ماندگيهاي آنها مي باشد، ضروري است كه به ارزيابي و اندازه گيري ميزان برخورداري و سطح توسعه يافتگي و نقاط قوت و ضعف مناطق مختلف و بررسي شرايط بهبودي يا عدم بهبودي آنها پرداخته شود. از طرفي هر طرح توسعه منطقه اي در عين حال كه از خطوط كلي و برنامه ريزي ملي تبعيت مي كند تابع امكانات و شرايط جغرافيايي منطقه نيز خواهد بود. لذا بدون بررسي وضعيت نواحي و مناطق مختلف يك كشور از جهات مختلف، يعني اشكالات و امكانات )نقاط ضعف و قوت(، امكان اجراي موفق و موثر هيچ طرح و برنامه ای ميسرنخواهد بود. به همين خاطر هر منطقه بايد از جهات مختلف بررسي شود تا واقعاً معلوم گردد كه چه مشكلات و تنگناهايي در منطقه وجود دارد و امكانات بالقوه منطقه از نظر توسعه كدام است. در اين راستا انتخاب شاخص هاي مناسب جهت رتبه بندي مناطق بر اساس تقسيمات سياسي و لزوم توجه به توزيع اعتبارات عمراني بر اساس شاخص هاي مدقن و همچنين استفاده از روش ها و مدلهاي متنوع كمي و كيفي در اين مهم، بسياري از مشكلات پيش آمده را مرتفع خواهد نمود .مضاف بر اين ها اين پروژه مي تواند با بدست آوردن درجه توسعه نيافتگي و رتبه توسعه يافتگي هرشهرستان در بخش هاي مورد نظر، و همچنين شناسايي بخش هاي توسعه نيافته هر شهرستان نسبت به شهرستان هاي ديگر استان، راه گشاي مناسبي براي توسعه و بهبود بخش هاي مختلف هر شهرستان، و درمجموع توسعه شهرستان ها و استان  باشد. لذا با توجه به اینکه از نظر محقق تعیین نوع ارتباط توسعه یافتگی در استان با پرداخت تسهیلات کار جدیدی است (ضرورت کار)لذا اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق را به مراتب بیشتر و جدی تر نمایان می سازد. بنابراین موارد زیر را می توان به عنوان بخشی از موضوع ضرورتها و اهمیت این پژوهش عنوان کرد.

-          سنجش توسعه یافتگی شهرستانهای استان کرمان

-          مشخص کردن میزان اختلاف توسعه یافتگی شهرستانهای استان

-          مشخص کردن شهرستانهای محروم از نظر شاخصهای توسعه یافتگی

-          تعیین تاثیر تسهیلات بانکی در برخورداری یا عدم برخورداری شهرستانهای استان از امکاناتی که به عنوان شاخص توسعه یافتگی لحاظ می شوند

-          متوجه ساختن مسئولان در جهت توجه بیشتر به شهرستانهای محروم استان و توزیع امکانات بیشتر و بهتر بین آنها

1-4. اهداف تحقيق:

 همانطوري كه روند توسعه­يافتگي در كشورهاي مختلف جهان داراي مراتب و سطوح گوناگون است، در داخل يك كشور نيز روند توسعه­يافتگي در بين استان ها و وبه تبع آن در شهرستانهای هر استان يكسان نمي باشد. توسعه­يافتگي استان هاي كشور با توجه به توزيع  ناهمگن منابع و همچنين عوامل مختلف اجتماعي اقتصادي و اقليمي مناطق ممكن است داراي روندي متناسب نباشد.و همچنین  در داخل يك استان سطح توسعه­يافتگي شهرستان هاي آن استان نیز ممکن است  متفاوت باشد.یا به عبارت ديگر به علت امكانات بالقوه منطقه اي، توسعه يافتگي شهرستان هاي يك استان ممكن است در بخش هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و خدمات و...  با يكديگر متجانس نباشد و اين امر ضرورت مطالعه در اين بخش ها را اجتناب ناپذير مي سازد.

 بررسي وشناخت وضعيت شهرستان ها، قابليت ها و تنگناهاي آن در برنامه ريزي ناحيه اي از اهميت بسزايي برخوردار است. امروزه آگاهي از نقاط ضعف و قوت نواحي نوعي ضرورت، جهت ارايه طرح ها و برنامه ها برای هدف گذاری مطلوب محسوب مي شود. به طوري كه استفاده از شاخص هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، و غيره مي تواند معياري مناسب هم براي تعيين جايگاه آن نواحي و همچنين عاملي در جهت رفع مشكلات و نارسايي هاي مبتلا به خود براي نيل به اهدافی همچون  رفاه اقتصادي و سلامت اجتماعي به منظور  رسيدن به توسعه مطلوب و پایدار  باشد. اما بايستي اذعان كرد كه استفاده از اين شاخص ها منوط به در دسترس بودن اطلاعاتي جامع و كامل از نواحي است. در دسترس بودن اطلاعاتي خام و بدون پردازش، هرگز برنامه ريزان را در رسيدن به اهداف خود ياري نخواهد كرد. بنابراين دسترسي به اطلاعات آماری  در زمينه شاخص هاي مختلف در نواحي گوناگون و پردازش آنها با استفاده از مدل هاي آماري مهمترين گام جهت نيل به اهداف مورد نظر مي باشد.

درافكار صاحب نظران توسعه، تعابير مختلفي از واژه توسعه وجود دارد كه از آن جمله  مي توان به افزايش توليد، افزايش بازدهي، ارتقاي سطح كمي و كيفي زندگي،رفع فقر و محروميت، ارتقاي سطح خدمات بهداشتي و درماني، برطرف كردن مشكلات بيكاري و تورم، تامين نيازهاي اقتصادي- اجتماعي، برخورداري از آموزش و فرهنگ و مشاركت فعال در عرصه هاي مختلف اجتماعي و غیره اشاره كرد. با توجه به مواردی که عنوان شد و همچنین دامنه گسترده این موارد  پس مي توان نتيجه گرفت كه توسعه فرايندي پيچيده و چند بعدي است كه مستلزم تغيير در ساختار اجتماعي، طرز تلقي مردم و نهادهاي ملي و نيز تسريع رشد اقتصادي، كاهش نابرابري و ريشه كن كردن فقر و برقراري عدالت اجتماعي و پايداري محيط مي باشد.   ( توداور، مايكل ، 1378، توسعه اقتصادي در جهان سوم، ترجمه غلامعلي فرجادي، سازمان برنامه و بودجه ، ص 25).

