loading...

Payannameh

  پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي‌ارشد در رشته مهندسی عمران – زلزله   عنوان: ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل         اس

 

پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي‌ارشد

در رشته مهندسی عمران زلزله

 

عنوان:

ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل

 

 

 

 

استاد راهنما :

دکتر بابک علی نژاد

 

 

نگارش:

مرتضی پناهی

 

 

زمستان1393

 

 


بسمه تعالي

«يرفع الله الذين امنوا منکم و الذين اوتوا العلم درجات »

(قرآن کريم)

« دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد »

تاييديه صلاحيت علمي پايان نامه كارشناسي ارشد

عقايد و نظرات مطرح شده در اين پايان نامه مستقيما به نگارنده آن مربوط بوده است و اين دانشگاه آماده پذيرش پيشنهادهاي منتقدين محترم مي باشد.

 

دکتر ابراهیم رحیمی

معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامي

 واحد شهرکرد

 

پايان نامه  تحصيلي آقاي مرتضی پناهی در جلسه مورخ 11/11/1393 متشکل از استادان زير با درجه بسیار خوب و نمره 85/16 مورد تاييد قرار گرفت .

 

1-   دکتر بابک علی نژاد                      استاد راهنما                                               امضاء

2-  دکتر بهروز قادری                       استاد ناظر                                                 امضاء  

3-   مهندس کیوان مصیبی               استاد ناظر                                                  امضاء  

                                                               دکتر فرشاد کیومرثی

رئیس دانشکده فنی و مهندسی

دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد

 

 

 

تعهد نامه

 

عنوان پایان نامه : ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل

اينجانب : مرتضی پناهی دانشجوی ارشد رشته عمران گرایش زلزله دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تحت راهنمایی دکتر بابک علی نژاد متعهد می شوم:   

     

-  نتايج ارائه شده در اين طرح تحقيقاتي حاصل مطالعات علمي و عملي اينجانب بوده، مسئوليت صحت و اصالت مطالب مندرج را به طور كامل بر عهده مي‌گيرم.

-  در خصوص استفاده از نتايج پژوهش‌هاي محققان ديگر به مرجع مورد نظر استناد شده است.

-  كليه حقوق معنوي اين اثر به دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد تعلق دارد. مقالات مستخرج از آن‌، به نام دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد (Islamic Azad University-Shahrekord Branch)  به چاپ خواهد رسيد.

-  حقوق معنوي تمام افرادي كه در به دست آمدن نتايج اصلي اين طرح تأثير گذار بوده‌اند در مقالات مستخرج از آن رعايت خواهد شد.

-  در خصوص استفاده از موجودات زنده يا بافت‌هاي آنها براي انجام طرح تحقيقاتي، كليه ضوابط و اصول اخلاق مربوطه رعايت شده است.

 

                                                                            تاريخ    

            نام و امضاء دانشجو                    

مالكيت نتايج و حق نشر

·     كليه حقوق معنوي اين اثر و محصولات آن(مقالات مستخرج، برنامه‌هاي رايانه‌اي، نرم‌افزارها و تجهيزات ساخته شده) به دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد تعلق دارد و بدون اخذ اجازه كتبي از دانشگاه قابل واگذاري به شخص ثالث نيست.

·     استفاده از اطلاعات و نتايج اين گزارش نهايي  بدون ذكر مرجع مجاز نيست.

 

 

تقدیر و سپاس

 

بدین وسیله از زحمات آقای دکتر  علی نژاد استاد راهنمای این تحقیق، قدر دانی    می نمایم. همچنین از آقایان مهندس قادری و مهندس مصیبی برای قبول زحمت و تشریف فرمایی در جلسه دفاع از پایان نامه سپاسگزاری می نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقدیم به

