loading...

Payannameh

رفتن به محتوا   gl/l (1153) مWindows 2000 Server Windows 2000 Server نگارش جدید سیستم عامل شبکه ای میکروسافت و جایگذین ویندوز NT است.در فاز اولیه تولید آن با نام5.0 Windows NT Server از

 

gl/l (1153)

مWindows 2000 Server

Windows 2000 Server نگارش جدید سیستم عامل شبکه ای میکروسافت و جایگذین ویندوز NT است.در فاز اولیه تولید آن با نام5.0 Windows NT Server از آن یاد می شد ، اما در هنگام انتشار به ویندوز 2000 تغییر نام یافت. تقریباً تمامی جنبه های این سیستم عامل تغییر یافته است و ویژگیهای قدیمی آن مورد بازنگری قرار نگرفته اند تا استفاده و درک آنها آسانتر گردد ، و همچنین صدها ویژگی جدید به آن افزوده شده است.

وقتی که Windows 2000 Server قلب شبکه شما باشد ، میتوانید مجموعه خدماتی را که هر موسسه مدرن به آنها نیاز دارد فراهم آورید:ذخیره فایل وچاپ ، امنیت ، دستیابی به اینترنت ، پشتیبانی از سرویس گیرها ، خدمات ارتباطی ، و مجموعه ای از خدمات وپشتیبانی های کاربردی.

آنچه Windows 2000 Server عرضه می کند

با انتشار سیستم عامل ویندوز 2000 ، میکروسافت گام بزرگی در جهت این خواسته که سرویس گر ویندوز NT استاندارد عملیات کامپیوتری موسسات شود ، برداشته است. پروژه ویندوز 2000 یکی از بزرگترین پروژه های نرم افزاری بوده است که تا به امروز به پایان رسیده است و اگرچه تخمین های مربوط به میزان بزرگی آن متفاوت از یکدیگر است، اما برآورد می شود که چیزی در حدود 40 تا 65 میلیون خط کد برای آن نوشته شده باشد.بیش از 2000 برنامه نویس بر روی این پروژه کار کرده اند. برای تولید Windows 2000 Server مشارکتی فنی بین حدود 24 شرکت صورت پذیرفته است.

میزان تفاوت بین ویندوز NT نگارش 0/4 و Windows 2000 Server را می توانیم با تفاوت بین ویندوز 1/3 و ویندوز 95 مقایسه کنیم. بیل گیتس در این مورد گفته است ، « ویندوز 2000 قابل ملاحظه ترین ارتقا در تاریخ میکروسافت است.»

بسیاری از این مشارکت ها ، امکانات جدیدی را در سیستم عامل فراهم آورده است که از جمله آنها را میتوان به الحاق ذخیره سازی سلسله مراتبی اشاره کرد که باعث می شود فایلهایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند به نوار منتقل شوند ودر هنگام لزوم بازیابی گردند. این کار بر اساس محصول High Ground انجام می شود.برخی از قابلیت ها باعث بهبود فن آوری شده است که قبلاً در نگارشهایی از سیستم عامل یا در بسته های اختیاری آن وجود داشته است ، نظیر الحاق عملیات چند جلسه ای مبتنی بر سرویس گر در Windows Terminal Services که بر اساس کار مشترکی از میکروسافت و Citirix است.

چیزهایی در Windows 2000 Server وجود دارد که تقریباً باعث خوشحالی تمامی مدیران سیستم می شود ومیکروسافت امیدوار است که با استفاده از آنها مشکلات ارتقا سیستم عامل به اندازه قابل قبولی کاهش یابد. باعث خوشحالی ماست که در این کتاب می تو.انیم این ویژگیهای جدید را آموزش دهیم.

اگر از مدیران ویندوز NT بپرسید که بهترین جنبه ویندوز چیست وبهترین ویژگی که آنها می خواهند در نسل بعدی سیستم عامل سرویس گر ویندوز ببینند چه می باشد ، پاسخ پایداری وقابلیت اطمینان خواهد بود.ویژگی بعدی که مد نظر خواهد بود سادگی مدیریت است ، وموارد بعدی در این لیست ویژگیهای متعدد دیگری هستند که در حین دوره شکل گیری این سیستم عامل توسط مایکروسافت برای جلب مشتریان مطرح گشته اند.

در حقیقت میکروسافت تلاش زیادی را به خرج داده است تا اینکه ویندوز 2000 پایدارتر باشد ، امکان متوقف گشتن آن در حین عملیات کمتر شود وبا بسیار کمتر بودن مواقعی که نیاز به راه اندازی مجدد سیستم است ، بیشتر قابل پیکربندی باشد. Jim Allchin یکی از مدیران میکروسافت گفته است که با وجودی که ویندوز NT نگارش 0/4 لازم بود که در 75 وضعیت مختلف سیستم عامل مجدداً راه انذازی گردد ، ویندوز 2000 تنها دارای 5 وضعیت است که در آنها باید چنین اقدامی صورت پذیرد.هر کسی که تجربه ای در نصب وپیکر بندی ویندوز NT نگارش 4 داشته باشد از این تغییرات لذت خواهد برد . تنها تغییر تنظیمات TCP/IP سرویسگر نیاز به راه اندازی مجدد سیستم عامل دارد.

اگر چه Windows 2000 Server کاملاً فاصله بین خود و ویندوز 98 را از لحاظ خود پیکربندی برای سخت افزار نمی پوشاند ، اما نسبت به نگارشهای قبلی این سیستم عامل با استانداردهای اتصال و اجرا pnp سازگارتر است.وقتی که کارت تصویر یا کارت صدای سیستم خود را در Windows 2000 Server تغییر می دهید متعجب نگردید که سیستم عامل پیگر بندی جدی را می شناسد.ولیکن از آنجایی که خاموش کردن سرویسگر کاری نیست که به طور معمول انجام دهید Windows 2000 Server در قابلیت های مدیریت برق سهولت چندانی را ایجاد نمیکند ، اگر چه میکروسافت ادعای پشتیبانه Advanced Configuration and power interface یا ACPI را دارد.