     دركشور ما نيز همچون اكثر كشورهاي در حال توسعه در زمينه اقتصادي و اجتماعي آن يك يا دو منطقه ونهايتا چند منطقه داراي مسئو ليت اصلي در زمينه ايجاد درآمد و توليد ملي و برخوردار از خدمات عمومي و بالتبع شكوفايي اقتصادي، اجتماعي بوده كه گاها  به قيمت عقب نگه داشتن مناطق ديگر تمام شده است. براي اين امر دلايلي چون استعداد آن مناطق و نواحي و پتانسيلهاي بالاي اقتصادي آن در زمينه استحكامات زير بنايي و توان توليدي مطرح مي شود. ولي حتي با در نظر گرفتن اين مسئله نيز نمي توان تدوين و اجراي برنامه ريزي هاي نامطلوب و متمركز را كه باعث تبديل كشور به چند قطب معدود و برخوردار و اكثريت عظيم محروم که در جامعه گشته است را ناديده گرفت. چنين وضعيتي در اكثر مناطق و استان هاي مختلف كشورمان صادق بوده است

در كشور ما مبحث توسعه و زير ساختهاي آن در نواحي مختلف در اثر برنامه ريزيهاي نامطلوب ملي و متمركز گذشته تفاوت شديدي را در روند توسعه به وجود آورده است. بيش از دو دهه است كه در ايران سياست گذاران، برنامه ريزان و صاحب نظران، روشهاي مختلف برنامه ريزي از قبيل منطقه اي، فضايي و آمايش سرزمين را مورد توجه قرار داده اند تا با استفاده عملي از روش هاي مذكور ضمن تاكيد بر تواناییها و منابع محيطي نواحي جغرافيايي، توسعه اي جامع و فرا گير مبتني بر تعادل منطقه اي درزمينه هاي طبيعي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي از طريق تدوين استراتژي هاي مطلوب و درون زا در عرصه ملي برقرار سازند   

اهداف كلي برنامه ريزي منطقه اي و همچنين توسعه اقتصادي برقراري عدالت اجتماعي و توزيع رفاه و ثروت در بين افراد جامعه مي باشد.که لازمه آن مطالعات دقیق و واقع بینانه است. براي دستيابي به اهداف فوق در هر جامعه اي نياز به تهيه و تدوين ودر نهايت اجراي برنامه هاي متنوع ومتعدد است. زيرا يكي از مهمترين خصايص يك اقتصاد پويا، فعال و سالم، توزيع مناسب و عادلانه امكانات و ثمرات توسعه در ميان اكثريت جمعيت يك ناحيه، منطقه يا كشور است. از اين رو برنامه ريزان از طريق تهيه برنامه هاي محروميت زدايي سعي در كاهش شكاف ها و نابرابري ها دارند. لذا با توجه به مطالب فوق الذکر اهداف اصلی این تحقیق عباتند ار :

1-  تعيينجايگاهو رتبه  شهرستانهاياستانبهتفكيكشاخص هاياستخراجي

2- شناختشاخص هاوعواملعمدهتأثيرگذاردرتوسعهيافتگيشهرستانها

شهید مطهری بازدید : 72 دوشنبه 15 خرداد 1396 زمان : 0:20 نظرات (0)

 

 


 

 

 

 

 

چکيده

 

 

 

بررسي رفتار شاخص قيمت بازار سهام ايران: رهيافتي از اقتصاد فيزيک

 

 

به کوشش:

 

هاشم زارع

 

 

 

مطالعه حاضر مي کوشد به بررسي رفتار شاخص قيمت بازار سهام در ايران در چارچوب رهيافتي از اقتصاد فيزيک بپردازد. اين مطالعه در سه بخش با استفاده از مباني نظري رفتار سبد دارايي تصادفي، تابع توزيع کستينگ و الگوي اقتصادي تحليل رفتار سرمايه گذار به بررسي ويژگي‌ها و خصوصيات شاخص کل قيمت بازار مي‌پردازد. اطلاعات و آمار اين مطالعه به صورت روزانه از روز اول کاري شهريورماه 1381 تا روز آخر کاري بهمن ماه 1389 مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلي نتايج حاکي از برقراري ويژگي دنباله پهن و همچنين تاييد فرضيه کارايي ضعيف براي بازار سهام ايران مي‌باشد. در بخش بعدي تحقيق، براي برآورد تابع توزيع کستينگ از روش بيزي و تکنيک شبيه سازي زنجيره مارکوف مونت‌کارلو استفاده شده است. نتايج برآورد از وجود يک تابع توزيع غير گوسي با دنباله‌ي آبشاري پهن و چوله به راست، حکايت دارد. به عبارت ديگر، احتمال رخ دادن نوسان هاي بزرگ در بازار سهام ايران به طور حدي كوچك نمي باشد. به کلامي ديگر در بازار سهام ايران تغييراتبسيار بزرگوكوچكنسبتبهآنچهدرتوزيعنرمالباواريانسمشابهپيشبينيمي‌شود،بيشترقابل مشاهدهمي‌باشد. نهايتاً در آخرين بخش از مطالعه آزمون توانايي باز توليد تصادفي مسير حرکت قيمت سهام در چارچوب يک الگوي اقتصادي مورد بررسي قرار گرفته است. بازتوليد مسير در طول دوره مورد بررسي نشان از عدم توان بازتوليد تصادفي مسير حرکت شاخص قيمت سهام به صورت کوتاه مدت مي باشد اما الگو، مسير رفتار بلند مدت را تا حدود زيادي قادر به بازتوليد مي باشد.