 همسرم

مهربانم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


فهرست

1           فصل اول : کلیات... 1

1-1  مقدمه. 2

1-2  بیان مسئله. 3

1-3  فرضيه ها و سوالات تحقیق.. 5

1-4  اهداف تحقيق.. 6

2           فصل دوم : ادبیات موضوعی... 7

2-1  مقدمه. 8

2-2  تاریخچه موضوع. 8

3           فصل سوم : مشخصات زلزله نزدیک گسل.. 16

3-1  مقدمه. 17

3-2  اثر جهت داری.. 18

3-3  اثر جابجايي ماندگار22

4           فصل چهارم : روش های تولید زلزله. 26

4-1  مقدمه. 27

4-2  روش شبیه سازی تابع تجربی گرین.. 31

4-3  روش شبیه سازي گسل محدود. 32

4-4  تکنیک کارآمد شبیه سازی شتاب نگاشت در حوزه نزدیک گسل.. 34

4-5  عدم قطعیت در پارامترهای تولید زمین لرزه محتمل آینده37

4-6  شبیه سازی زمین لرزه آینده با در نظر گرفتن عدم قطعیت چشمه. 41

5           فصلپنجم : مطالعه موردی.. 45

5-1  مقدمه. 46

5-2  معرفی سازه ها47

5-3  روش تحلیل سازه ها54

5-3-1      روش تحلیل استاتیکی.. 54

5-3-2      روش تحلیل دینامیکی.. 55

5-4  ارزیابی پاسخ لرزه ای سازه های مورد مطالعه تحت زمین لرزه نزدیک گسل.. 58

6           فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات... 65

7           منابع.. 68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرت شکل ها

شکل ‏3‑1: امواج حاصل از گسلش و تولید جهت داری.. 20

شکل ‏3‑2 :  ضربه جهت داری در گسل های امتداد لغز و نرمال معکوس.... 20

شکل ‏3‑3 :  پالس موجود در رکورد سرعت در زلزله بم.. 21

شکل ‏3‑4: اثر جهت داری در تاریخچه زمانی سرعت در زلزله 1989 لوماپریتا [28]22

شکل ‏3‑5 : نمودار شتاب، سرعت و جابه جایی مولفه نمادین زلزله نزدیک گسل.. 23

شکل ‏3‑6 : اثر جابجایی ماندگار در تاریخچه زمانی سرعت مولفه موازی با گسل زمین لرزه[7]24

شکل ‏4‑1 : نماي شماتیک از فرآیند برهم نهی امواج منتشر شده از ریز گسل ها در مدل گسل محدود چشمه زمین لرزه[53]33

شکل ‏4‑2 : نمای کلی از مدل سازی گسل و پارامترهای گسلش.... 36

شکل ‏4‑3 : نمونه ای از مدل های چشمه تولید شده برای زلزله سناریو. 42

شکل ‏4‑4 : مقایسه طیف پاسخ زمین لرزه های شبیه سازی شده با زمین لرزه های ثبت شده در 3 ایستگاه نزدیک گسل زمین لرزه نورثریج 1994. خط مشکی نقطه چین نشان دهنده طیف رکورد ثبت شده، خطوط خاکستری نشان دهنده طیف های شبیه سازی شده و خظ مشکی توپر نشان دهنده میانگین طیف های شبیه سازی شده می باشد. 43

شکل ‏5‑1: مشخصات سازه  3 طبقهSAC.. 49

شکل ‏5‑2: مشخصات سازه 9 طبقه SAC.. 50

شکل ‏5‑3: پلان سازه 20 طبقه SAC.. 51

شکل ‏5‑4: قاب سازه 20 طبقه SAC.. 52

شکل ‏5‑5: نمونه ای از تاریخچه زمانی زمین لرزه تولید شده و پالس جهت داری جدا شده از آن (a) تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه تولید شده (b) پالس جهت داری جدا شده از آن (c) زمین لرزه باقی مانده59

شکل ‏5‑6: نمونه ای از تاریخچه زمانی زمین لرزه تولید شده و پالس تغییر مکان ماندگار جدا شده از آن (a) تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه تولید شده (b) پالس جهت داری جدا شده از آن.. 59

شکل ‏5‑7:  نتایج تحلیل سازه های 3، 9 و 20 طبقه SAC تحت زمین لرزه های نزدیک گسل در شرایط با و بدون پالس جهت داری (a) میانگین نسبت دریفت و (b) انحراف معیار استاندارد نسبت دریفت طبقات... 61