بهبودهای دیگری نیز برای پشتیبانی از سخت افزارها در سیستم عامل ویندوز 2000 انجام شده است. اگرچه ویندوز NT پشتیبانی خارق العاده ای از دیسک گردانها می کرد ، اما گاهی اوقات چاپگرهای رنگی یا اسکنرهایی وجود داشتند که در کار با سیستم عامل دچار مشکل می شدند. ویندوز 2000 ، Windows Driver Model یا WDM را برای خود انتخاب کرده است که به تولید کننده گان اجازه می دهد تنها تا یک راه انداز هم برای ویندوز 98 و هم برای و هم برای ویندوز 2000 تولید کنند. آن راه انداز باید برای هر سیستم عامل به طور مجزا ترجمه گردد ، اما اکنون حداقل کد آن دو یکی است. بنابراین تولید کنندگان تجهیزات جانبی اکنون دلگرم هستند و نگهداری راه اندازهایی برای Windows 2000 Server را آسان یافته اند. نتیجه این سازگاری این است که ابزارهای جانبی بیشتری برای Windows 2000 Server نسبت به دیگر سیستم های سرویس گر قابل دست یابی است.

مدیریت سرویس گر

بهبود دیگری که میکروسافت در سیستم عامل ویندوز 2000 ایجاد کرده است ، ساده تر بودن مدیریت و درک است.جهت رسیدن به این هدف ، میکروسافت ابزارهای مدیریتی را درون چارچوبی به نام Microsoft Management Console یا MMC باز نویسی کرده است. MMC ابتدا در ویندوز NT نگارش 0/4 در Option Pack به همراه ابزارهای مربوط به مدیریت IIS پدیدار گشت. بنابراین در حالی که چیزی در حدود 28 ابزار مدیریتی در Windows 2000 Server وجود دارد ، بیشتر آنها در MMC جا گرفته اند و با وجودی که ممکن است فرمانها وتنظیمات آنها کاملاً متفاوت باشند ، اما همگی آنها از لحاظ عملیاتی شبیه به هم هستند.

تمامی ابزارهای مدیریتی که کاربران ویندوز NT نگارش 0/4 با آنها آشنا هستند User Manager ُ ، Server Manager ، Disk Adiministrator ، Event Viewer ، وبسیاری دیگر به صورت MMC وجود دارند.حتی اتصالات اسم دار ، اتصالات شماره گیری ، اتصالات دست یابی از راه دور ، و دیگر مجاری ارتباطی به صورت MMC وجود دارند.تمامی این ابزارها و دیگر ابزارههای مهم جهت مدیریت زیر ساخت شبکه به تفضیل در این کتاب توضیح داده می شوند.

Windows 2000 Server دارای ویزاردهایی است که مدیریت را آسان می سازد. بیشتر فرامین پیکربندی که در ابزارهای مدیریتی صادر می کنید باعث باز شدن ویزاردی می گردند که در طول انجام فرآیند به شما کمک می نماید.همان طوری که در این کتاب خواهید دید ، صدها ویزارد وجود دارد.اگر ویزاردها را دوست داشته باشید ، از تغییراتی که میکروسافت ایجاد کرده است لذت خواهید برد.

این ویزاردها تنظیمات و انتخابهایی را که می توانید صورت دهید توضیح می دهند ، اما کمکی در فراگیری نحوه نصب و پیکربندی مولفه ها و سرویس های متعددی که لازم است یک مدیر یا اپراتور سرویس گر Windows 2000 Server بداند ، نمی کنند.

سیستم راهنمای حین کار Windows 2000 Server بسیار بسیط و کامل می باشد اما اطلاعات بسیار بیشتری از آنچه که می خواهید بخوانید ودرک کنید فراهم می آورد. دست چین کردن این اطلاعات ودر دید قرار دادن آنها یکی از کارهای مفیدی است که این کتاب قصد دارد انجام دهد.

یکی از پیامهای تجاری قوی که میکروسافت برای انتخاب سیستم عامل ویندوز 2000 بر روی آن تاکید میکند این است که این سیستم Total Cost of Ownership یا TCO سیستم های شبکه شما را کاهش خواهد داد. TCO مفهومی اندازه گیری است که به وسیله,Connecticut Gartner Group of Stamford ایجاد شده است که با در نظر گرفتن تمامی عوامل نظیر سخت افزار ، نرم افزار ، مدیریت ، ومیزان استفاده ، تعیین می کند که یک سیستم در طول حیات خود چقدر هزینه در بر دارد.

میکروسافت مجموعه کارهای ابزارها وفنون مدیریت سرویسگر را درون Zero Administrator for Windows یا ZAW جمع نموده است. ZAW شامل خودکار شده جدید ومعماری بهنگام برای ایستگاههای کاری Windows 2000 Professional است. Windows 2000 Professional به عنوان سیستم عامل سرویسگیر به جای ویندوز 9x جای پیدا خواهد کرد.

یکی از ویژگیهای مشتری جلب کن ZAW ، IntelliMirror است. این فن آوری ، مستندات حیاتی ، برنامه های کاربردی ، و تنظیمات رومیزی کاربر را درون Windows 2000 Server ذخیره می سازد. IntelliMirrorرا می توانید به مانند Briefcase ویندوز 9x در نظر گیرید.در قبل ، وقتی که کاربر نمی توانست به دلیل مشکلات سرویس گر ، قطع شبکه ، یا هر مسئله دیگری وارد شبکه شود، آن کاربر نمی توانست به دلیل مشکلات سرویس گر ، قطع شبکه ، یا هر مساله دیگری وارد شبکه شود ، آن کاربر نمی توانست به منابع شبکه دست یابی داشته باشد وکار خود را دنبال با IntelliMirror کاربر به یک کپی محلی از فایل یا برنامه دستیابی دارد، وهنگامی که اتصال شبکه به سرویسگر دوباره برقرار گردید تغییرات همگام می گردند. IntelliMirror همچنین داده ها را از رومیزی کاربر بر روی سرویسگرکپی می کند وکاربر را قادر می سازد تا با وارد شدن در کامپیوتری دیگر ، دوباره محیط کاری خود را برقرار سازد و تنظیمات رومیزی ، برنامه ها ، وفایلهای داده ای خود را در آنجا داشته باشد.

خدمات فایلی وچاپی

ویندوز 2000 دارای نگارش جدیدی از سیستم فایلی NTFS است.در بسیاری از اوقات می خواهید که از سیستم NTFS استفاده کنید زیرا این سیستم دارای امنیت بیشتری است و کنترل بیشتری بر روی سیستم فایلی و منابع شبکه دارد. به منظور سازگاری با سرویسگر ها و سرویسگیر های ویندوز NT وویندوز 98 ، ویندوز 2000 همچنین امکان استفاده از سیستم فایلی FAT 32 را نیز فراهم می آورد . حتی می توانید دیسکهای خود را به صورت FAT (FAT 16) و قالب بندی کنید تا اینکه سرویس گیرهای ویندوز 95 (پیش از OSR 2) ، ویندوز 3.1 ، و MS DOS بتوالنند به این دیسکها دستیابی داشته باشند.