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                            صفحه

 

فصل اول. 1

1-کليات.. 2

1-1-مقدمه2

1-2-مسئله تحقيق. 3

1-3-سوالات تحقيق. 4

1-4-فرضيه هاي تحقيق. 4

1-5-اهميت و ضرورت تحقيق. 5

1-6-هدف تحقيق. 6

1-7-نو آوري تحقيق. 7

فصل دوم. 8

2-مروري بر مطالعات انجام شده9

2-1-مقدمه9

2-2-مطالعات خارجي. 9

2-3-مطالعات داخلي. 18

3-مباني نظري و ساختار الگو. 26

3-1-مقدمه26

3-2-بررسي رفتار تصادفي بازار سهام. 27

3-2-1-نظريهسبد دارايي. 28

3-2-2-نظريه سبد دارايي تصادفي.. 28

3-3-چارچوب نظري برآورد تابع توزيع کستينگ... 34

3-3-1-مقدمه34

3-3-2-توزيع کولموگروف... 36

3-3-3-استنتاج بيزي.. 37

3-3-4-تابع توزيع کستينگ، گاگن و هوپفينگر. 40

3-4-الگويي براي باز توليد رفتار شاخص قيمت.. 41

3-4-1- فروض الگو. 41

3-4-2- سبد دارايي سرمايه گذار. 43

3-4-3-تابع مطلوبيت نمايي. 44

3-4-4- موجودي بهينه45

3-4-5- ريسك گريزي.. 46

3-4-6- درصد سرمايه گذاري بهينه48

3-4-7-محدوديت سرمايه گذاري.. 49

3-4-8- نوسانات.. 50

3-4-9-تسويه بازار. 51

3-4-10-قيمت اوليه مبادله52

3-4-11-الگوريتمي براي توليد اعداد شبه تصادفي.. 56

3-4-12-مسير حرکت قيمت.. 58

4-برآورد نتايج. 61

4-1-مقدمه61

4-2- تجزيه و تحليل آماري شاخص هاي بازار سهام ايران. 61

4-2-1- بررسي مانايي. 62

4-2- 2-خود همبستگي و تابع چگالي طيفي. 66

4-2-3- توزيع بازدهي با دنباله پهن. 69

4-3- برآورد تابع توزيع کستينگ... 74

4-3-1- بررسي ويژگي‌هاي تابع توزيع کستينگ... 77

4-3-2-آزمون ثبات مجانبي توزيع. 79

4-4-باز توليد ديناميک رفتار شاخص قيمت بازار سهام. 81

4-4-1-بررسي ميزان تلاطم. 81

4-4-2- محاسبه مقدار اوليه و توليد کننده اعداد تصادفي.. 85

4-4-3-آزمون باز توليد مسير بلند مدت شاخص قيمت.. 86

4-4-4-بررسي تأثير پارامتر ريسک گريزي.. 87

5-نتيجه گيري و پيشنهادات.. 90

5-1-مقدمه90

5-2-نتايج و پيشنهادات.. 91

ماخذ آماري.. 95

منابع. 99

 


 

 

 

 

فهرست جدول ها

 

 

 

عنوان                                                                                            صفحه

 

جدول1: آزمون مانايي شاخص‌هاي بازدهي. 65

جدول2:آماره هاي آزمون توزيع نرمال شاخص هاي بازدهي. 69

جدول3: سطح احتمال، مقادير بحراني آزمون فرضيه وجود توزيع نرمال. 70

جدول4: پارامترهاي توزيع نرمال شاخص‌ها71

 


 

 

 

 

فهرست شکل ها

 

 

عنوان                                                                                            صفحه

 

شکل1: شاخص‌هاي بازار سهام ايران) به ترتيب از چپ به راست و از بالا به پايين:63

شکل2: شاخص‌هاي بازدهي بازار سهام ايران) به ترتيب از چپ به راست و از بالا به پايين:64

شکل3: برآورد تابع چگالي طيفي براي شاخص کل  بازدهي سهام. 67

شکل4: برآورد تابع چگالي طيفي براي شاخص بازدهي مالي.. 67

شکل5: برآورد تابع چگالي طيفي براي شاخص بازدهي صنعت.. 68

شکل6: برآورد تابع چگالي طيفي براي شاخص بازدهي 50 شرکت برتر. 68

شکل 7: آزمون وجود دنباله پهن براي شاخص بازدهي کل سهام. 72

شکل 8: آزمون وجود دنباله پهن براي شاخص بازدهي صنعت.. 72

شکل9- تغييرات شاخص قيمت سهام. 74

شکل شماره10- داده هاي روند زدايي شده براي شاخص قيمت سهام. 74

شکل11- نمودار انحراف معيار محاسبه شده75

شکل12- برآورد تابع توزيع کستينگ... 76

شکل13- تابع توزيع تجمعي در حالت نرمال. 77

شکل14-  تابع توزيع تجمعي در چارچوب الگوي کستينگ... 78

شکل15- مقايسه توزيع نرمال با  توزيع کستينگ(QQ)78

شکل16- تابع توزيع کستينگ با لاندا 00001/0. 79

شکل17 - مقايسه توزيع نرمال با  توزيع کستينگ (لاندا 00001/0)79

شکل18-ميزان تلاطم. 82

شکل19-ميزان تلاطم. 83

شکل20-  شاخص کل قيمت در بازار سهام ايران. 84

شکل21-توليد مقادير تصادفي براوني.. 86

شکل22- باز توليد شبه تصادفي مسير شاخص کل قيمت.. 87

شکل23- نمودار سمت راست مسير واقعي و سمت چپ بازتوليد مسير شاخص قيمت.. 87

شکل24-بررسي تأثير پارامتر ريسک گريزي.. 88

 

 


 

 

 

فصل اول


 

 

 

 

1-کليات

 

 

1-1-مقدمه

 