شکل ‏5‑8: نتایج تحلیل سازه های 3، 9 و 20 طبقه SAC تحت زمین لرزه های نزدیک گسل در شرایط با و بدون پالس تغییر مکان ماندگار (a) میانگین نسبت دریفت و (b) انحراف معیار استاندارد نسبت دریفت طبقات... 63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول ‏4‑1 : عدم قطعیت در پارامترهای مدل چشمه زمین لرزه [58]42

جدول ‏5‑1 مشخصات مودال سازه های 3 ، 9 و 20 طبقه SAC.. 48

جدول ‏5‑2: جدول مشخصات ستون های ردیف A  و F سازه 20 طبقه. 53

جدول ‏5‑3: مشخصات جرم وارد شده به قاب سازه ها53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

زلزله های نزدیک گسل به دلیل داشتن حرکت پالس گونه با پریود بلند در ابتدای رکورد، اعمال نیروی ضربه ای بر سازه های موجود، نسبت بیشینه سرعت به بیشینه شتاب بالا و وجود بیشینه شتاب و سرعت و جابجایی بالاتر نسبت به زلزله های دور از گسل، تفاوت های حایز اهمیتی با زلزله های دور از گسل دارند.

در اين مطالعه عملکرد قاب هاي خمشي فولادي در سازه هاي بلند در حوزه نزديک گسل مورد ارزيابي قرار می گیرد. به دلیل کمبود دادههای مربوط به زلزله نزدیک گسل و مرتفع ساختن این مشکل، از روشی جدید برای شبیه سازی زلزله حوزه نزدیک گسل با در نظر گرفتن محتوای فرکانسی استفاده می گردد. برای انجام تحلیل ها از سه سازه سه، نه و بیست طبقه دارای سیستم قاب خمشی فولادی  پروژه SAC، طراحی شده در لوس آنجلس استفاده می شود. تحليل ديناميکي تاريخچه زماني غيرخطي به جهت تعيين سطوح عملکرد و ميزان تغييرشکل اعضاي سازهاي مورد مطالعه، تحت اثر زمين لرزه هاي حوزه نزديک، بر روي مدل هاي طرح شده انجام می گردد. معیار های مختلف خسارت ازقبیل ماکزیمم تغییر مکان طبقات و تغییر مکان بام به عنوان پاسخ سیستم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. نتایج تحلیل ها نشان می دهد که مشخصات خاص زمین لرزه نزدیک گسل از قبیل اثر جهت داری و اثر تغییر مکان ماندگار، می تواند نیاز لرزه ای قابل توجهی در سازه های مهندسی نسبت به زمین لرزه عاری از پالس سرعت ایجاد نماید.

 

 

واژه های کلیدی:  زلزله حوزه نزدیک گسل، جهت داری، جابجایی مانگار، تحلیل تاریخچه زمانی



 

 

 

 

1-1    مقدمه

بررسي و تبيين ارتعاشات نيرومند زمين در دو شاخه مهندسي سازه (ديدگاه تحليل رفتار سازه) و مهندسي زلزله (ديدگاه تحليل رفتار زمين)، داراي اهميت فراوان است. شايان توجه است كه براي حداقل كردن خسارت حاصل از زلزله هاي بزرگ، نيازمندي به تدوين، تعميم و گسترش ديدگاه هاي تحليلي نسبت به ارتعاشات نيرومند زمين، بيش از پيش آشكار گرديده است.

زمین لرزه نزدیک گسل دارای مشخصات ویژه ای است که آن را از زمین لرزه حوزه دور از گسل متمایز می سازد. تجربه زلزله های گذشته نشان داده است که این مشخصات، اثرات قابل توجهی روی نیاز لرزه ای سازه ها وارد می نماید. به ويژه در ركوردهاي سرعت زلزله هاي نزديك گسل، عبارت از وجود سرعت هاي نموي بزرگ زمين، كه در پي پالس هاي بلند مدت شتاب ايجاد مي شود. نمودي از اين اثرات به شكل ايجاد تغيير مكان هاي نوساني بزرگ، كه در ركورد تغيير مكان زمين نيز ديده مي شود. وجود اين مقادير بزرگ در پارامتر هاي حركات زمين در نزديك گسل، مشخصه بارز ركوردهاي زلزله ها نظير زلزله نورتريج، زلزله كوبه، زلزله چي چي تايوان و براي زلزله هاي حوزه نزديك گسل يا به بيان ديگر زلزله هاي با فاصله كم نسبت به گسل لرزه زا مي باشند. با توجه به اینکه بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله کلان شهر تهران در معرض زمین لرزه نزدیک گسل قرار دارند، نیاز به شناخت خصوصیات زلزله نزدیک گسل و اثر آن بر سیستم های مهندسی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