Disk Administrator کنترل بهتری را در ایجاد ومدیریت بخشها وحجمها در اختیارتان میگذارد. دیسکها می تو.انند به صورت اصلی یا پویا باشند ، و دیسکهای پوئیا میتوانند حجمهایی داشته باشند که چندین دیسک گسترش می یابند. ویندوز 2000 پشتیبانی خود از شکلهای متعدد RAID نرم افزاری را ادامه می دهد.

یکی از ویژگیهای جدید سیستم فایلی که بخشی از ZAW به حساب می آید ایجاد سهمیه دیسکها است. اکنون میتوانید محدوده حداکثر فضای دیسکی را که کاربر مجاز به استفاده از آن است تایین کنید ، یا اینکه بعد از اینکه حد هشدار تایین گشت آستانه ای را تنظیم نمائید. سهمیه دیسکها در نت ور و یونیکس وجود داشتند واکنون در ویندوز نیز موجود هستند.

از جمله بسیاری از بهبودهای سیستم فایلی ویندوز 2000 ، Microsoft Distributed File system یا Dfs است. Dfs امکان ایجاد نقاط مشترکی را فراهم می آورد که می توانند به صورت آئینه ای بر روی سرویسهای مختلف شبکه قرار گیرند. بنابراین وقتی که سرویس گیری به فایلی که در یک نقطه مشترک Dfs وجود دارد نیاز پیدا میکند ، آن تقاضای خواندن یا نوشتن به نزدیکترین سرویس گر فرستاده می شود. وقتی که Dfs را به وسیله مدیران پیاده سازی می گردد ، چندین اثر مهم خواهد داشت.اول اینکه ترافیک شبکه را کاهش خواهد داد. واشتراکات Dfs را بر روی هر محل جغرافیایی یا بخش شبکه ایجاد خواهد نمود.دوم ، بار هر سرویس گر را برای این اطلاعات کاهش خواهد داد. سوم ، دسترس پذیری این اطلاعات را بر روی شبکه افزایش خواهد داد.

خدمات شبکه ای

Windows 2000 Server به دربرگیری اینترنت وپروتکل شبکه ای TCP/IP ادامه می دهد.این سیستم عامل از لحاظ شبکه ای ، مدلی ترکیبی از مدل شبکه ای سرویسگیر / سرویسگر دهه 1990 ومدل محاسباتی توزیع شده اینترنت است. Windows 2000 Server از سرویس گیرهای کامل نظیر ایستگاههای کاری وپی سی ها ، سرویس گیرهای کوچک نظیر ترمینال های مبتنی بر ویندوز ، و سرویس گیرهایی که انواع سیستم عامل های دیگر نظیر Macintash OS ویونیکس را اجرا میکنند ، پشتیبینی می نماید. در یک موسسه ، محاسبات نه تنها به صورت توزیع است بلکه به صورت نا همگن نیز می باشد.

بسیاری از خدمات شبکه بندی میکروسافت نسبت به نگارشهای قبلی بهبود یافته اند.بهبودهای DNS ، WINS ، و DHCP فراتر از رابط سراسری جدید MMC می رود. Domain Naming Service اکنون از پروتکل بهنگام شده پویای DNS پشتیبانی می کند که مدیریت وپیگیری تغییرات در ساختارهای DNS را آسانتر می سازد .WINS نیز اکنون افزونگی بهتری را در میان اتصالات تکثیری دایمی فراهم می آورد. همچنین بر خلاف نگارشهای قبلی سیستم عامل ، وقتی که سرویس گر DHCP غیر فعال است ، سرویس گرها باز هم می توانند راه اندازی شوند و با موفقیت به شبکه متصل گردند. سرویس گیر به طور مرتب شبکه را به دنبال DHCP مورد جستجو قرار می دهد تا اینکه اتصال برقرار شود.

میکروسافت به بهبود پشته IP ویندوز ادامه داده است وبه عنوان مثال ویژگیهای زیر را به آن افزوده است ( Internet Pretocol Security ) استانداردی برای تراکنش ها ایمن در اینترنت ؛ L2TP (Layer 2 Tunneling Protocol) و PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) برای فراهم آوری خدمات شبکه بندی خصوصی مجازی (VPN) وخدمات تلفنی IP برای انتقال صدا بر روی شبکه های داده ای .سعی زیادی شده است تا مزایای ارتباط کم هزینه اینترنت به سیستم های تراکنشی پر هزینه وپر ارزش نظیر (EDI) Electronic Document Interchange فراهم آید. ویندوز 2000 همچنین به گسترش خدمات درون Windows Routing و RAS (Romote Access Services) ادامه می دهد که به Windows 2000 Server امکان بازی کردن نقش یک ابزار سوییچینگ هوشمند را در شبکه می بخشد.

برای پشتیبانی از شبکه های ناهمگن ، میکروسافت استاندارد Windows Management Instrumentation یا WMI را درون ویندوز 2000 جای داده است. WMI به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا با استفاده از شمارندهایی نظیر آنچه در استاندارد SNMP وجود دارد ، حالات دیگر سیستم های عامل را مدیریت و نظارت کنند. در شبکه ای از سیستم های ویندوز 2000 و یونیکس ، برنامه های کاربردی ممکن است با استفاده از WMI نوشته شده باشند که به این امکان را می دهند تا مرور گری را باز کنید و آن سیستم ها را از راه دور مدیریت نمایید.

ایجاد سیستم عاملی که درون خود دارای خدمات اینترنت است در واقع نگاهی پیش بینانه می باشد ، چرا که پیش بینی می شود درز آینده ای نه چندان دور بیشتر مردم دستیابی به اینترنت داشته باشند. اگر چه این قضیه در هنگام انتشار اولیه Windows 2000 Server درست نخواهد بود ، اما به نظر می رسد که در هنگام انتشار Service Pack 3 یا 4 در سال 2002 این پیش بینی به واقعیت بپیوندد.در آن زمان سیستم عامل ویندوز 2000 به دوران بلوغ خود رسیده است.