بازار سرمايه به بازار داد و ستد ابزارهاي مالي با سررسيد بيشتر از يک سال و دارايي‌هاي بدون سررسيد اطلاق مي‌شود. اين بخش از بازار مالي نقش مهم‌تري در گردآوري منابع پس‌اندازي و تأمين نيازهاي سرمايه‌گذاري واحدهاي توليدي دارد. مهم‌ترين کارکرد بازار سرمايه در اقتصاد ملي، تجهيز منابع پس اندازي و هدايت آن به سوي فعاليت‌هاي مولد اقتصادي است. بازار سرمايه علاوه بر تخصيص سرمايه، خطرات اقتصادي را نيز توزيع مي‌کند. در واقع ريسک فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري، از طريق ايجاد و انتشار اوراق بهادار توزيع مي‌شود. به عبارت ديگر بازار سرمايه در ابعاد وسيع، ريسک افراد فعال اقتصادي را به پس‌انداز کنندگان(که حاضر به پذيرش ريسک يک دارايي با بازده غير مطمئن مي باشند)، منتقل و بين آن‌ها توزيع مي‌کند.

بازار سرمايه علاوه بر توزيع ريسک، افراد را قادر به ايجاد تنوع در سرمايه‌گذاري مي‌کند. ايجاد تنوع در سبد دارايي منجر به کاهش ريسک مي‌شود. کل ريسک به اين علت کاهش مي‌يابد که زيان در بعضي از سرمايه‌گذاري‌ها توسط منافع ناشي از ساير سرمايه‌گذاري‌ها جبران مي‌شود. بازار سرمايه همچنين ريسک عدم نقدشوندگي را کاهش مي‌دهد. نقدشوندگي، عبارت از سهولت تبديل دارايي‌ها به قدرت خريد در قيمت‌هاي مورد توافق است. هزينه‌هاي مبادلاتي و عدم تقارن اطلاعاتي باعث کاهش نقدشوندگي شده و ريسک را افزايش مي‌دهد. بازارهاي مالي از طريق انتشار و تحليل اطلاعات و تسهيل دادوستدها به کاهش ريسک عدم نقدشوندگي کمک مي‌کنند.

مسائل پيچيده اثر گذار بر بازار سرمايه را به طور کلي مي‌توان به دو دسته مسائل کلان اقتصادي و مسائل خرد اقتصادي تقسيم بندي کرد.  در بيان مسائل کلان اقتصادي اثر گذار بر بازار سرمايه مي‌توان به تأثير‌ چرخه هاي تجاري، شاخص‌هاي اقتصادي و سياست گزاري هاي پولي و مالي دولت اشاره کرد. بازار سرمايه با مواردي همچون شاخص اطمينان مشتريان، سرمايه گذاران مطلع در کنار نا مطلع‌ها، تازه کارها در مقابل افراد با تجربه تر و وجود بحث‌هاي رفتاري از قبيل وجود زيان گريزي[1]، اعتماد بيش از حد[2] و عکس‌العمل بيش از حد[3] در چارچوب مسائل خرد اقتصادي مواجه مي‌باشد.

لذا به نظر مي رسد نمي توان به تنهايي با استفاده از يک علم خاص، براي حل مشکلات و چالش‌هاي پيشرو در بازار سرمايه، آن هم در هزاره سوم، پيش قدم شد. در اين چارچوب فکري اعتقاد بر اين است که علاوه بر حضور در مرزهاي علمي روز دنيا، با ديدي باز از محضر کارشناسان و انديشمندان علوم مختلف همچون اقتصاد، فيزيک، رياضي و آمار جهت حل مسائل و مشكلات اقتصادي از جمله بازار سرمايه ايران بهره گرفت.

 

 

1-2-مسئله تحقيق

 

وجود ريسک در بازارهاي سرمايه ناشي از ريسک موجود در دارايي‌هاي واقعي است. لذا اين امر باعث خواهد شد، دارايي‌هاي مالي که منتج از دارايي‌هاي واقعي هستند، حامل ريسک باشند. اين ماهيت بازار سرمايه صاحب نظران اقتصادي و ساير علوم مرتبط را بر آن داشت تا به بررسي کاربردهايي در تئوري سبد دارايي، توسعه شبيه سازي مدل‌هاي ميكروسكوپي بازار، ايجاد و گسترش تئوري‌هاي تشخيص بحران‌هاي بازار سرمايه و پيش بيني نوسانات آتي شاخص‌هاي بازار بپردازند. اين مطالعه مي کوشد تا با تبيين ويژگي‌هاي شاخص قيمت بازار سرمايه ايران از طريق تکنيک‌هاي اقتصادي و فيزيک آماري، ويژگي‌هاي سري زماني داده‌ها و نتايج حاصله از آنرا را مورد بررسي قرار دهد. در اين چارچوب بطور مشخص به بررسي خواص مانايي شاخص بازدهي، استخراج تابع طيفي و نتايج ناشي از آن و همچنين  بررسي فرم توزيع شاخص بازدهي بازار سرمايه پرداخته خواهد شد. سپس بررسي و استخراج تابع توزيع کستينگ[4] و نتايج کاربردي ناشي از آن مورد توجه قرار خواهد گرفت. در ادامه نيز يک الگوي اقتصادي جهت بازتوليد رفتار شاخص قيمت بازار سهام ايران در دوره اي معين مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

 

 

1-3-سوالات تحقيق

 

به طور کلي مي‌توان سؤالات تحقيق را به صورت زير بيان کرد:

1-درحالي‌که اكثر سري‌هاي زماني مالي داراي توابع چگالي بازده با ويژگي دنباله پهن و قله بلند نسبت به توزيع نرمال هستند، آيا شاخص قيمت بازار سهام ايران از اين قاعده کلي پيروي مي‌کند؟

2-اگر تابع توزيع احتمال کستينگ براي شاخص قيمت سهام در بازار سهام ايران برآورد گردد، ويژگي ها و نتايج تابع برآورد شده به چه صورت مي باشد؟

3-آيا با استفاده از يک الگوي اقتصادي تعيين رفتار سرمايه گذار در چارچوب سبد دارايي تصادفي مي توان شاخص قيمت سهام بازار ايران را باز توليد نمود؟

 

 

1-4-فرضيه هاي تحقيق

 

1- شاخص قيمت بازار سهام ايران داراي تابع چگالي بازده با ويژگي دنباله پهن و قله بلند نسبت به توزيع نرمال مي باشد.