 

 

1-2    بیان مسئله

افزایش جمعیت شهرهای نزدیک به گسل های فعال (مانند تهران، تبریز، لوس آنجلس و توکیو)، احتمال وقوع زلزله ای با تلفات بسیار زیاد را در آینده نزدیک دوچندان می کند. این مسئله از این حقیقت ناشی می شود که زلزله نزدیک گسل[1] در مقایسه به زلزله دور از گسل، نیاز لرزه ای بزرگتری می تواند به سازه تحمیل  نماید و در نتیجه باعث وقوع خسارات زیادی در زلزله های گذشته شده است[1]. این مسئله نشان می دهد که بررسی رفتار لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل دارای اهمیت بسیاری می باشد.

برخی از مشخصاتی که زلزله نزدیک گسل را از زلزله دور از گسل متمایز می سازد عبارتند از اثر جهت داری[2] ، اثر جابجایی ماندگار[3]  زمانی که جهت پارگی گسل به سمت یک سایت به خصوص باشد و سرعت پارگی گسل نزدیک به سرعت انتشار امواج برشی باشد، در آن سایت اثر جهت داری مشاهده می شود. در این حالت سهم قابل توجهی از انرژی در یک بازه زمانی کوتاه به سایت منتقل می گردد[2]. مقدار زیاد انرژی وارده در بازه زمانی کوتاه، موجب بوجود آمدن یک پالس مجزا در تاریخچه زمانی سرعت زمین لرزه می گردد. این اثر اغلب در مولفه عمود بر گسل قابل مشاهده می باشد[3]. وجود این پالس باعث بزرگتر شدن معیار شدت طیف پاسخ (Sa) در پریودهای نزدیک به پریود پالس می گردد. بنابراین پاسخ سازه ها تحت زلزله دارای پالس، در مقایسه با زلزله دور از گسل متفاوت خواهد بود. گذشته خصوصيت فوق، نگاشت هاي ثبت شده در طي زلزله هاي نزديك گسل اخير همانند زمین لرزه کوکائلی[4] تركيه (1999) و همچنین زلزله چی چی[5] تايوان (1999)،حاوي مقادير بزرگي جابجايي دائمي زمين مي باشند كه به اين پديده جابجایی ماندگار گفته می شود. این تغییر شکل در طول زمان لغزش در راستای لغزش گسل رخ داده و بنابراین عموما در مولفه موازی گسل قابل مشاهده می باشد. به همین جهت در اکثر موارد با اثرات ناشی از جهت داری ترکیب نمی گردد[4].

پاسخ سازه های چند درجه آزاد تحت زلزله نزدیک گسل دارای مشخصات ویژه ای می باشد. بر خلاف پاسخ سازه تحت زمین لرزه معمولی، توزیع نیازها در ارتفاع سازه برای زلزله نزدیک گسل کاملا غیر یکنواخت می باشد[5]. این مشخصات ویژه برای پاسخ سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل، مطالعه رفتار سازه ها را تحت این زمین لرزه ها سزاوار موشکافی بیشتر می کند. توسعه دستورالعمل های طراحی برای سازه های نزدیک به چشمه های فعال لرزه ای، نیازمند درک و دیدگاهی درست و مناسب از پاسخ و عملکرد سازه ها تحت این قبیل زلزله ها می باشد.