این مدل ترکیبی شبکه ای مزایای اقتصادی قابل ملاحظه ای را برای سازمانهای توزیع شده ، برای موسساتی که درگیر تجارت الکترونیکی هستند ، و برای هر شرکتی که از اینترنت به عنوان یکسرویس استفاده می کند ، فراهم می آورد. ولیکن این مزایا بدون هزینه به دست نمی آیند. برای بسیاری از ما در واقع بیشتر ما Windows 2000 Server با ویژگیهای متعدد خود مجبورمان خواهد کرد که ساختار حوزه را از اساس تغییر دهیم و مدل امنیتی شبکه خود را به این ساختار جدید تبدیل نماییم.تمامی حوزه ها در یک ساختار حوزه ای بومی ویندوز 2000 (که تنها در Windows 2000 Server وجود دارد) باید با معماری DNS اینترنت سازگار باشند. Windows 2000 Server از داشتن انواع مختلف کنترلگرهای حوزه صرف نظر میکند وتنها یک نوع کنترلگر حوزه ایجاد مینماید ، از این رو مسوولیت روی دوش هر کنترلگر حوزه شبکه را آسان می سازد.این مدل جدید حوزه ، مفاهیم تازه ای نظیر جنگل ها ، درخت ها ، وواحدهای سازمانی را معرفی میکند وکنترل مدیریتی بیشتری را به مدیران شبکه می بخشد. به عنوان مثال اکنون یک مدیر می تواند بسیاری از وظایف مدیریتی را به افراد دیگری که در موقعیت معادلی قرار دارد منسوب سازد.

امنیت

یکی از اهداف ویندوز 2000 ، بهبود امنیت شبکه هم برای سیستم عامل و هم برای برنامه هایی که روی آن اجرا می شوند ، بوده است.خدمات امنیتی بخشی از سیستم عامل هستند و به میزان قابل توجهی توسعه یافته اند.در حالی که ویندوز NT از رویه اعتبار سنجی ورود به سیستم به همراه مکانیزم بازخواست و پاسخ استفاده می نماید ، ویندوز 2000 پروتکل اعتبار سنجی Kerberos را انتخاب کرده است.وقتی که کاربری با موفقیت وارد شبکه می شود ، Kerberos بلیطی برای آن جلسه کاربر ایجاد میکند که با هر تقاضا برای یک منبع شبکه ترکیب می گردد. بنابرای در سیستم عامل ویندوز 2000 تقاضاهای اعتبار سنجی بسیار کمتری از سرویسگرهای حوزه وجود دارد.

Windows 2000 Server همچنین از مفهوم سرویسگرهای گواهی پشتیبانی میکند. می توانید سرویس گر گواهی را بر روی شبکه خود ایجاد کنید ، گواهی خود را در یک آژانس مجوزدهی ثبت کنید وسیستم های تراکنشی داخلی ایمنی را ایجاد نمایید. Windows 2000 Server دارای این قابلیت است واین توانایی به عنوان بخشی از سیستم عامل پایه وجود دارد وانتظار می رود که نیازی اساسی برای فراهم آوری سرویس های شبکه ای بر روی اینترنت گردد که در آن شناسه هر سیستم ممکن است به درستی تشخیص داده نشود.

در سطح فایل ها ، ویندوز 2000 ، Encrypted File System یا EFS را عرضه می کند که می توانید آن را به عنوان گسترشی از NTFS نصب کنید. EFS از الگوی رمز گذاری کلید عمومی برا ی رمز گذاری کلید عمومی برای رمز گذاری داده های محلی بر روی دیسک گردان های NTFS استفاده می کند.وقتی که کاربردی دارای دست یابی مناسب باشد ، به صورت شفاف از داده های روز گذاری شده استفاده می نماید.

ویندوز 2000 همچنین از ابزارهای امنیتی سخت افزاری نظیر کارت های هوشمند استفاده می کند.در این کتاب این سیستم ها را مورد بررسی قرار نمی دهیم.

مروری کلی بر ویژگیهای جدید Windows 2000 Server داشتیم.اهداف اصلی طراحی این سیستم عامل جدید بهبود مدیریت ، ساده تر شدن استفاده و مدیریت سرویسگر ، وکاهش هزینه کلی مالکیت محصول است. دست یابی به اینترنت و سازگاری با خدمات اینترنت به نحو قابل ملاحظه ای بهبود یافته اند وبه طور مستقیم درون خدمات سیستم عامل جای داده شده اند.

Windows 2000 Server خدمات فهرست را به همراه Active Directory به سیستم عامل افزوده است. Active Directory مدیریت وآرایش ویندوز را در موسسه آسانتر می سازد.ولیکن این سیستم عامل محتاج تغییراتی اساسی در توپولوژی ساختار حوضه است وراههای جدیدی را برای مدیریت کاربران ، ماشینها ، ابزارها ، برنامه های کاربردی پیشنهاد می کند.

خدمات و ویژگیهای جدید به ویندوز 2000 افزوده شده است. بسیاری از آنها از دید کاربر پنهان هستند، اما برای تولید کنندگان نقشی اساسی ایفا می کنند ، نظیر شامل شدن COM+ برای پشتیبانی پیام دهی و تراکنتش ها .پشتیبانی سخت افزاری جدید ، راه اندازهای بهتر ، دست یابی به ابزارهای جانبی بیشتر ، ومدل امنیتی متفاوتی در آن وجود دارد.

Windows 2000 Server یکی از اعضای خانواده سیستم عامل های میکروسافت می باشد. همچنین علاوه بر Windows 2000 Professional که نسخه ایستگاه کاری این سیستم عامل است ، ویندوز 2000 به صورت Advanced Server و در فصل اول سال 2000 به صورت DataCenter Server عرضه می گردد.این دو نسخه آخر دارای پشتیبانی بیشتری برای سیستم های چند پردازنده ای ، دستیابی به حافظه بیشتر ، توازن بار ، و پیشتیبانی خوشه بندی هستند.

معماری و فرآِند راه اندازی

Windows 2000 Server بر اساس سیستم عامل ویندوز NT (سر نام New Technology) که توسط میکروسافت در اوایل دهه 1990 تولید گردید ، بنا شده است. این سیستم عامل حول هسته ای کوچک که قابلیتهای پردازشی اولیه وتبادلات سخت افزاری را فراهم می آورد ، طراحی شده بود.هسته ولایه انتزاعی سخت افزار (HAL) آن طوری نوشته شده بودند که در حالی که هسته یکسان باقی می ماند ، HAL می توانست به سادگی برای ریز پردازنده های مختلف دوباره ترجمه گردد تا این سیستم عامل بین سیستم های مختلف قابل انتقال باشد.در این خصوص ویندوز NT نقطه نظرات مشترک بسیاری با ارثیه Digital VMS خود داشت. بسیاری از اعضای تیم اولیه طراحی به این سیستم عامل تسلط داشتند.نسخه هایی از سیستم عامل ویندوز NT برای معماری X86 اینتل ، پردازنده های آلفا Digital Computer ، PPC های Motarolla ، و پردازنده MIPS تولید گشته بود ، اگر چه دونگارش آخر متروک شده بودند.