2- تابع توزيع احتمال کستينگ براي شاخص قيمت سهام در بازار سهام ايران به صورت آبشاري و داراي چولگي مي باشد.



[1]Loss Aversion

[2]Over Confidence

[3]Over Reaction

[4]Castaing Distribution

شهید مطهری بازدید : 85 دوشنبه 15 خرداد 1396 زمان : 0:15 نظرات (0)

 

پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي‌ارشد

در رشته مهندسی عمران زلزله

 

عنوان:

ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل

 

 

 

 

استاد راهنما :

دکتر بابک علی نژاد

 

 

نگارش:

مرتضی پناهی

 

 

زمستان1393

 

 


بسمه تعالي

«يرفع الله الذين امنوا منکم و الذين اوتوا العلم درجات »

(قرآن کريم)

« دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد »

تاييديه صلاحيت علمي پايان نامه كارشناسي ارشد

عقايد و نظرات مطرح شده در اين پايان نامه مستقيما به نگارنده آن مربوط بوده است و اين دانشگاه آماده پذيرش پيشنهادهاي منتقدين محترم مي باشد.

 

دکتر ابراهیم رحیمی

معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامي

 واحد شهرکرد

 

پايان نامه  تحصيلي آقاي مرتضی پناهی در جلسه مورخ 11/11/1393 متشکل از استادان زير با درجه بسیار خوب و نمره 85/16 مورد تاييد قرار گرفت .

 

1-   دکتر بابک علی نژاد                      استاد راهنما                                               امضاء

2-  دکتر بهروز قادری                       استاد ناظر                                                 امضاء  

3-   مهندس کیوان مصیبی               استاد ناظر                                                  امضاء  

                                                               دکتر فرشاد کیومرثی

رئیس دانشکده فنی و مهندسی

دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد

 

 

 

تعهد نامه

 

عنوان پایان نامه : ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل

اينجانب : مرتضی پناهی دانشجوی ارشد رشته عمران گرایش زلزله دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تحت راهنمایی دکتر بابک علی نژاد متعهد می شوم:   

     

-  نتايج ارائه شده در اين طرح تحقيقاتي حاصل مطالعات علمي و عملي اينجانب بوده، مسئوليت صحت و اصالت مطالب مندرج را به طور كامل بر عهده مي‌گيرم.

-  در خصوص استفاده از نتايج پژوهش‌هاي محققان ديگر به مرجع مورد نظر استناد شده است.

-  كليه حقوق معنوي اين اثر به دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد تعلق دارد. مقالات مستخرج از آن‌، به نام دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد (Islamic Azad University-Shahrekord Branch)  به چاپ خواهد رسيد.

-  حقوق معنوي تمام افرادي كه در به دست آمدن نتايج اصلي اين طرح تأثير گذار بوده‌اند در مقالات مستخرج از آن رعايت خواهد شد.

-  در خصوص استفاده از موجودات زنده يا بافت‌هاي آنها براي انجام طرح تحقيقاتي، كليه ضوابط و اصول اخلاق مربوطه رعايت شده است.

 

                                                                            تاريخ    

            نام و امضاء دانشجو                    

مالكيت نتايج و حق نشر

·     كليه حقوق معنوي اين اثر و محصولات آن(مقالات مستخرج، برنامه‌هاي رايانه‌اي، نرم‌افزارها و تجهيزات ساخته شده) به دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد تعلق دارد و بدون اخذ اجازه كتبي از دانشگاه قابل واگذاري به شخص ثالث نيست.

·     استفاده از اطلاعات و نتايج اين گزارش نهايي  بدون ذكر مرجع مجاز نيست.

 

 

تقدیر و سپاس

 

بدین وسیله از زحمات آقای دکتر  علی نژاد استاد راهنمای این تحقیق، قدر دانی    می نمایم. همچنین از آقایان مهندس قادری و مهندس مصیبی برای قبول زحمت و تشریف فرمایی در جلسه دفاع از پایان نامه سپاسگزاری می نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقدیم به

 همسرم

مهربانم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


فهرست

1           فصل اول : کلیات... 1

1-1  مقدمه. 2

1-2  بیان مسئله. 3

1-3  فرضيه ها و سوالات تحقیق.. 5

1-4  اهداف تحقيق.. 6

2           فصل دوم : ادبیات موضوعی... 7

2-1  مقدمه. 8

2-2  تاریخچه موضوع. 8

3           فصل سوم : مشخصات زلزله نزدیک گسل.. 16

3-1  مقدمه. 17

3-2  اثر جهت داری.. 18

3-3  اثر جابجايي ماندگار22

4           فصل چهارم : روش های تولید زلزله. 26

4-1  مقدمه. 27

4-2  روش شبیه سازی تابع تجربی گرین.. 31

4-3  روش شبیه سازي گسل محدود. 32

4-4  تکنیک کارآمد شبیه سازی شتاب نگاشت در حوزه نزدیک گسل.. 34

4-5  عدم قطعیت در پارامترهای تولید زمین لرزه محتمل آینده37

4-6  شبیه سازی زمین لرزه آینده با در نظر گرفتن عدم قطعیت چشمه. 41

5           فصلپنجم : مطالعه موردی.. 45

5-1  مقدمه. 46

5-2  معرفی سازه ها47

5-3  روش تحلیل سازه ها54

5-3-1      روش تحلیل استاتیکی.. 54

5-3-2      روش تحلیل دینامیکی.. 55

5-4  ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه های مورد مطالعه تحت زمین لرزه نزدیک گسل.. 58