یکی از مشکلاتی که در بررسی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل وجود دارد، این است که تعدادِ رکوردهای زمینلرزه کمی که دارای خصوصیات زلزله نزدیک گسل باشند، تا کنون به ثبت رسیده است. در مناطقی که اطلاعات زلزله های گذشته موجود نمی باشد، این مشکل مضاعف میباشد. یکی از راهکارهایی که برای این مناطق وجود دارد، استفاده از زمین لرزه مصنوعی می باشد. روش های زیادی برای تولید زمین لرزه مصنوعی برای یک منطقه به خصوص وجود دارد. به طور کلی می توان این روش ها را به روش های احتمالاتی و روش های تعینی تقسیم بندی نمود. روش های احتمالاتی به دو روش کلی چشمه نقطه ای[6] و چشمه گسترده[7] قابل تقسیم بندی می باشند[6]. از آنجایی که زلزله دور از گسل دارای ماهیت احتمالاتی می باشد، برای این گونه زلزله ها از روش های احتمالاتی استفاده می شود. زلزله های نزدیک گسل دارای ماهیتی متفاوت از زلزله دور از گسل می باشند و برای شبیه سازی این زمین لرزه ها از روش های تعینی استفاده می گردد. هیسادا و بیلاک[7] روش کارآمدی بر اساس مدل چشمه کینماتیکی ارائه دادند که به خوبی قادر است اثرات زلزله نزدیک گسل شامل اثرات جهت داری و جابجایی ماندگار را شبیه سازی کند. در این روش چشمه زلزله به صورت یک گسل سطحی مدل شده و مشخصات گسل و همچنین مشخصات لایه های مختلف خاک نیز مدل می شوند. در نهایت با حل توابع گرین، نگاشت زلزله در سایت مورد نظر قابل محاسبه می باشد.

در این مطالعه قصد داریم به بررسی پاسخ لرزه ای سازه ها تحت زلزله نزدیک گسل بپردازیم. برای این منظور از زلزله تولید شده برای سایت به خصوص در نزدیک گسل استفاده می نماییم و پاسخ لرزه ای سازه را تحت این زلزله مورد بررسی قرار می دهیم. در نهایت به مقایسه پاسخ لرزه ای سازه تحت زلزله نزدیک گسل دارای پالس سرعت و همچنین زمین لرزه فاقد پالس می پردازیم.

1-3    فرضيه ها و سوالات تحقیق

فرضیات:

          روش های شبیه سازی مبتنی بر مدل کینماتیکی چشمه، به خوبی قادر به تولید زمین لرزه نزدیک گسل می باشند.

   زلزله نزدیک گسل دارای اثرات قابل توجهی روی عملکرد لرزه ای سازه ها می باشد.

سوالات:

   آیا نیاز تغییر مکانی رکوردهای نزدیک گسل در مقایسه با نیاز تغییر مکانی رکوردهای دور از گسل بالا می باشد؟

   آیا اثرات ناشی از زلزله های نزدیک گسل بر سازه ها و طراحی سازه های مقاوم در برابر این نوع حرکات، بدون شناخت کامل خصوصیات لرزه ای این پدیده و تفاوت آن با حرکت زمین در حوزه دور امکان پذیر است؟

1-4    اهداف تحقيق

در این مطالعه تلاش داریم پاسخ سازه های چند درجه آزاد را تحت زلزله نزدیک گسل مورد بررسی قرار دهیم. هدف کلی شناخت و بهبود درک خود از خصوصیات زلزله نزدیک گسل و اثر آن روی پاسخ لرزه ای سازه ها می باشد. بنابراین قادر خواهیم بود ارزیابی از وضع موجود آیین نامه های طراحی برای ارائه طرحی ایمن در مقابل زلزله نزدیک گسل انجام دهیم. در این مطالعه از زمین لرزه تولید شده به کمک روش های لرزه شناسی برای تولید زمین لرزه نزدیک گسل استفاده می شود. سپس این زلزله ها به عنوان تحریک ورودی به سازه اعمال می شوند و پاسخ لرزه ای سازه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد



[1]near fault ground motion

[2]directivity

[3]fling step

[4]kocaeli

[5]chi chi

[6]point source

[7]finite fault

شهید مطهری بازدید : 111 دوشنبه 15 خرداد 1396 زمان : 0:07 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 390
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 366
  • بازدید سال : 3,991
  • بازدید کلی : 23,179