وقتی که معماری مورد استفاده جهت ایجاد مدیریت Windows 2000 Server و ویندوز NT پیش از آن را درک می کنید ، می توانید نحوه کار فرآیند نصب ، شیوه اجرای برنامه ها ، طریقه نصب ابزارها وکار آنها ، و بسیاری از مطالب دیگر را که پیکر بندی ، بهینه سازی ، و رفع اشکال سرویس گر را آسان می سازند ، متوجه شوید.

این درس همچنین جزئیات مربوط به فرآیند راه اندازی سیستم عامل را تشریح می کند و فایل ها ، سرویس ها ، ومنابعسیستمی که در سیستم های اینتل مورد استفاده قرار می گیرند توضیح می دهد. درک توالی راه اندازی ، امکان رفع اشکال سیستمی را که مختل گشته است یا به درستی راه اندازی نمی شود در اختیارتان می گذارد.

شیوه ساخت سیستم عامل از پیمانه های سیستمی

دو حالت مختلف سیستم عامل

نحوه پردازش فرمان ها توسط ویندوز 2000 ، توانایی آن در چند وظیفه ای کردن برنامه ها ، و قابلیت آن در عملکرد همزمان بر روی چندین پردازنده

مدل حافظه ویندوز 2000

توالی راه اندازی برای سیستم های اینتل
ساخت پیمانه ای
معماری داخلی Windows 2000 Server حول مجموعه ای از پیمانه ها ایجاد شده است.دلیل آن این بوده است که هر پیمانه می تواند به طور مجزا و بدون اثر گذاری زیاد بر روی کل سیستم عامل ، ارتقا و بهبود یابد. اگر چه متن کد داخلی سیستم عامل با طراحی یکهسته کوچک بخشی از سیستم عامل که CPU را کنترل میکند که حول آن تعدادی پیمانه قرار گرفته اند که با یکدیگر ارتباط دارند. سیستم عامل NT بیشتر فرآیندهای مهم CPU و I/O سخت تافزاری را از فرایندهایی که توسط برنامه های کاربردی آغاز می گردد ، بدین معنی که Windows 2000 Server قادر به اجرای چندین برنامه کاربردی است ومی تواند بدون مختل شده عملیات خود چندین خطای برنامه های کاربردی را تحمل کند. بدین دلایل ویندوز 2000 و NT بسیار قابل اطمینان تر از نسخه های قدیمی تر ویندوز و بسیاری از دیگر سیستم عامل ها می باشد.

وجه کاربر

سیستم عامل ویندوز 2000 طوری طراحی شده است که برنامه های کاربردی ودیگر فرآیندهای مخصوص کاربر را از فرآیندهای بنیادی لازم جهت انجام I/O با ابزارهای جانبی مجزا سازد. بخشی از سیستم عامل که کاربر با آن ارتباط دارد ، وجه کاربر خوانده می شود. وجه کاربر متشکل از زیر سیستم های محیطی است نظیر: Win32 ,POSIX OS/2 ، غیره است که به برنامه های نوشته شده برای این سیستم عامل ها امکان اجرا شدن در Windows 2000 Server را بدون نیاز به ترجمه مجدد ، می بخشند. زیر سیستم محیطی Win32 علاوه بر بسیاری از روالها وکتابخانه های گرافیکی ویندوز ، ورودی/خروجی صفحه نمایش و صفحه کلید را نیز امکان پذیر می سازد.

زیر سیستم ها

زیر سیستم های محیطی وتکمیلی که بخشی از وجه کاربر هستند به Windows 2000 Server اجازه می دهند تا برنامه های کاربردی را که جهت اجرا بر روی دیگر سیستم عامل ها طراحی شده اند ، اجرا نمایند.این زیر سیستم ها را میتوانید به عنوان مقلدهایی برای دیگر سیستم های عامل نظیر POSIX (شکل استاندارد شده ای از یونیکس) و OS/2 (نسخه کاراکتری 16 بیتی ) سیستم عامل رومیزی وسرویس گر IBM ) در نظر گیرید..هر زیر سیستم محیطی ، یک API با فراخوانی های سیستمی استاندارد را فراهم می آورد که برنامه هایی که بر روی دیگر سیستمهای عامل اجرا می شوند انتظار داشتن آنها را دارند.البته کد زیرینی که برای تقلید به کار می رود کاملاً متفاوت از کدی است که ان سیستم عامل را به طور بومی بر روی سیستم های سخت افزاری خود اجرا می نماید.

مهمترین زیر سیستم محیطی ، پیمانه Win32 است.این زیر سیستم اجازه می دهد تا برنامه های نوشته شده به صورت برنامه های کاربردی 32 بیتی بر روی ویندوز 2000 اجرا شوند.بخشهایی از این سیستم امکان سازگاری با برنامه های کاربردی Win16 و برنامه کاربردی اماس داس را فراهم می آورند.

پردازش

ویندوز 2000 سرویس هایی را فراهم می آورد کهبا دویا چند برنامه کاربردی اجازه میدهند تا در یک زمان بر روی یک یا چند پردازنده اجرا شوند. به منظور فعال سازی این ویژگیها ، این سیستم عامل قادر به خرد کردن فرایندها و اجرای چندین بند اجرایی در یک زمان است. به این ویژگی چند بندی گفته می شود. سیستمهای چند بندی برنامه های کاربردی را قادر می سازند تا در هر زمان بیش از یک فرآیند را اجرا نمایند.تمامی پردازنده ها وسیستم عامل های جدید دارای این قابلیت هستند. با چند بندی، یک فرایند به چندین بند اجرایی تقسیم می گردد که ریز پردازنده کامپیوتر قادر به اجرای آنهاست.

ویندوز 2000 سیستم عاملی چند وظیفه ای است که در آن بندها در صف قرار می گیرند ، اولویت بندی می شوند ، و بر اساس تعداد چرخه های در دسترس CPU ، توسط CPU اجرا می گردند.چند وظیفه ای به CPU اجازه می دهد تا بندها را به شیوه نوبتی اجرا کند بدون اینکه اجازه دهد یک فرآیند کل وقت CPU را به تصرف خود در آورد.در برخی از سیستمعامل های رومیزی نظیر Macintash OS ، چندین برنامه کاربردی با تکیه بر اینکه برنامه های کاربردی در وقت مناسب CPU را آزاد می سازند ، بر روی یک سیستم اجرا می شوند.در سیستم عامل ویندوز 2000 پلیس ترافیک درون خود سیستم عامل وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگیهایی که ویندوز 2000 را از برخی دیگر از سیستم عامل ها نظیر Macintash OS و نگارش های اولیه لینوکس مجزا می سازد ف توانایی آن در اجرا بر روی دو یا چند پردازنده در یک زمان است.این ویژگی چند بردازشی متقارن یا SMP خوانده می شود.در حالی که Windows 2000 Server به یکسیستم چهار پردازنده ای محدود شده است ، Windows 2000 Advanced Server می تواند بر روی حداکثر 8 پردازنده در یک سیستم اجرا گردد. Windows 2000 Datacenter Server میتواند بر روی 8 ، 16 و حتی 32 پردازنده در یک سیستم اجرا گردد ، البته وقتی که سخت افزار مناسب برای این نوع سرویس گر وجود داشته باشد.