6           فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات... 65

7           منابع.. 68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرت شکل ها

شکل ‏3‑1: امواج حاصل از گسلش و تولید جهت داری.. 20

شکل ‏3‑2 :  ضربه جهت داری در گسل های امتداد لغز و نرمال معکوس.... 20

شکل ‏3‑3 :  پالس موجود در رکورد سرعت در زلزله بم.. 21

شکل ‏3‑4: اثر جهت داری در تاریخچه زمانی سرعت در زلزله 1989 لوماپریتا [28]22

شکل ‏3‑5 : نمودار شتاب، سرعت و جابه جایی مولفه نمادین زلزله نزدیک گسل.. 23

شکل ‏3‑6 : اثر جابجایی ماندگار در تاریخچه زمانی سرعت مولفه موازی با گسل زمین لرزه[7]24

شکل ‏4‑1 : نماي شماتیک از فرآیند برهم نهی امواج منتشر شده از ریز گسل ها در مدل گسل محدود چشمه زمین لرزه[53]33

شکل ‏4‑2 : نمای کلی از مدل سازی گسل و پارامترهای گسلش.... 36

شکل ‏4‑3 : نمونه ای از مدل های چشمه تولید شده برای زلزله سناریو. 42

شکل ‏4‑4 : مقایسه طیف پاسخ زمین لرزه های شبیه سازی شده با زمین لرزه های ثبت شده در 3 ایستگاه نزدیک گسل زمین لرزه نورثریج 1994. خط مشکی نقطه چین نشان دهنده طیف رکورد ثبت شده، خطوط خاکستری نشان دهنده طیف های شبیه سازی شده و خظ مشکی توپر نشان دهنده میانگین طیف های شبیه سازی شده می باشد. 43

شکل ‏5‑1: مشخصات سازه  3 طبقهSAC.. 49

شکل ‏5‑2: مشخصات سازه 9 طبقه SAC.. 50

شکل ‏5‑3: پلان سازه 20 طبقه SAC.. 51

شکل ‏5‑4: قاب سازه 20 طبقه SAC.. 52

شکل ‏5‑5: نمونه ای از تاریخچه زمانی زمین لرزه تولید شده و پالس جهت داری جدا شده از آن (a) تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه تولید شده (b) پالس جهت داری جدا شده از آن (c) زمین لرزه باقی مانده59

شکل ‏5‑6: نمونه ای از تاریخچه زمانی زمین لرزه تولید شده و پالس تغییر مکان ماندگار جدا شده از آن (a) تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه تولید شده (b) پالس جهت داری جدا شده از آن.. 59

شکل ‏5‑7:  نتایج تحلیل سازه های 3، 9 و 20 طبقه SAC تحت زمین لرزه های نزدیک گسل در شرایط با و بدون پالس جهت داری (a) میانگین نسبت دریفت و (b) انحراف معیار استاندارد نسبت دریفت طبقات... 61

شکل ‏5‑8: نتایج تحلیل سازه های 3، 9 و 20 طبقه SAC تحت زمین لرزه های نزدیک گسل در شرایط با و بدون پالس تغییر مکان ماندگار (a) میانگین نسبت دریفت و (b) انحراف معیار استاندارد نسبت دریفت طبقات... 63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول ‏4‑1 : عدم قطعیت در پارامترهای مدل چشمه زمین لرزه [58]42

جدول ‏5‑1 مشخصات مودال سازه های 3 ، 9 و 20 طبقه SAC.. 48

جدول ‏5‑2: جدول مشخصات ستون های ردیف A  و F سازه 20 طبقه. 53

جدول ‏5‑3: مشخصات جرم وارد شده به قاب سازه ها53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

زلزله های نزدیک گسل به دلیل داشتن حرکت پالس گونه با پریود بلند در ابتدای رکورد، اعمال نیروی ضربه ای بر سازه های موجود، نسبت بیشینه سرعت به بیشینه شتاب بالا و وجود بیشینه شتاب و سرعت و جابجایی بالاتر نسبت به زلزله های دور از گسل، تفاوت های حایز اهمیتی با زلزله های دور از گسل دارند.

در اين مطالعه عملکرد قاب هاي خمشي فولادي در سازه هاي بلند در حوزه نزديک گسل مورد ارزيابي قرار می گیرد. به دلیل کمبود دادههای مربوط به زلزله نزدیک گسل و مرتفع ساختن این مشکل، از روشی جدید برای شبیه سازی زلزله حوزه نزدیک گسل با در نظر گرفتن محتوای فرکانسی استفاده می گردد. برای انجام تحلیل ها از سه سازه سه، نه و بیست طبقه دارای سیستم قاب خمشی فولادی  پروژه SAC، طراحی شده در لوس آنجلس استفاده می شود. تحليل ديناميکي تاريخچه زماني غيرخطي به جهت تعيين سطوح عملکرد و ميزان تغييرشکل اعضاي سازهاي مورد مطالعه، تحت اثر زمين لرزه هاي حوزه نزديک، بر روي مدل هاي طرح شده انجام می گردد. معیار های مختلف خسارت ازقبیل ماکزیمم تغییر مکان طبقات و تغییر مکان بام به عنوان پاسخ سیستم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. نتایج تحلیل ها نشان می دهد که مشخصات خاص زمین لرزه نزدیک گسل از قبیل اثر جهت داری و اثر تغییر مکان ماندگار، می تواند نیاز لرزه ای قابل توجهی در سازه های مهندسی نسبت به زمین لرزه عاری از پالس سرعت ایجاد نماید.