حافظه

ممکن است متوجه شده باشید که ویندوز 2000 از حافظه زیادی برای یک سیستم عامل در مقایسه با دیگر سیستم عامل های رومیزی استفاده می کند.ویندوز 2000 همچنین اجازه دستیابی به حجم زیادی از RAM فیزیکی نصب شده را فراهم می آورد..ویندوز 2000 از یکفضای آدرس تخت یا خطی 32 بیتی استفاده می کند.در فضای 32 بیتی چهار بایت همزمان اجرا می گردند.حداکثر مقدار RAM که یک سیستم عامل 32 بیتی می تواند به آن دست یابی داشته باشد 4 گیگا بایت است ، بدین معنی که سیستم عامل 4 گیگا بایت ادرس ممکن یا مجازی را می شناسد. نگارش های بعدی سیستم عامل ویندوز به صورت سیستم های 64 بیتی و بات دست یابی های بیشتر به حافظه وفضای آدرس مجازی خواهند بود.

فضای آدرس مجازی چیزی است که برنامه کاربردی در هنگامی که به حافظه ارجاع می دهند از آن استفاده می نمایند. اگر چه امکان آدرس دهی 4 گیگا بایت فراهم گشته است ، اما 2 گیگا بایت اول یا بالاتر آدرس ها برای فرآیندهای وجه هسته رزرو شده اند و تنها بندهای هسته در آن اجرا خواهند شد.قسمت پایینی 2 گیگا بایت بالایی برای دست یابی بسیار سریع به سختت افزار و برای ورودی/خروجی نگه داشته می شود. 2 گیگا بایت پایینی فضای آدرس هم برای فرآیندهای وجه کاربر و هم برای فرآیندهای وجه هسته مورد استفاده قرار می گیرد. بخش بالایی 2 گیگا بایت پائینی فضای آدرس دهی مجازی به استخرهای آدرس صفحه بندی شده و صفحه بندی نشده تقسیم می گردد. کد میتواند در استخر صفحه بندی نشده قرار گیرد وهمیشه در حافظه فیزیکی باقی بماند. مدیر حافظه مجازی (VMM) میتواند بین دیسک و استخر صفحه بندی شده مبادله را صورت دهد. این فرایند به صورت خودکار وپویا توسط سیستم عاملویندوز مدیریت می گردد.

نصب Windows 2000 Server

میکرو سافت تلاش زیادی نموده است تا اینکه برنامه نصب ویندوز 2000 ، نصب این سیستم عامل را نسبت به نسخه های قبلی ان آسان تر سازد.در حین نصب کمتر لازم است که سیستم راه اندازی مجدد شود ، ومیکروسافت با تولید کنندگانسخت افزاری بسیاری کار کرده است تا به هنگام ترین راه اندازهای موجود را برای پشتیبانی سخت افزارها در این سیستم عامل جای دهد. هنوز لازم است که چیزهایی در مورد انواع تجهیزاتی که برای ویندوز 2000 لازم می باشد بدانید.همچنین لازم است جایی را که میتوانید در مورد سازگاری سخت افزاری اطلاعاتی کسب کنید وجایی را که در هنگام بروز مشکل باید به آن رجوع کنید ، بشناسید.اگر چه نصب ویندوز 2000 کاملاً سر راست می باشد اما به هر حال باید زمانی را به آن اختصاص دهید. خواندن این درس قبل از شروع نصب ممکن است باعث سرعت بخشیدن کار شود.

در این درس مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

ملزومات سخت افزاری Windows 2000 Server

کارهایی که باید قبل از نصب انجام دهید.

انجام نصب جدید یا ارتقا سیستم عامل

نحوه تصمیم گیری در مورد نوع سیستم فایلی که Windows 2000 Server باید بر روی آن نصب گردد.

آنچه که در هنگام نصب در هر مرحله باید بدانید

ایجاد راه اندازی دوگانه ویندوز 2000 و یک سیستمعامل دیگر

ملزومات حق تالیف Windows 2000 Server

طریقه پیوستن به یک گروه کاری یا حوزه در هنگام نصب
ملزومات سرویسگر
Windows 2000 Server به سخت افزارهای قوی نیاز دارد که اجرای آن بر روی سیستم های قدیمی تر را مشکل می سازد.حتی کامپیوترهای سری پنتیوم کندتر از 166 مگا هرتز که حداقل مشخص شده توسط میکرو سافت است نیز برای نصب این سیستم عامل مناسب نیستند.اما با فرض اینکه ملزومات سخت افزاری بریا پیکر بندی Windows 2000 Server را در اختیار داشته باشید ، متوجه خواهید شد که Windows 2000 Server بسیار مستحکم است و مجموعه ابزارهای پیشرفته ای را در اختیارشان می گذارد که فراگیری آنها و استفاده از آنها آسانتر می باشد.

چند گام اولیه

با فرض اینکه سیستم شما با ملزومات Windows 2000 Server مطابقت دارد ، باید چند مرحله مقدماتی را طی کنید تا اینکه مطمئن شوید نصب بدون اشکال انجام می شود.کمی آمادگی قبل از شروع کار باعث صرفه جویی در وقت و تلاش جهت رفع اشکالات می گردد.در اینجا کارهایی آمده است که میکروسافت توصیه می کند حتماً انجام دهید:

به صورتی که در بخش قبل گفته شد ، لیست سخت افزارهای سازگار (HCL) را مورد بررسی قرار دهید.

فایل های Read1st.TXT و Relnotes.DOC را که درون سی دی رام نصب وجود دارند مطالعه کنید. آخرین اطلاعاتی که امکان گنجاندن آنها در کتابچه های راهنما وجود نداشته است ، در این فایلها قرار دارند.

Read1st.TXT حاوی نکات نصب است و Relnotes.DOC شامل اطلاعاتی در مورد استفاده از سخت افزارها ، ابزارها ، برنامه های کاربردی وچاپگرها است.

چنانچه اقدام به ارتقای سیستم عامل خود می کنید ، از فایلهای خود کپی پشتیبان تهیه نمایید. چنانچه از فایلها کپی پشتیبان داشته باشید همیشه می توانید بعداً فایلهای از دست رفته یا خراب شده را سر جای خود باز گردانید.

قرینه سازی از دیسک را غیر فعال سازید.در حین عملیات قالب بندی ريال قرینه سازی از دیسک با مشکل روبرو خواهد شد.

دستگاههای UPS را از سیستم قطع کنید زیرا آن دستگاهها و نرم افزارهایی که آنها را کنترل می کنند با فرآیند راهاندازی مجدد سرویس گر تداخل پیدا می کنند.

بررسی کنید که آخرین نگارش بایوس سازنده کامپیوترتان بر روی سیستم نصب شده باشد. اگر نگارش جدیدتری وجود دارد ، سعی کنید که بایوس را ارتقا دهید. اگر سیستم شما دارای بایوس فلاشی است وقابل ارتقا می باشد (بیشتر سیستم های مدرن این چنین هستند) اغلب بر روی سایت وب سازنده کامپیوتر یا سایت وب سازنده برد اصلی میتوانید فایل به هنگام را بیابید.

لیستی از ابزارهای درون سیستم تهیه کنید:کارت تصویر ، کارت شبکه ، کارت صدا ، سیستم گرداننده وغیره ، تا اینکهبتوانید در صورت لزوم راه اندازهای مناسب را شناسایی کنید.

بررسی کنید که برنامه های کاربردی که میخواهید بر روی Windows 2000 Server نصب کنید با این سیتم عامل سازگاری داشته باشند.
ارتقای سیستم معامل اغلب بهترین زمان برای ارتقای دستگاههای سخت افزاری است.در صورتی که می خواهید سخت افزار خود را ارتقا دهید ابتدا نگاهی به HCL بیاندازید. یکی از ویژگیهای زیبایی که ویندوز 2000 عرضه میکند سازگاری توسعه یافته اتصال و اجرا است.کاربران ویندوز 95 و ویندوز 98 به داشتن کامپیوترهایی که ابزارها را به صورت اشتباه تشخیص می دادند یا آنها را اشتباه پیکر بندی می کردند عادت کرده اند.اکنون این سازگاری در Windows 2000 Server و Windows 2000 Professional بهبود یافته است.اتصال و اجرا کامل نیست.اما راهی طولانی را پیموده است تا اینکه پیکربندی کامپیوتر را آسان تر سازد.
نکته: اگر تصمیمداشته گرفته اید که ویندوز 2000 را در کنار سیستم عامل قبلی خود به صورت دوگانه داشته باشید ، Windows 2000 Server را در بخش جداگانه ای مخصوص خود قرار دهید.علت این است که برخی از فهرست ها نظیر Program Files در نسخه های مختلف ویندوز دارای نام یکسانی هستند.انجام چنین کاری باعث می شود که برنامه ها را برای هر سیستم عامل به طور مجزا نصب کنید تا اینکه حداکثر سازگاری را برای کار با آنها داشته باشید.

استفاده از رابط Windows 2000

در این درس برخی از مسائل مقدماتی در رابطه با ویندوز 2000 را به بحث خواهیم گذاشت و بر روی ویژگیهایی که کاربران سرویس گر جهت انجام کار خود نیاز دارند تاکید خواهیم کرد.به علاوه در مورد Microsoft Management Console یا MMC جدید صحبت خواهیم کرد. MMC نیز دارای یک رابط Explorer مانند است که از آن به عنوان دروازه ای به بسیاری دیگر از ابزارها بهره خواهیم گرفت.

استفاده از منوی Start و نوار وظیفه جهت اجرای برنامه ها و مدیریت مستندات

شناسایی عناصر رابط رو میزی

کار با اقلام روی میز

استفاده از Explorer ویندوز 2000 بریا مدیریت فایل ها و تعیین انتخابها

باز کردن وکار کردن با ابزارهای مدیریتی در MicroSoft Management Console
رومیزی ویندوز 2000
بعد از اینکه Windows 2000 Server را نصب کردید ، چندین شمایل به طور خودکار در رومیزی Explorer بار گذاری می شوند.رومیزی ، نمایشی بصری از فایل های درون دو فهرست خاص می باشند:فهرست All User Desktop و فهرست Desktop کاربری که در حال حاضر وارد سیستم شده است این دوفهرست درون فهرست Profiles در

<root Drive>\DOCUMENTS AND SETTING\%USERNAME%\DESKTOP برای ایجاد میانبری در ALL USER DESKTOP:

دکمه استارت را با دکمه راست ماوس کلیک کنید.این کار باعث نمایش منوی وابسته به زمینه آن می شود.

فرمان Explore را کلیلک کنید.

پوشه ALL Users را کلیککنید.

پوشه Desktop را کلیک کنید.اکنون میتوانید ویزارد Create shortcut را اجرا نمایید.

در قاب سمت راست پنجره Explorer دکمه راستماوس را کلیک کنید و New Shortcut را کلیک نمایید.

میانبر جدیدی را به \WINNT\SOL.EXE ایجاد کنید.
رومیزی تمامی کاربران اکنون باید دارای solitrate باشد

Task Manager

ابزار مفید دیگری را میتوان در رومیزی یا به طور خاص در نوار وظیفه یافت: Task Manager . اگرلازم است که برنامه ها و فرآیندهای جاری را ببینید ، از Task Manager میتوانید برنامه ای را خاتمه دهید ، فرآیندی را پایان دهید ، اولویت فرآیندی را تغییر دهید ، یا کارهای دیگر را به انجام رسانید.

گاهی اوقات انجام این وظایف در وقتی که فرایند به کندی در حال اجراست یا اصلا در حال اجرا نمی باشد.الزامی است برنامه چیزی است که همه ما با آن آشنایی داریم برنامه ای کاربردی نظیر Notepad، Solarateیا غیره.لیکن فرآیند میتواند بخشی از یک برنامه کاربردی ، یکسرویس یا یک زیر سیستم باشد.

برای آغاز TaskManager:

در فضایی خالی بر روی نوار وظیفه با دکمه راست کلیک کنید.

TaskManager را کلیک کنید
به شیوه دیگری نیز می توانید TaskManager را شروع نمایید:

CTRL + ALT + DEL را فشار دهید.

TaskManager را کلیک کنید.
وقتی که برنامه ای خاتمه می دهید ، اجرای مجدد آۀن معمولاً کار دشواری نیست ، و لیکن داده های درون برنامه کاربردی را از دست خواهید داد. برای خاتمه دادن برنامه ای که در حال اجرا است:

با استفاده از روشهایی که در بالا توضیح داده شد Task Manager را اجراکنید.