 

 

واژه های کلیدی:  زلزله حوزه نزدیک گسل، جهت داری، جابجایی مانگار، تحلیل تاریخچه زمانی



 

 

 

 

1-1    مقدمه

بررسي و تبيين ارتعاشات نيرومند زمين در دو شاخه مهندسي سازه (ديدگاه تحليل رفتار سازه) و مهندسي زلزله (ديدگاه تحليل رفتار زمين)، داراي اهميت فراوان است. شايان توجه است كه براي حداقل كردن خسارت حاصل از زلزله هاي بزرگ، نيازمندي به تدوين، تعميم و گسترش ديدگاه هاي تحليلي نسبت به ارتعاشات نيرومند زمين، بيش از پيش آشكار گرديده است.

زمین لرزه نزدیک گسل دارای مشخصات ویژه ای است که آن را از زمین لرزه حوزه دور از گسل متمایز می سازد. تجربه زلزله های گذشته نشان داده است که این مشخصات، اثرات قابل توجهی روی نیاز لرزه ای سازه ها وارد می نماید. به ويژه در ركوردهاي سرعت زلزله هاي نزديك گسل، عبارت از وجود سرعت هاي نموي بزرگ زمين، كه در پي پالس هاي بلند مدت شتاب ايجاد مي شود. نمودي از اين اثرات به شكل ايجاد تغيير مكان هاي نوساني بزرگ، كه در ركورد تغيير مكان زمين نيز ديده مي شود. وجود اين مقادير بزرگ در پارامتر هاي حركات زمين در نزديك گسل، مشخصه بارز ركوردهاي زلزله ها نظير زلزله نورتريج، زلزله كوبه، زلزله چي چي تايوان و براي زلزله هاي حوزه نزديك گسل يا به بيان ديگر زلزله هاي با فاصله كم نسبت به گسل لرزه زا مي باشند. با توجه به اینکه بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله کلان شهر تهران در معرض زمین لرزه نزدیک گسل قرار دارند، نیاز به شناخت خصوصیات زلزله نزدیک گسل و اثر آن بر سیستم های مهندسی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

 

 

1-2    بیان مسئله

افزایش جمعیت شهرهای نزدیک به گسل های فعال (مانند تهران، تبریز، لوس آنجلس و توکیو)، احتمال وقوع زلزله ای با تلفات بسیار زیاد را در آینده نزدیک دوچندان می کند. این مسئله از این حقیقت ناشی می شود که زلزله نزدیک گسل[1] در مقایسه به زلزله دور از گسل، نیاز لرزه ای بزرگتری می تواند به سازه تحمیل  نماید و در نتیجه باعث وقوع خسارات زیادی در زلزله های گذشته شده است[1]. این مسئله نشان می دهد که بررسی رفتار لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل دارای اهمیت بسیاری می باشد.

برخی از مشخصاتی که زلزله نزدیک گسل را از زلزله دور از گسل متمایز می سازد عبارتند از اثر جهت داری[2] ، اثر جابجایی ماندگار[3]  زمانی که جهت پارگی گسل به سمت یک سایت به خصوص باشد و سرعت پارگی گسل نزدیک به سرعت انتشار امواج برشی باشد، در آن سایت اثر جهت داری مشاهده می شود. در این حالت سهم قابل توجهی از انرژی در یک بازه زمانی کوتاه به سایت منتقل می گردد[2]. مقدار زیاد انرژی وارده در بازه زمانی کوتاه، موجب بوجود آمدن یک پالس مجزا در تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه می گردد. این اثر اغلب در مولفه عمود بر گسل قابل مشاهده می باشد[3]. وجود این پالس باعث بزرگتر شدن معیار شدت طیف پاسخ (Sa) در پریودهای نزدیک به پریود پالس می گردد. بنابراین پاسخ سازه ها تحت زلزله دارای پالس، در مقایسه با زلزله دور از گسل متفاوت خواهد بود. گذشته خصوصيت فوق، نگاشت هاي ثبت شده در طي زلزله هاي نزديك گسل اخير همانند زمین لرزه کوکائلی[4] تركيه (1999) و همچنین زلزله چی چی[5] تايوان (1999)،حاوي مقادير بزرگي جابجايي دائمي زمين مي باشند كه به اين پديده جابجایی ماندگار گفته می شود. این تغییر شکل در طول زمان لغزش در راستای لغزش گسل رخ داده و بنابراین عموما در مولفه موازی گسل قابل مشاهده می باشد. به همین جهت در اکثر موارد با اثرات ناشی از جهت داری ترکیب نمی گردد[4].

پاسخ سازه های چند درجه آزاد تحت زلزله نزدیک گسل دارای مشخصات ویژه ای می باشد. بر خلاف پاسخ سازه تحت زمین لرزه معمولی، توزیع نیازها در ارتفاع سازه برای زلزله نزدیک گسل کاملا غیر یکنواخت می باشد[5]. این مشخصات ویژه برای پاسخ سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل، مطالعه رفتار سازه ها را تحت این زمین لرزه ها سزاوار موشکافی بیشتر می کند. توسعه دستورالعمل های طراحی برای سازه های نزدیک به چشمه های فعال لرزه ای، نیازمند درک و دیدگاهی درست و مناسب از پاسخ و عملکرد سازه ها تحت این قبیل زلزله ها می باشد.

یکی از مشکلاتی که در بررسی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل وجود دارد، این است که تعدادِ رکوردهای زمینلرزه کمی که دارای خصوصیات زلزله نزدیک گسل باشند، تا کنون به ثبت رسیده است. در مناطقی که اطلاعات زلزله های گذشته موجود نمی باشد، این مشکل مضاعف میباشد. یکی از راهکارهایی که برای این مناطق وجود دارد، استفاده از زمین لرزه مصنوعی می باشد. روش های زیادی برای تولید زمین لرزه مصنوعی برای یک منطقه به خصوص وجود دارد. به طور کلی می توان این روش ها را به روش های احتمالاتی و روش های تعینی تقسیم بندی نمود. روش های احتمالاتی به دو روش کلی چشمه نقطه ای[6] و چشمه گسترده[7] قابل تقسیم بندی می باشند[6]. از آنجایی که زلزله دور از گسل دارای ماهیت احتمالاتی می باشد، برای این گونه زلزله ها از روش های احتمالاتی استفاده می شود. زلزله های نزدیک گسل دارای ماهیتی متفاوت از زلزله دور از گسل می باشند و برای شبیه سازی این زمین لرزه ها از روش های تعینی استفاده می گردد. هیسادا و بیلاک[7] روش کارآمدی بر اساس مدل چشمه کینماتیکی ارائه دادند که به خوبی قادر است اثرات زلزله نزدیک گسل شامل اثرات جهت داری و جابجایی ماندگار را شبیه سازی کند. در این روش چشمه زلزله به صورت یک گسل سطحی مدل شده و مشخصات گسل و همچنین مشخصات لایه های مختلف خاک نیز مدل می شوند. در نهایت با حل توابع گرین، نگاشت زلزله در سایت مورد نظر قابل محاسبه می باشد.

در این مطالعه قصد داریم به بررسی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل بپردازیم. برای این منظور از زلزله تولید شده برای سایت به خصوص در نزدیک گسل استفاده می نماییم و پاسخ لرزه ای سازه را تحت این زلزله مورد بررسی قرار می دهیم. در نهایت به مقایسه پاسخ لرزه ای سازه تحت زلزله نزدیک گسل دارای پالس سرعت و همچنین زمین لرزه فاقد پالس می پردازیم.

1-3    فرضيه ها و سوالات تحقیق

فرضیات:

          روش های شبیه سازی مبتنی بر مدل کینماتیکی چشمه، به خوبی قادر به تولید زمین لرزه نزدیک گسل می باشند.

   زلزله نزدیک گسل دارای اثرات قابل توجهی روی عملکرد لرزه ای سازه ها می باشد.

سوالات:

   آیا نیاز تغییر مکانی رکوردهای نزدیک گسل در مقایسه با نیاز تغییر مکانی رکوردهای دور از گسل بالا می باشد؟

   آیا اثرات ناشی از زلزله های نزدیک گسل بر سازه ها و طراحی سازه های مقاوم در برابر این نوع حرکات، بدون شناخت کامل خصوصیات لرزه ای این پدیده و تفاوت آن با حرکت زمین در حوزه دور امکان پذیر است؟

1-4    اهداف تحقيق

در این مطالعه تلاش داریم پاسخ سازه های چند درجه آزاد را تحت زلزله نزدیک گسل مورد بررسی قرار دهیم. هدف کلی شناخت و بهبود درک خود از خصوصیات زلزله نزدیک گسل و اثر آن روی پاسخ لرزه ای سازه ها می باشد. بنابراین قادر خواهیم بود ارزیابی از وضع موجود آیین نامه های طراحی برای ارائه طرحی ایمن در مقابل زلزله نزدیک گسل انجام دهیم. در این مطالعه از زمین لرزه تولید شده به کمک روش های لرزه شناسی برای تولید زمین لرزه نزدیک گسل استفاده می شود. سپس این زلزله ها به عنوان تحریک ورودی به سازه اعمال می شوند و پاسخ لرزه ای سازه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد



[1]near fault ground motion

[2]directivity

[3]fling step

[4]kocaeli

[5]chi chi

[6]point source

[7]finite fault

شهید مطهری بازدید : 112 دوشنبه 15 خرداد 1396 زمان : 0:07 نظرات (0)

يك سيستم تحريك استاتيك به لحظ عملكرد شبيه تنظيم‌كننده اتوماتيك ولتاژ ميدان رفتار مي‌كند بطوريكه اگر ولتاژ  ژنراتور كاهش داشته باشد جريان ميدان را افزايش مي‌‌دهد و بر عكس اگر ولتاژ ژنراتور افزايش داشته باشد جريان ميدان را كاهش مي‌دهد. در واقع سيستم تحريك استاتيك توان ميدان اصلي ژنراتور تأمين مي‌‌كند در حاليكه تنظيم كننده ولتاژ، توان ميدان تحريك كننده را برآورده مي‌سازد. در سيستم تحريك استاتيك 3 مؤلفه اصلي وجود دارند: قسمت كنترل، پل يكسوساز و ترانسفورماتور قدرت كه در تركيب باهم ميدان ژنراتور را براي دستيابي به ولتاژ خروجي مناسب، كنترل مي‌‌كنند.

سمینار برق مخابرات: طراحی و شبیه سازی و ساخت دستگاه اندازه گیری فرکانس لحظه ای

ارسال شده در آوریل 18, 2017دسته‌ها دسته‌بندی نشده

راهبری نوشته‌ها

شهید مطهری بازدید : 48 سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 زمان : 9:55 نظرات (0)

يك سيستم تحريك استاتيك به لحظ عملكرد شبيه تنظيم‌كننده اتوماتيك ولتاژ ميدان رفتار مي‌كند بطوريكه اگر ولتاژ  ژنراتور كاهش داشته باشد جريان ميدان را افزايش مي‌‌دهد و بر عكس اگر ولتاژ ژنراتور افزايش داشته باشد جريان ميدان را كاهش مي‌دهد. در واقع سيستم تحريك استاتيك توان ميدان اصلي ژنراتور تأمين مي‌‌كند در حاليكه تنظيم كننده ولتاژ، توان ميدان تحريك كننده را برآورده مي‌سازد. در سيستم تحريك استاتيك 3 مؤلفه اصلي وجود دارند: قسمت كنترل، پل يكسوساز و ترانسفورماتور قدرت كه در تركيب باهم ميدان ژنراتور را براي دستيابي به ولتاژ خروجي مناسب، كنترل مي‌‌كنند.

 

 

سمینار برق مخابرات: طراحی و شبیه سازی و ساخت دستگاه اندازه گیری فرکانس لحظه ای

ارسال شده در آوریل 18, 2017دسته‌ها دسته‌بندی نشده

راهبری نوشته‌ها

شهید مطهری بازدید : 48 سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 زمان : 9:55 نظرات (0)

تعداد صفحات : 39

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 390
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 464
  • بازدید سال : 4,089
  • بازدید کلی : 23,277