برگه Applications را کلیک نمایید.

وظیفه ای را که می خواهید متوقف سازید انتخاب کنید.

دکمه END Task را کلیک نمایید.

اگر اعلانی را دریافت کردید ، تایید کنید که میخواهید وظیفه را خاتمه دهید.

در هنگام خاتمه دادن یک فرآیند دقت بیشتری باید صورت گیرد. اغلب تعیین اینکه کدام نام مرتبط با چه فرآیندی است دشوار می باشد. TechNet و Resource Kits میکروسافت منابهع ارزشمندی دراین زمینه هستند. به علاوه برنامه های کاربردی که دچار مشکل شده اند در هنگام تقاضای خاتمه یافتن همیشه به درستی پاسخ نمی دهند.گاهی اوقات برنامه های کاربردی جهت پاسخگویی به تقاضای خاتمه به چندین دقیقه وقت نیاز دارند.

برای خاتمه یک فرایند در حال اجرا:

با استفاده از یکی از روشهای تئضیح داده شده در بالا Task manager را فعال سازید

برگه Precess را کلیک کنید.

فرآیندی را که می خواهید خاتمه دهید انتخاب کنید.

دکمه End Precess را کلیک نمایید.

اگر اعلانی را دریافت کردید ، موافقت خود را با خاتمه فرآیند اعلام کنید.
Windows Terminal Services
Windows Terminal Services یا WTS تصور کامپیوتر شخصی ومحاسبات شبکه ای سرویس گیر / سرویس گر رات می گیرد و آن را تبدیل به راس خود می نماید. وقتی که WTS نصب وفعال گشت ، Windows 2000 Server میتواند به ترمینالهای مبتنی بر ویندوز (WBT) و سرویسگرهای ویندوز سرویس دهی کند ، و بسیاری از پردازشهای برنامه ها ی کاربردی را بر روی سرویس گر انجام دهد. با استفاده Protocol سیم بندی جهت انتقال نمایش داده ها از سرویس گر به سرویس گیر ، این طور به نظر می رسد که سرویس گر به صورت یک کامپیوتر شخصی کاملاً عملیاتی در حال کار است.

مزایایی که WTS برای موسسات به همراه می آورد بی شمار است ، سربار مدیریتی کمتر به دلیل مدل محاسباتی متمرکز ، امنیت بیشتر ، قابلیت کاهش هزینه ها ی مالکیت ، استفاده از کامپیوترها ویا ایستگاههای کاری خارج از رده یا ارزان قیمت به عنوان سرویس گیر ، وقابلیت ایجاد پیکربندیهای پراکنده از لحاظ جغرافیایی . Windows Terminal Services ومحصول مرتبط با آن از شرکت Citrix به نام MetaFrame ارزش بسیاری دارد وامکان داشتن مدلهای محاسباتی کوچک سرویس گیر / سرویس گر را فراهم می آورد.

در این درس مطالب زیر مورد بحث قرار میگیرند:

خدمات ترمینالی چه هستند وچگونه عمل می کنند.

نحوه نصب وپیکر بندی Windows Terminal Services بر روی یک Windows 2000 Server

طریقه نصب سرویس گیرها وچگونگی اتصال به سرویس

نحوه ایجاد پروفایلها ومدیریت آنها

چگونگی نصب نرم افزار ومدیریت جلسات برنامه های کاربردی

درک فاکتورهایی که بر کارایی WTS اثر میگذارند

نوع الگوی مجوز مورد استفاده توسط میکروسافت برای WTS

ویژگیها و مزایای عرضه شده توسط MetaFrame شرکت Citrix

Windows Terminal Services چیست؟

Windows Terminal Services یا WTS مولفه افزودنی در Windows 2000 Server است. WTS سرویس گیرها را وارد سرویس گرمی کند ورومیزی ها وبرنامه های کاربردی آنها را بر روی سرویس گر ودر جلسات مخصوص خودشان اجرا مینماید.آن چه بر روی صفحه سرویس گر پدیدار می شود ، شبیه به رومیزی استاندارد یا برنامه کاربردی است که آنها به طور معمول بر روی کامپیوتر شخصی اجرا می کنند ، اما در واقع پردازش بر روی سرویس گرانجام پذیرفته است.نمایش گرافیکی بر روی سرویس گیر راه دور از طریق کابلها به سرویس گیر ارسال می شود وهر تغییر بعدی بر روی صفحه نمایش به صورت لازم انجام می پذیرد. وقتیت که سرویس گیر از صفحه کلید وماوس جهت برقراری ارتباط با کامپیوتر استفاده می کند ، تنها کلیدهای فشرده شده وحرکات ماوس از روی کابل به سرویس گر برگردانده می شوند تا ، در جلسه مربوط به آن سرویس گیر مورد بررسی قرار گیرند.بسته به قدرت سرویسگر و بار پردازشی که بر روی آن وجود دارد ، اجرای جلسه ای در یک ترمینال ویندوزممکن است این طور به نظر رسد که برنامه کاربردی به صورت محلی و بر روی PC کاربر در حال اجرا است.پاسخگویی ، معمولاً برای بیشتر برنامه های کاربردی خوب است، مگر آنکه آن برنامه کاربردی به حجم انتقال گرافیکی زیادی (تصاویر ویدئویی ، عکسها ، وغیره) نیاز داشته باشند.

خدمات سرویس گیر ، intelliMirror ، و ZAW

در قلب Windows 2000 Server توانایی آن برای میزبانی سرویس گیرها نهفته است.در این درس نحوه آماده سازی سرویس گر برای سرویس گیرهای متفاوتی را میتوانند به آن متصل شوند ، خواهید آموخت.در مورد intelliMirror حرفهای بسیاری زده شده است.از جمله اینکه یکی از به روز ترین فن آوریها برای ویندوز 2000 میباشد.در این درس واقعات از افسانه ها مجزا خواهیم نمود.فرآیند Zero Administrative for Windows را مورد بررسی قرار خواهیم داد وبرخی از قدرتهای آن را درک خواهیم نمود. نحوه داشتن فایلهای داده ای کاربران را که به دنبال آنها بر روی شبکه حرکت میکنند ووقتی که شبکه در دسترس نباشد قابل دستیابی هستند ، خواهید آموخت . همچنین طریقه بارگذاری یک ماشین Windows 2000 Professional را با سیستم عامل و برنامه ها ی کاربردی فرا خواهید گرفت.

 


شهید مطهری بازدید : 127 یکشنبه 16 مهر 1396 زمان : 15:09 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 390
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 375
  • بازدید سال : 4,000
  • بازدید کلی : 23,188